Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 28 September 2016

Penangan Ikan Masin

Salam Rabu......

Baru balik dari membeli kuih. Kuih faveret ni! Sardin Gulung dengan Kuih Lempang. Kuih Lempang tu ramai orang panggil Kuih Getas kot. Kuih Lempang ni dulu dulu masa mak sekolah rendah agaknya memang faveret mak cik kantin kot, yelah kalau dah tiap tiap hari makcik tu jual kuih ni. Sampai mak pun lama lama berjangkit jadi suka haha...... 

Sejak dah tau port kuih faveret yang sedap kat mana, memang mak tuju situ ajelah. Kuih lempang di pagi hari gitu. Bukan nak kena pelempang ye hihi..... 


Yang ni pulak bukan kuih ye. Yang ni  IkanMasin hihi...... Manalah tau ada yang tak kenal. 

Mak goreng Ikan Masin ni sebab nak makan dengan ubi rebus. Sampai sudahlah belum habis lagi. Bukan tak suka tapi takut nak makan banyak. Kang naik dare mak kang, terus pencen berblog, takut korang rindu je hihi......

Ada ke yang tak suka ikan masin? Mak memang penggemar ikan masin. Nak nak ikan masin tenggiri jeruk cenggini.......Pergh!! Tak payah tunggu nasi panas weyh, nasi sejuk pun jalan tau!.....


Korang rasalah kan........ apa agaknya keistimewaan Ikan Masin ni sampai jadi pembuka selera? Nak kata rupa dia, memang taklah, dahlah coklat macam kayu! Rasa pulak masin berdesing! 

Tapi kenapa eh, dia tetap menjadi pembuka selera? Hebatnya penangan Ikan Masin ni kan....

27 comments:

  1. Cer try jejemput bawang makan dengan ikan masin ni..perghhh...terangkat. Resepi saya simple...hiris bawang besar nipis nipis, pastu campakkan dalam tepung...lagi banyak bawang lagi sedap..letak garam..dah tu je...then goreng...simple kan..makan dgn ikan masin tenggiri ni panas panas..mmg terangkat :-)

    ReplyDelete
  2. Mmg hebat penangan ikan masin ni...tp tgk ikan gak huhu kena tenggiri tak payah lauk lain...
    Klau Nur potong cili padi perah limau ats ikan...2 kali gak tambah

    ReplyDelete
  3. Tak tahulah pulak kenapa yerk ikan masin ni memang ada daya tarikan tersendiri. Kalau tengok luaran, memanglah tak best. Ikan masin tenggiri ni memang lain macam sikit Mak. Saya cuma makan ikan masin hak ni je sebabnya rasa nikmat tu lain macam. Makan nasi putih tawar dengan ikan masin ni aje dah boleh buka selera sampai makan bertambah!

    Bab kuih getas tu (saya panggil kuih kertas ler...) tak tahu pun ada nama lain, kuih lempang. Ingatkan Mak buat typo error, rupanya memang betul-betul 'lempang' ek! Mak saya cukup suka kuih ni. Masa saya belajar pun, suka juga kuih ni. Tapi dah kertu ni, jarang pulak suka kuih tradisional. Maklumlah, I kan ada darah kacukan Itali gitu. Hehehe!

    ReplyDelete
  4. sebab bau bacin2 sedap kot, kalau goreng ikan masin boleh bau sampai satu taman :p

    ReplyDelete
  5. kalau makan ikan gelama masin jeruk dgn pulut digaul kelapa memang sedap tul!

    ReplyDelete
  6. Kenapa lah pulak namanya pelik jadi lempang nom....kali pertama akak tau.Akak panggil kuih gegetas ni.Akak pun suka tapi akak tak suka gula nya je....manis .
    Ikan masin ...ntah ya kenapalah jadi pembuka selera sangat2 kan.Kalau ada ikan masin makan nasi pun bertambah2...tak boleh nak diet2 dah,darah tinggi pun dh tak ingat.Sebab tu akak jarang beli ikan masin.Iman anak akak ni kalau ada ikan masin berselera sungguh dia makan ...ayam goreng tolak tepi.

    ReplyDelete
  7. kuih lempang? kuih getas? dua-dua saya tak pernah dengar lah Mak. Kuih apa tu...serius tak tahu. eeii kesian betullah kat org Perak ni.

    org melayu kita ni kan, Mak. yg busuk, yg masam, yg makhruh..itu yg disukai sangat tau! tak tahu lah kenapa ek, saya pun laju jer makan, kalau ada ikan masin.

