Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 11 October 2016

Berkat Kenduri Kahwin

Salam Selasa....

Tumpang simpati kepada mereka yang air masih dicatu. Moga cepat berakhirlah ye kemelut tak de air ni. Hari Sabtu baru ni rumah mak tak de air jugak weyh.... Huh! Semakin jadiklah tabiat malas masak mak ni hihi......

Kebetulan ada kerja kawen anak sepupu hari tu kat Selayang. Jadinya makan nasi minyak ajelah tengahari tu. Lepas tu sambung pulak pakej window shopping! Nak jimat air punya pasalkan, habis air shopping mall mak kerjakan haha.....

Alhamdulilahlah, nampaknya sampai sekarang air masih keluar lagi. Lega sangat!
Senyum sampai ke telinga orang tu dapat jalan!


Inilah berkat yang mak dapat balik dari kenduri kahwin hari tu. Nasi himpit dengan serunding. Goodiesnya pulak, telur pindang dengan kudap kudapan. Kalau kat kg mak berkat ni tak semua orang dapat. Biasanya cuma sedara mara aje.


Kalau dengan rendang tok lagi best kan! Hihi.... ginilah manusia! Tak reti nak bersyukur. Dapat serunding nak rendang pulak! Huh....

Sebenarnya bagus jugak idea berkat cenggini tau! Berkat nasiiiii je naik jemu jugakkan!  Kadang tu tak termakan pun nasi minyak ni. Dah jadi membazir.

39 comments:

  1. Mesti tuannya asal dari Johor tu dinda.
    Kalau dah berkat nasi impit serunding dan ada telur pindang lagi.

    ReplyDelete
  2. Oh, sehari aje rupanya takda air! Ingatkan dah beberapa hari tak mandi. Baru nak mengutuk tadi ^_^

    Selalunya yang dapat berkat ni kaum kerabat terdekatkan, Mak. Macam mak saya lagi kelakar tau. Kalau buat majlis, memang berbeza-beza apa yang diberinya. Sanak saudara macam ni, yang sekampung macam ni, yang bertungkus lumus membantu masa rewang, macam ni pulak. Memang kecohlah kita orang adik beradik perempuan ni tak sependapat dengan mak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah Kak Ton....berkat tu kenalah ikut tahap kerja banyak mana yg org tu buat. Tak pun ikut duit sumbangan yg orang tu bagi haha....

      Nasiblah mak yg last, kalau tak harus jugak melayan kerenah mak pengantin tu. Jenuh le membungkus berkat. Tak dapat le nak melaram kat depan pelamin tau!

      Delete
  3. syukur nya tempat akak ada air...simpati nengok kat TV tu terpaksa angkut air...klu tinggal kt rumah flat lagi naya... bersabar lah org2 Selangor...
    wahh! best jugak kudapan & goodies yg kenduri bagi tu kak. boleh lah dimakan ..hihi.. telur pindang rasanya kt Sabah msh susah nak carik...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak semua orang pandai buat telur pindang Atie....dan tak semua org pandai makan...

      Delete
  4. Akak part2 takde air ni risau juga,dah anak2 duk kat sana...alamat tak mandi lah pi kuliah :-)
    Wah lain dari yang lain ya berkatnya...oklah tu sedap .Sekarang kat kampung pun dah takde berkat2 lagi kecuali sedara2 je ,itupun kadang2 .
    Bestnya dapat telur pindang...Akak baru angan2 nak buat tapi tak terbuat2 lagi.

    ReplyDelete
  5. Dh dkt dh selayang tu dgn rmh knor..
    Telur pindang bucukk cikit...hahhah

    ReplyDelete
  6. Bestlah Nom..
    Tak payah masak malam tu ye..
    Makan ajer berkat anak beranak .. :)

    Telur pindang tu dapat berapa..
    Bagi lah kat CH sebiji..
    Suka sangat telur pindang tu hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3 biji Tie....satu mcm dah pecah, satu pak jilap makan, satu si TLBD tu makan....mak pun tak merasa.

      Ko makan telur herba yg jual kat AEON tu ajelah Tie hihi

      Delete
  7. Di rumah kakcik masih tiada air untuk hari ini (kecuali yang ditakung). Semalam adalah dapat bekalan untuk lebihkurang 3 jam dan kemudian berhenti balik. Syukur sebab sempat basuh pakaian, pinggan mangkuk, mandi dan memasak. Kesian jiran-jiran kakcik yang dapat air keruh keluar dari paip rumah mereka - APTB!

    Nasi impit dengan serunding tu nampak sedap. :)

    ReplyDelete
  8. biasanya nasi minyak orang kawin ni sedapnya lain macam kan :)

    ReplyDelete
  9. tak pernah dpt pun berkat gini...hhhuuhu

    ReplyDelete
  10. bestnya dapat berkat nasi impit dan serunding..kudap-kudapan lagi haa kenyang makan kenduri sambung dengan berkat pulak...sedappp

    ReplyDelete
  11. caramelo almond sebelah popia tu, OKje. sedap nya

    ReplyDelete
  12. bestnye berkat....dah lamer xmakan telur pindang...yummy...

    ReplyDelete
  13. sedap tuu nasi impit n serunding. wah maakk nak rendang pulek ye...
    rezeki mak dpt berkat. berkat pulak sedap belaka! =)lama aina x makan telur pindang. payah da nak jmpa skrg ni mak

    ReplyDelete
  14. takde air memang mall la jadi mangsa kan makkk samalah kita!

