Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 6 October 2016

Cerita seorang isteri...

Salam Khamis.....

Surpriseeee !!!! Lagu dah siap ye Tie. Gigih tau mak baca note, TLBD cari irama, bagi match. So, hang dah boleh masuk studio rakam lagu Tie kihkihkih.....

Kemana korang 3 hari cuti baru ni? Mak tak ke mana pun. Ikutkan ada kenduri kawen hari Ahad tu. Satu tu kawan mak yang kawen buat kali kedua katanya, satu lagi tu, kawan mak kawenkan anak dia. Alahaiiii.....bila kawan kawan dah ada yang kawenkan anak ni, terasa sangatlah pulak kilauannya mak ni weyh hoho..... 

Tapi nak dijadikan cerita, petang Jumaat tu, mami call Pak Jilapah suruh datang ambik, mereka nak bertandang ke rumah kami katanya. So, esok paginyalah baru Pak Jilapah ambik. Jumaat kan kerja. Lama jugak mami tak datang rumah, sejak abah dah tak berapa larat nak bawak kereta sendiri ni. Dah katanya arahan kan, takkan Pak Jilap nak engkar pulak! Kang laki mak kena sumpah jadi Malim Kundang kang, mak jugak yang susah! Dengan mak mak sekali tak masuk syurga!hihi.......

Nampaknya, punah musnahlah semua rancangan mak sepanjang cuti hari tu weyh! Padanlah muka mak huhu......Bayangkan ajelah perasaan orang yang tak dapat jumpa kengakawan. Dah tentulah muncung 10 depa haha.......  

Namanya pompuan, gitulah ..... tau nak merajuk aje kerjanya. Piang sekali baru tahu hahaha.....

Dalam pada merukut rukut tu, masaklah jugak lauk tengahari hari tu. Takkan nak beli pulak kot. Agak agaklah weyh kalau ye pun selalunya hujung minggu cuti masak ..... 

Teringat pulak yang mami pernah cakap dia teringin nak makan Asam Rebus ikan cekik leher aka ikan selar kuning. Dah kebetulan ada stok ikan ni, mak masakkan ajelah. Takkanlah nak buat buat lupa kot. Kita pun akan tua, dan akan jadi mak mertua satu hari nanti weyh! Kena balas baru tau hohoho..... 

Nasiblah rasa lauk tu tak mengikut perasaan tukang masak masa tu hihi.... 

Kesian laki ai....... Dilema agaknya jadi seorang suami ni kan. Yang sana emak, yang sini bini. 
Yelah....yelah..... mak taulah, memang binilah yang kena mengalah...... 


34 comments:

  1. Salam kak... muncung lah ye tak dapat jumpa kengkawan lama... apa boleh buat, mertua first...hihi.. menantu yg baik lah ni..dapat juga masakkan kegemaran mereka.. takpelah kita mengalah... :)

    ReplyDelete
  2. Sedap plak tgk ikan asam rebus tu ☺

    ReplyDelete
  3. hahahaha muncung 10 depa ye mak.. muncung da hilang belum rini.? kikiki. xpela mak, mertua di dulukan.. syurga buat mak n mak jilap nnti. insyaallah. hihihi. nampak sodap tu ikan asam rebus... da la waktu lunch. ok la mak, lama tak terjah sni.. busy maklomlah. nk lunch dlu niii sok lusa mai lagi =D

    ReplyDelete
  4. x baik muncung2..nati x cantik..heheheh...
    alhamdulillah rezeki hari ni

    ReplyDelete
  5. Kanda suka asam rebus macam ini letak nenas dinda
    Tapi memang ada org tak makan nenas kan.

    ReplyDelete
  6. Ni mesti kes merajuk lah ni...sampai muncung 10 depa.Takpelah pujuk hati demi mertua....katanya dah lama tak bertandang kan,haruslah kena utamakan.
    Mesti mertua tu berkata dalam hati bertuah menantu rajin masak kan asam rebus idaman dia kan...

    ReplyDelete
  7. Ni mesti kes merajuk lah ni...sampai muncung 10 depa.Takpelah pujuk hati demi mertua....katanya dah lama tak bertandang kan,haruslah kena utamakan.
    Mesti mertua tu berkata dalam hati bertuah menantu rajin masak kan asam rebus idaman dia kan...

    ReplyDelete
  8. Semoga jadi menantu yang direstu,
    bukan menantu hantu.

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah, sejuk hati dapat menantu mcm akak,,haha
    Nampak sedap je ikan tu kak, tercekik jgk leher tahan terliur nih, share >.<

    ReplyDelete
  10. Untung mak mertua dapat anak menantu yg mithali lagi solehah ni 😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mia....kau saja nak perli aku bahhhh!! Hihi....Jadi tak bahasa Sabah mak ni Mia

      Delete
  11. hihi kelakar akak ni.. nasib baik mak mertua kite dok jauh.. setahun sekali baru datang bertandang. 😁

    ReplyDelete
  12. Mcm tak ikhlas jer...😅😅
    Bisikan saiton

    ReplyDelete
  13. Mak kena ingat baik-baik ~ syurga bawah tapak kaki laki. Busuk macamana pun tapak kakinya, tak masuk syurga kalau muncung berdepa-depa. Hahaha!

    Eh, Mak pandai tarik muka yerk! Ingatkan mithalilah sesangat. Lainlah Kak Ton ni, asyik nak bergasak aje tapi menang tak juga. Dah nama gelaran anak lelaki mereka anak soleh, mana mungkinlah kita menangkan Mak kan...

