Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 2 November 2016

Rabu yang sendu

Salam Rabu......

Emmmm........ kecoh dekat Whatapps harga minyak masak naik semalam. Betul ke? Ada sesiapa yang dah beli minyak masak? Mak belum lagi sebab stok minyak masak mak masih banyak lagi. Kalaulah betul kenaikan harga minyak masak tu hampir mencecah Rm5 henggit. Memang kesianlah nasib kita sebagai rakyat marhaen ni. Tua menghadap kenaikan harga barang seumur hiduplah nampaknya kita weyh!

Nak tak nak terpaksa menghadap. Marilah kita pandang kenaikan harga minyak dari sudut yang sangat positif huahahaha....... Mulai dengan penukaran gaya makan anda dengan menikmati masakan yang berasaskan sup sup aje,  



Bila minyak masak di dapur sudah hampir habis, kita rebuskan ajelah apa yang ada, tak pun kita makan mentah mentah ajelah, lagi senang. Cepat sikit kurus!
    

* Mohon doa dari sahabat sahabat blogger untuk kesembuhan suami blog Coretan Hidup kak Saniah Ibrahim yang sekarang berada di CCU HSA, JB akibat serangan jantung 2 hari lepas. Patutlah blog kak Saniah Ibrahim sunyi sepi aje. 

Saya tumpang simpati kak. Isteri mana yang tidak risau dan takut menghadapi keadaan macam ni. Suamikan tempat berteduh, tempat menumpang kasih dan tempat bergantung seluruh keluarga. Moga Allah mendengar doa doa akak ye.....


27 comments:

  1. skit lagi kukus, grill, panggang la kiter..hihi

    moga kak saniah cpat sembuh..aamiin

    ReplyDelete
  2. Kenaikan harga yg bertimpa2... aduii memang terasa kak.. ntahlah, dah malas nak komen...yg bertanggung jawab tu bkn ambil tau pun.. last2nya kita yg menderita..huhu...mari lah kita makan yg rebus2, panggang..lebih sihat & boleh kurus.. hihi
    Ya Allah! kesian kak Saniah..moga suami beliau diberi kesembuhan.. amin..amin

    ReplyDelete
  3. hat botol besar beli ari tu tak luak pun lagi kak oi ... mood mls memasak skrg ni ... sabar je la....

    ReplyDelete
  4. Sedap pulak tengok bebela sup tu.

    Sakit hati jer rasa dengan kenaikan harga minyak ni. Banyak jugak naik nya tu. Lpas ni kita main rebus2, bakar2 & steam2 jer lah.

    ReplyDelete
  5. Kita pandang ikut positif ye Nom..
    Makan rebus n grill ajer..
    Tercapai juga hajat nak kurus tu kan..

    Allahu..
    Ye ke Nom..
    Semoga suami kak saniah segera sembuh ..
    Serta dipermudahkan segala urusan..
    Mana dapat tahu tu Nom..

    ReplyDelete
  6. Lepas ni bukan minyak aje yg naik harga....eerrmmm
    Makan sup ajelah lepas ni..biar slim melim..

    ReplyDelete
  7. kenaikan harga barang ni mengajar kita mengamalkan langkah berjimat-cermat. Kenalah selalu variasikan menu. Takde lah asyik nak menggoreng ajer ya, Mak. walaupun goreng itu sedap! hihi

    Patutlah blog kak SI sunyi ajer. Moga-moga diberi kesembuhan kepada suaminya dan ketabahan hati kak SI utk hadapi semua ujian.

    ReplyDelete
  8. sama2 lah kite menghadapinya kak... sedih mmg sedih
    semua naik harga kesian kita rakyat marhein, kesian lg rakyat yg lg ssh dr kite

    ReplyDelete
  9. Jomlah kita makan bubur dan sup je...tak perlu tumis. Rebus2 je...

    Semoga suami Saniah kembali sihat sepenuhnya. Aamiin

    ReplyDelete
  10. semoga suami kak saniah cepat sembuh

    ReplyDelete
  11. mudah-mudahan cpt sembuh...
    minyak cap kapak naik harga tak?
    hehe

    ReplyDelete
  12. mudah-mudahan cpt sembuh...
    minyak cap kapak naik harga tak?
    hehe

    ReplyDelete
  13. Sup tak tumis pun tak sedaplah dinda
    Org kaya ajelah yg boleh makan sedap nampak gaya

    Sedih tak terkata tapi sesamalah kita doakan moga suami SI sembuh seperti sediakala.

    ReplyDelete
  14. masalah jugak tu mak bila rakyat malaysia ni over positif tu yg kena pijak sesuka ati tu... grrr

    syafakillah suami akak Saniah Ibrahim..moga2 semuanya selamat dan kembali spt sedia kala Insyaallah

    ReplyDelete
  15. x lalu juga weyhhhh hari2 makan lauk pauk rebus, sesekali ok gak..

    ReplyDelete
  16. Akak kt brunei pun dengar lah Nom
    Harga minyak naik $8 katanya kan
    Btw makanan kat atas mmg marbeles lah

    Patutlah Saniah tk nmpk
    Semoga Allah kembali pulihkan kesihatan hubby Saniah seperti biasa ameeen

    ReplyDelete
  17. sya ingtkan yg psl minyak naik kaw2 tu propa je. rupenye kompem. mmg minyak naik smpai RM20+ haruu gini

    ReplyDelete
  18. kesiannya kak Saniah..semoga suami dia cepat sembuh ye

    ReplyDelete
  19. Kene banyak masak sup dan kukus je la lepas nie huhuuu..

    ReplyDelete
  20. Mmg naik minyak tu kak...yg membaca berita pun naik minyak jadinya tp nk buat mcmmana hadap je lah kan

    Oh baru tahu ni, saya sgt sibuk kurang jenguk rumah kawan2,moga Allah beri kesembuhan buat suami kak saniah hendaknya

    ReplyDelete
  21. yer lar , mak , kita masak rebus-rebus jer .

    semoga suami beliau cepat sembuh hendaknya .

    ReplyDelete
  22. Semoga suami kak saniah ibrahim cepat sembuh...aamiin

    ReplyDelete
  23. Semoga semuanya dipermudahkan.. Aminnn.

    ReplyDelete
  24. Hah! Saya dah tengok resit kawan pejabat saya. Tertulis kat situ Minyak Masak Cap Pisau 5kg dengan harga RM23.80 beli di NSK. Betullah tu kisahnya.

    Saya pulak memang beli yang 5kg untuk tahan 2 bulan. Kalau macam ni gaya, saya sekeluarga pun nak tukar masakan main rebus-rebus, stim-stim, grill-grill gitulah. Kurang sikit minyak. Bila lagi nak mengamalkan gaya hidup sihatkan, masa ni lah...

    ReplyDelete
  25. haahhh akak pusing 1 penang cari minyak BURUH tak ada.. sedih tgk muka mak xdpt nk goreng2. huhu. lpas ni keje salai, rebus, bakar jelah.

    simpati buat akak blogger tu.. semoga dipermudahkan Allah

    ReplyDelete
  26. apakan daya...
    terpaksa hadap semua ni kan kak?

    ReplyDelete
  27. memang betul naik harga minyak..jauh beza naik tu dari RM13++ ke RM21++ untuk 5kg minyak..tong gas pun naik harga jugak..jawabnya bakal naik harga jugak yang lain2 akan dtg..

    ReplyDelete