Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 3 November 2016

Asyik memberi dan menerima aje kerjanya

Salam Khamis.....

Pagi ni jiran setaman mak bagi keropok leko dengan sebungkus keropok keping. Adiknya baru balik dari Kuantan katanya. Alhamdulilah..... Rezeki di pagi hari namanya. Bolehlah bersarapan dengan keropok leko kejap lagi.

Jiran mak yang sorang ni, memang rajin memberi. Hari tu dia bagi karipap sardin, padahal bukan dia buat pun, dia beli kat tempat kerja dia. Hari ni dia bagi keropok leko pulak. Asal mak memberi je, nanti nanti, adalah tu. Dia mesti memberi balik. Adoiyaiiiii....... tak sudah sudah macam ni jadinya. Mak dengan dia asyik kerja memberi, menerima, memberi, menerima pulak hahaha....  

Pssst..... bukan apa, sejak dah tua tua ni, kita memberi, lebih kerana Allah bukan mengharapkan balasan pun. Tapi namanya pun manusiakan, kalau asyik memberi aje, tak dapat balasan terdetik jugak dalam hati haha...... Dasar sungguh!!


Tak sabar weyh!!! Terus mak rebus sekejap bagi defrost. Kenapa tak campak aje dalam microwave yek? Entahlah, tetiba guna kaedah conventional pulak!. Nama pun kilauan kan haha.....

2 - 3 hari ni asyik baca entri pasal keropok leko je tau.... Pergi ke blog Ann Ishak , dia tengah syok makan seafood goreng tepung dengan keropok leko kat Pantai Kelulut, pergi blog Reen Johari, dia pun tengah melayan keropok leko sambil minum Cocunut Shake di Klebang. Naik teringin pulak jadinya weyh....

Ni yang lagi tak sabar nak ke Terengganu ni......
Jemput makan.....

38 comments:

  1. rindunya keropok lekor..biasalah, baru balik dari perantauan.hehe

    ReplyDelete
  2. Teruskan lah amalan yg baik tu Mak. Kalau dapat balasan itu bonus di dunia. Di akhirat tu dah tentulah, dapatkan. Double lah jadinya.

    Tgk kopok lekor teringat pemberian paksedara dr kuantan, dlm petiais tak habis2 lagi. pffftt

    ReplyDelete
  3. Allahamdulillah... rezeki Allah Ya Razzaq.... baikkan Allah.... sangat sayang pada kita

    ReplyDelete
  4. sedapnye kak...nampak sgt byk isi....tepung sikit..mesti lembut...

    lieya pun suke rebus balik..nanti boleh amik sikit mkn yg rebus tu..sedapp oo panas2 cecah cili sos..ishh akak ni dah le lieya puase nie...terliur wey!

    ReplyDelete
  5. sedapnyeeee la keropok lekor, mmg fevret linda ni. :)

    ReplyDelete
  6. Sedapnya keropok lekor.. hehe.. lps goreng akak hantar balik kat jiran akak tu.. haha.. gurau je..
    Itu la kan kata pepatah, org berbudi, kita berbahasa, org memberi kita merasa. Biasa mmg mcm tu kan kak..bila org bg apa2, kita mesti nk bagi sesuatu juga. Tp kan ira da jarang memberi balik kalau dpt sesuatu dr jiran, sbb dia guna polisterine or mangkuk plastik tu.. kalau dulu org bg guna pinggan or mangkuk diaorg, kita igt la nk pulangkan balik, secara x langsung cari la apa2 utk memberi balik pd jiran..hehe..bila guna polisterine or mangkuk plastik tu, x igt la.. teruk tul.. hihi,kene ubah ni.. biar kita yg bg dulu kan..

    ReplyDelete
  7. saya pulak dah bosan makan keropok lekor. hehehhe - orang terengganu la katakan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana lebih sedap?
      Keropok atau budu?

      Delete
  8. Untung Nom weyyyy..
    Tak yah gi Ganu..
    Dapat juga kepok lekor tu..

    Nom goreng lebih..
    Nanti CH datang..