    ReplyDelete
  15. Pergi shopping hari kenduri best juga. Tak perlu masak-masak. Shopping dan berjalan aje.

    ReplyDelete
  16. Menariknya budaya Johor ni. Mmg berkat betul kalo siap bagi tapau makanan bawak balik lagi. Kudapan yg dlm plastik tu popia pun sedap juga.

    ReplyDelete
  17. Alhamdulillah.. ada air ye..
    Wah.. sedapnya nasi impit.. kudapan tu pun sedap juga.. 😋😋😋

    ReplyDelete
  18. walaupun rare tp sedap jgk tuh...

    kalu kt kampung dana yg dtg jemputan semua dpt berkat kak bkn sedara mara je...

    ReplyDelete
  19. Kalau kami orang jawa JDT semua dapat bontrot nasi minyak.

    ReplyDelete
  20. Mak saya tak berapa paham lah Mak. Berkat yang berkaitan kenduri ni apakah pengertiannya? Kenduri kat Perak takde pulak disebut berkat. Aduh konfius lah saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat Perak panggil apa yeh KB? Kalau org Johor panggil berkat. Berkat dan goodies ni mcm buah tangan kpd tetamulah. Berkat ni biasanya nasi minyak dengan lauk. Dan tak semua org dapat. Cuma sedara terdekat dan orang orang yg menolong menjayakan kenduri kawen je dapat....
      Goodies ni pulak semua org akan dapat. Biasanya goodies ni kudap kudapan, tak pun telur rebus atau gelas ke....ikut bajet tyan rumahlah...

      Udah paham ke idok Rul?

      Delete
    2. oh gitu..kat Perak ni takde bagi berkat2 tu. kalau tuan rumah nak beri sesapa pun, dia bagi jerlah. biasanya kaum keluargalah yg selalu dapat. Itu pun kalau ada nasi dan lauk kenduri lebih. kalau buat cukup2 ajer utk tetamu, taklah diberikan.

      goodies tu, biasa. semua tetamu dapat.

      Delete
  21. Alhamdulillah, kat tempat saya takde masalah air yang serius kak nom.
    Alhamdulillah ^_^

    ReplyDelete
  22. Ayat air dicatu tu gerun weh.. alhamdulillah setakat ni kawasan kami ni xpenah xde air lg, cuma ada beberapa hari dlm mgu lepas airnya slow bangat.. nak basuh bj xboleh sb xmasuk air, mandila dgn air masak d dapur sb pemanas air pun xboleh guna masa tu.. tp lega xpayah berangkut air lagi setakat ni..

    Sukanya dapat berkat kenduri tu.. benda yang boleh makan, suka sangatla dapat. boleh makan n jalan sekali masa xde air tu yang paling best tu. Ada alasan kukuh sangat tu. Kami setakat ni buat gtu jika xde letrik.. mmg xtahan kalau bertapa dlm panas n gelap. Huhu. Tu baru sikit nikmat dunia ditarik ye.. alahai hati

    ReplyDelete
  23. Alhmdulillah, air kt kaw rmh aku ni dah ok dah, tapi masih simpan gak lagi air dlm tong tu, tknak nnt dgr guruh di langit, air tempayan dicurah, heh heh.
    Hari sabtu baru ni aku pun ada gi kenduri gak kt kg MIL, jadi selamat dari masak tu, tkde air hari sabtu tu, nasib hari sabtu tu je.
    Aku tk fahamla camane konsep berkat ni, ada sekali tu aku bg hadiah je, sekali berkatnya dibagi masa aku dtg tu, masa blk tk dpt, tapi aku tgk ada plak org dpt masa blk,a da aku tgk org bg duit dpt plak berkat masa dtg dan blk, cer ko cerita sikit, supaya lain kali senang aku betindak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berkat ni mak, selalunya tuan rumah aka mak pengantin bagi bila ko salam keruk dengan dia masa nak balik tu.

      Selalunya aku makan dulu. Nak balik tu baru aku salam keruk dengan mak pengantin. Lepas tu barulah dapat goodies dengan berkat. Berkat aka nasi ni biasanya utk sedara aje atau orang yg rapat. Kengkawan biasa selalunya dapat goodies jer....

      Delete
  24. dekat selayang je tu, nanti hello2 la saya mak, saya kat gombak je. telur pindang jangan lupa. hahah

    ReplyDelete
  25. berkat ni macam lauk lebih bawak balik rumah lepas kenduri ke kak? kat perak dengan penang takde istilah berkat. goodies tu biasa jela. goodies special sikit utk tetamu vvip macam family, kawan rapat. mcm tu

    ReplyDelete
  26. Rezeki orang kahwin ... telur pindang tu mcm mn rasanya okje .. 😊

    ReplyDelete
  27. haaa dh nk masuk hujung thn ni kerja atur rumah kenduri.. hehehe
    tak pernah makan telur pindang sbb di utara mana ada jual

    ReplyDelete
  28. itulah...
    tak de letrik ok lg..klo xde air.. apa pom x boleh..
    betapa pentingnya air dlm khidupan ..

    ReplyDelete
  29. Telur pindang mesti org johorkn... Masa kndri cikna ritu ingtkn nk buat berkat jgk tp lauk bnyk hbis xsangka ramai yg dtg sdhnye bg goodies bag je.. Tgk dpt sweet florenta tu msti bdgt dia besarkn..

    ReplyDelete
  30. amboi berkat dia..biskut mahal tu.. sedapnya tengok nasi impit...lapar pulak rasa..

    ReplyDelete