    ReplyDelete
  8. Eh...kakcik baru tahu nama kuih lempang tu...kenapa agaknya jadi macam tu namanya ek? hehehe

    Ikan masih makan dengan nasi panas letak cili api sikit...perghhhh...

    ReplyDelete
  9. bab-bab ikan masin ni memang suka kak.. makan dgn ubi rebus memang kena lah.. hihi..sedappp! klu kami kak, sllu perah limau nipis skit tambah cili padi..perghhh... haha

    ReplyDelete
  10. pasal pe ae ikan masin jd pembuka selera kak..

    huhu..

    ReplyDelete
  11. lapar la plk bila tgk post akak,,hahaha,, sy suka mkn ikan masin dgn sup, mmg sedap ^_^

    ReplyDelete
  12. aummm..sdap nya mkn nasi + ikan masin+mask lmak putik..:)

    ReplyDelete
  13. aah la kak org panggil kuih getas tp nama akak panggil kuih lempang? cer cite skit cmane dpt nama tuh

    ikan masin dana mkn tp tak berani mkn banyak... tkt oooo tkt naik dare kih3

    ReplyDelete
  14. masin tu satu perasa pembuka selera jugak tapi kena di makan dengan makanan yang tawar hahaha

    ReplyDelete
  15. Tu kuih getas la mak, tapi setau aku getas ni org buat kudap2, vkn buat sarap.

    Ko buat aku sedih terimbau kenangan ikan masin arwah mak, aku kuat resdung, ikan masin berjeruk lama mmg siap merah hidung aku kalo mkn, jadi mak aku buat ikan masin segera, camane? Ikan dah siap bersih, siap letak garam rempah bagai pastu terus jemur, ulang jemur smp kering. Pastu dia simpan tggu aku balik.:(

    Aku suka ikan masin arwah mak aku je

    ReplyDelete
  16. Samalah kita, kanda ni kalau kuih macam tu memang beli aje lebih senang. Nak buat sikit pun buang masa. Beli lagi cepat/senang hihi... (tak nak mengaku malas sebenarnya).

    Kalau ikan masin tu goreng kangkung letak cili padi memang sedap.

    ReplyDelete
  17. Pelik sungguh ko panggil kuih gertas tu nom..
    LEMPANG mcm mkn nanti kena lempang 😂😂😄😄

    Arwah mak CH pun suka buat kuih ni..
    Aduhai mcm nak mencari kuih gertas pulak..

    Ikan masin tenggiri ni..
    CH suka masak dgn sayur jer nom..
    Kailan ke.. kangkung ke..
    Mkn mcm tu tak masuk ke tekak CH..

    CH suka ikan masin gelama yg kering..
    Mmg bertambah lah CH mkn..

    ReplyDelete
  18. kitorang kalau ada pulut, wajib goreng ikan masin. tak lengkap rasenya kalau xde ikan masin hihi..
    feveret imm jugak kuih getas tu akak.. suka nguyah benda chewy2 gitu..

    ReplyDelete
  19. Ada juga beli tenggiri jeruk tu buat stok Ramadhan tu hari tak boleh goreng selalu anak komplen busukkk tapi bila buat rencah dalam nasi goreng, bertambah memasing.. kuih-muih tu orang utara tak kenai la.. hihi

    ReplyDelete
  20. Buatnasi goreng ikan masin tenggiri ni lagi sedap.

    Ni ikan pekasam (jeruk)
    Ada ikan kering
    Ada ikan masin

    ReplyDelete
  21. sekali pandang mcm karipap, kuih gelang & pekasam

    ReplyDelete
  22. Mula2 tadi tersilap maksud, kuih "LEMPANG"(penampar)... kalu sebut gegetas faham... hihi

    ReplyDelete
  23. ikan kering, ikan masin lama dah tak makan. teringin juga makan dengan pulut panas

    ReplyDelete
  24. rugilah sape tak suka ikan masin..zee suka gilekk..masin ngan nasi takde kuah pon jalan..

    ReplyDelete
  25. Ikan tenggiri masin makan ngan bubur nasik kosong pon sedap..

    ReplyDelete
  26. Ikan masin jenis camtu masinnya mmg berdesing okje tp sedap tak terkata wlu mkn dgn nasi putih je 😁

    ReplyDelete
  27. sedapnya kuih getas tu.

    ikan masin pun sodapp, saya suka juga

    ReplyDelete