    ReplyDelete
  9. adat berjiran memberi n menerima
    syok lah tu kak nom... terliur kopok leko lak lps nengok kopok leko ka nom nih la

    ReplyDelete
  10. Hehehee.. biasa la tu.. masak biar lebih .. membeli pun biar lebih. tukar menukar... juadah pun akan menjadi pelbagai.. hehehe :D

    ReplyDelete
  11. Amboi makk dasar sungguh berdetik hati tu hahaha, tp tau mak tu saje2 tulis je kan, niat tu mmg ikhlaskan...

    Bagus amalan mcm tu, dulu2 kt kg mcm tu la klu bln pose asal nk buka pose je sibuklah hantar juadah kt rumah jiran2 siap tutup dgn daun tu.alhamdulillah dpt trskan amalan tu walapon bkn di kampung kan, seronok aih memberi menerima ni.

    Teringin pulak tengok kepok lekor tu

    ReplyDelete
  12. Wooo...bestnyer kepok lekor! Kalau balik Terengganu, mesti pekena kepok lekor cicah dengan lada. Terangkat!

    ReplyDelete
  13. hahaha mak kita baru balik dari ganu mggu lps. Hari hari bedal keropok lekor je mak. Haih mmg layan kalau makan panas2 cecah lada...!=)

    ReplyDelete
  14. Alhamdullillah rezeki tuh..dpt keropok lekor..sedap nampaknyaa..tuh

    ReplyDelete
  15. adoiii sedap nyalah Kak..suka betul keropok lekor mcm ni..kat LD ni mmg takkan dpt yg macam ni.. Alhamdulillah saling memberi & menerima tu kak...masing2 dpt pahala... syukur... :)

    ReplyDelete
  16. sedapnya, saya peminat kepok lekor sebenarnya mak

    ReplyDelete
  17. Sedapnya kopok lekor tu...Nur pun baru dpt kopok lekor dr jiran ptg ni
    Mkn panas2 sedapnya...biasanya mmg begitu x kita menerima..kita memberi pula

    ReplyDelete
  18. Sedap nampak kerepok lekor tu. Balik kampung nak cari juga.

    ReplyDelete
  19. Terliur tengok keropok lekor tu akak. Nak rasa sikit.

    ReplyDelete
  20. Memberi dan menerima dah kira ok.
    Jangan menerima je.

    ReplyDelete
  21. Ky suka mkn kepok lekor yg tak gareng..lembab2 gitu..

    ReplyDelete
  22. Bestnya kalau ada jiran mcm akak tu

    ReplyDelete
  23. Nk jadi jiran kak hainom boleh? 😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau bab makan dgn semua kak jm nsk berjiran hahaha

      Delete
  24. Susah dah nak cari org yang suka memberi sekarang ji...semua org pakat berjimat.....lupa mungkin dengan memberi rezeki makin bertambah

    ReplyDelete
  25. Nama kita ada la hahahaaa kak hainom.. Rezeki dpt gk makan kropok leko. Hihihi

    Seronok sebenarnya kak bila dapat memberi dan menerima. Cara gini dah hampir pupus lebih2 lg di kawasan bandar.. Ada yang nak beri pd jiran, tapi malu (mcm reen)

    Minggu lepas.. Jiran buat birth ank dan dia bg sepotong moist choc yang dibuat sendiri. Ya Allah kak hainom.. reen rasa terharu sangat!

    Tengah fikir nak bg ape ya untuk jiran sebelah..

    ReplyDelete
  26. Lama pulak rasanya tak pekena keropok lekor. Selalunya beli kat pasar malam Putrajaya aje tapi dek kerana lama dah tak pergi, makanya lamalah tak makan keropok lekor ni ^_^

    Mak, kalau terasa banyak sangat menerima, lanting-lantinglah ke rumah jiran sebelah. Apalah yang susah sangat nih!

    ReplyDelete
  27. heheh alhamdulillah rezeki tu. kt rumah pun asyik menerima dr jiran2 kalau dorang pi bercuti

    ReplyDelete
  28. Alhamdullilah rezeki mak :) Sedap keropok lekor!

    ReplyDelete
  29. kalo mai ganu gtau lah..meh nk blnje makan kepok lekor..

    ReplyDelete
  30. Saya jarang beli kopok lekor gini.. Selalunya beli yg frozen.. Tahan lama untuk jalan jauh.. Kalau yg gini suka makan yg dah siap goreng je.. hahaha..

    ReplyDelete