    Takpalah Mak tak dapat jumpa kawan lama. Lagi pun kawan tu kahwin kali kedua. Yang pertama dulu Mak pergikan majlisnya ^_^ Yang kahwinkan anak tu pun, lain kali boleh pergi bila dia kahwinkan anak kedua, ketiga, keempat and seterusnya. Mak tunggu ajelah next kad jemputan yerk.

    Bagus menantu Mami nih! Masak apa yang Maminya nak makan! Mami I lagi bagus sebab tak pandai komplen. Mami I taunya cakap 'makan! makan! makan!' itu jerk. Yang lain dia senyum jerk, redha dengan perangai menantu samseng eh asingnya nih ^_^

    ReplyDelete
  14. panjang tul muncung tu mak, alhamdulillah muncul dah arini...eh, ala-ala asam pedas mak cheq kat kampung la itu asam rebus ikan cekik leher..hihi, kemain nama ikan ;D

    ReplyDelete
  15. TAK SYURGA DAH TERBUKA LUAS TU KAK ....
    MENTUA TU MAKPAK KITA JUGA KAN .. KAWEN NGAN LAKI KENA KAWEN NGAN KELUARGA DIA JUGA .... REDHA ...

    ReplyDelete
  16. tak dpt ku bayangkan moncong kak nom tu camne agaknya yek
    msti boleh bt sangkut hanger kan...

    yelah kadang bila dh plan2 tp tak jd ngajuk la jgk skit...
    nsb lah suami kene lbhkan mak nya kan... klu tak msti kak nom moncong lama kan

    ReplyDelete
  17. hahahaha.. biase laa tu kak merajuk muncung 10 depa.. muncung2 pun masak lauk tu mcm sedap je.. hihi

    ReplyDelete
  18. Ko muncung mesti dlm bilik kan mak, kat depan mami takkan buat moncong kot, sabo jelah. Tu tanda ingatan sorang MIL tau, rindu dia kat menantu eh.
    Lagikan dah selalu pegi kenduri kawen, jumpa kawan pun selalu kan, lps ni pun ada cuti deepa panjang, haaa..peluang nak ngukur jalan terbuka luas tau.
    Mak, len kali ko gunting sikit ekor ikan tu, baru nmpk comey.

    ReplyDelete
  19. Ko muncung mesti dlm bilik kan mak, kat depan mami takkan buat moncong kot, sabo jelah. Tu tanda ingatan sorang MIL tau, rindu dia kat menantu eh.
    Lagikan dah selalu pegi kenduri kawen, jumpa kawan pun selalu kan, lps ni pun ada cuti deepa panjang, haaa..peluang nak ngukur jalan terbuka luas tau.
    Mak, len kali ko gunting sikit ekor ikan tu, baru nmpk comey.

    ReplyDelete
  20. Huhu..mmg gitu la bila nak jumpa kengkawan tak dapat..tapi xpe kak..jumpa mak mertua lg bgus..

    ReplyDelete
  21. Nmpk special asam rebus tu mak..
    Bila mak mertua nk makan konpom sedap masakan mak ni...

    ReplyDelete
  22. muncung sedepa pun tak boleh inikan pula berdepa-depa.. hehe..
    bukan selalu jugak mil datang kan?
    nak wat camne, syurga kita bawah tapak kaki suami..
    syurga suami pula bawah tapak kaki maknya...
    ^_^

    ReplyDelete
  23. Bagus akak. Tak apa, bagi mertua gembira. Mereka pun macam mak ayah kita juga.

    ReplyDelete
  24. Sedap pula tengok lauk ikan ni. Rasa macam nak merasa pula.

    ReplyDelete
  25. takpelah kak, korban sikit.ni lah menantu yang baik. Moga Allah membalasnya

    ReplyDelete
  26. Panjang gak muncung sampai berdepa depa gitu..heheheeee.. sabar je lah

    ReplyDelete
  27. dalam pada merajuk tu siap juga masakan untuk mertua..ye lah biasalah kan menantu ni kena juga jaga hati mertua walau hati sendiri terluka, redha sajalah..

    betul tu suami jadi dalam dilemakan, untuk tak buat suami serba salah kita sajalah yang mengalah..gitulahhh isteri mithali kikiki

    ReplyDelete
  28. Kalu tua2 merajuk ada org pujuk lg ke..hihi sedap juga lauk macam ni pun cnfirm bertambah makan nasi ni haaa

    ReplyDelete
  29. Kalu tua2 merajuk ada org pujuk lg ke..hihi sedap juga lauk macam ni pun cnfirm bertambah makan nasi ni haaa

    ReplyDelete
  30. Wahhhhhhhhhhhhhhh geng, feveret kita juga tu..

    minggu lepas kita tersekat berjam2 dalam jem di CH, itulah family day kekdahnya, fobia daa.. ahakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.....

    Syukur sgt awak masih punyai org tua di kedua2 pihak, terimalah mereka seadanya, lagipun sbg menantu mithalikan, redha itu penting, pastinya muncung tu kejap jerkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam sebulan dua ni, kita penat sgt geng, setiap minggu ada ajer agenda samada rasmi @ personal, nak baring2 jer di hari minggupun seakan tak merasa.

      Keadaan rumah bak tongkang pecah, wat tak nampak jer apatah lagi nak jenguk rumah ke 2 aka blog, abai dulu

      Delete
  31. hahahahahaha tercekik baca ayat last tu kihkihkih. tapi selalu yg bini dia simpan dendiam je rajuk di hati. muncung je yang tak simpan2 :p

    ReplyDelete