Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 18 January 2017

Buah Sukun

Salam Rabu.....

Siapa suka makan buah Sukun?
Mak ni nak kata suka, taklah suka sangat. Tapi kalau terjumpa benda benda nostalgia macam ni, memang betul betul mengimbau kenangan lama hokey!! Kenangan zaman kecik kecik. Namanya pun orang kampungkan, benda benda ginilah antara sarapan mak dulu dulu.

Jumpa buah Sukun ni masa mak jalan jalan Pasar Tani selepas bersarapan kat Warong Bistro Ahad lepas....


Pertama kali beli buah Sukun katanya kan, jenuhlah jugak mak pikir dah boleh goreng ke buah Sukun ni?? Kawan mak cakap rupanya, bila getah getah hitam dah merebak macam tu, maksudnya dah sesuai sangatlah untuk di goreng. Kawan mak cakaplah.....

Rupanya kulit buah Sukun ni nipis aje ek. Mak kopek guna pisau kopek buah tu aje. Mohon jangan pertikaikan cara potongan buah Sukun tu ye, mak main belasah aje hihi...

Tak kuasa hokey mak nak buat kerepek Sukun macam Kerepek buah Ngaku! Nak menggoreng Sukun ni pun dah macam terpaksa aje kekdahnya hihi.... Dahlah mak sorang sorang yang syok sendiri makan.... 


Nama pun Bangsa Johorkan, makan apa pun mesti dengan Sambal Kicap yo......


30 comments:

  1. Dah lama tak makan sukun goreng. Sedap juga kalau dapat panas-panas... :)

    ReplyDelete
  2. Kat belakang rumah akak ni ada pokok sukun nom,tapi tinggi menjulang.Dah lama tak dapat nak amik buahnya ....yg jatuh2 adalh yg muda atau yg dh benyek.Tapi akak pun sama lah cam hainom tak lah suka sangat makan.Kalau ada ok je ...

    ReplyDelete
  3. Kat belakang rumah akak ni ada pokok sukun nom,tapi tinggi menjulang.Dah lama tak dapat nak amik buahnya ....yg jatuh2 adalh yg muda atau yg dh benyek.Tapi akak pun sama lah cam hainom tak lah suka sangat makan.Kalau ada ok je ...

    ReplyDelete
  4. Rumah kanda ni selalu juga goreng sukun dinda sebab kat belakang masjid tempat kita selalu pergi ada pokoknya besaaar sangat tak pernah berhenti buahnya. Ada aje yg gugur. Memang siapa pun boleh ambik. Kadang tergolek tak siapa ambil sampai busuk sebab memang banyak.

    Kalau yg masih keras kanda sagat buat kerepek pun sedap dinda. Cubalah sebab sebiji tu mana boleh habis kalau goreng macam itu aje.

    ReplyDelete
  5. dh lama xmakan buah sukun...mak, pos cni sket....tpi kerepek ngaku kalu potong tebal tebal, rasa mcm cucur sukun....

    ReplyDelete
  6. sedapnya sukun goreng! dah lama tak makan...

    ReplyDelete
  7. peberet dana ni kak... sedapnya goreng ngn tepung pastu cicah sambal kicap...

    kak nom... org selalu buang bhg tgh2 dia tu, kalu tak rasanya kelat heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke? haha....patutlah ada rasa pahit sikit haha

      Delete
  8. Omma! I tell you jiran, I pun suka buah sukun tau! Tapi kita tak pernahlah tengok buah sukun in a whole. Selalunya yang dah dipotong untuk digoreng. Kita pun lama ngidam nak sukun goreng cicah sambal kicap pedas memijar tapi apakan daya!

    Nasib baiklah sekarang ni ada pakcik google. Rindu sukun, tengok gambar sukun kat internet. Rindu puteri mandi, tengok ajelah gambar sambil menongkat dagu. Buatnya maleh ah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parah dah tu, nengok google ajeh,mane nk dtg kenyangnya. Pilah bertandang ke umh jiran tu, mane tau ada rezeki.

      Delete
  9. Buah sukun ni omputih panggil breadfruit tapi tak macam roti pun :) Rajin jugak Hainom buat goreng2. PH tak pernah makan buah ni. Yang goreng tu rasa dia macam keledek kot. Cicah kicap? Oi terangkat!

    ReplyDelete
  10. Yang masih keras sesuai digoreng, tapi kena buanglah empulurnya.
    Kalau simpan lama sikit nanti dia lembik, jangan buang boleh buat jemput2 sukun.

    Penemuan terbaru, sukun banyak khasiat herba (daunnya) yang boleh mengatasi masalah kanser, stroke, diabetis dan jantung.
    Waulahualam.

    ReplyDelete
  11. hahaha mak serius nostalgia sgt. skrg mcm susah nak jumpa sukun ni. dulu masa tak berapa nak besar, selalu konpius antara keledek n sukun.. dlu la zaman kenit lg. =P. Ye bangsa joho smua benda nk cecah sambal kicap!sodapppp.

    ReplyDelete
  12. Tiba2 mengidam pulop weyhhhh sukun goreng.. ada lagi tak geng?

    ReplyDelete
  13. Dapnya mak oii. Aku suka gak sukun ni, terurama kalo potong nipis2, goreng garing2, pwrghh...cicah sambal kicap, mmg mantoplah mak. Tapi dah lama gak tak makan sukun ni, last bila ntah aku makan.

    ReplyDelete
  14. Dapnya mak oii. Aku suka gak sukun ni, terurama kalo potong nipis2, goreng garing2, pwrghh...cicah sambal kicap, mmg mantoplah mak. Tapi dah lama gak tak makan sukun ni, last bila ntah aku makan.

    ReplyDelete
  15. tak pernah makan suku cicah sambal kicap cenggini. sedap yer? nampak menyelerakan nyumm..

    ReplyDelete
  16. Sedap sukun goreng tu akak. Terliur tengok.

    ReplyDelete
  17. Wahh.. Sedapnya sukun goreng!!!
    Cicah sambal lak tu.. Terliur tgk.. Hehe..
    Masa blaja kat johor la ira belajar mkn tempe goreng dgn sambal kicap, pisang goreng dgn sambal kicap.. Sedap 👍👍 tapi bila dkt umh sendiri, tak rajin plak nk buat.. Hehe..

    ReplyDelete
  18. Saya pula tgh menggila bli pisang tanduk kt pasar tani kak.. nmpak je mesti teringat2 klau tak beli.. sebbaek anak3 pencinta cekodok.. ':)

    ReplyDelete
  19. Sedapnya sambal kicap..ehh sambal kicap yg terliur ni bukan goreng sukun.huhu

    Sy suka kerepek sukun..klu goreng sukun camni kena pitong nipis2..klu tebal memang sy tak suka mak jilap.hehe

    ReplyDelete
  20. x pernah makan ape rasanye kak ...

    ReplyDelete
  21. Sedapnya..kegebaran acik ni..kalau acik bukan takat goreng je..buat pengat...pun ye..kakau dah lembik buat cekodok pun jadik

    ReplyDelete
  22. Sedap nom..
    Sukun goreng.. peberet CH juga tu..
    Nak buat kerepek CH pun maleh nom..
    Tapi suka makan..
    Pas tu beli lah kepek sukun kat kawan..
    Setengahari habis dibedal oleh en suami..
    Kita dapat serdak huhuhu..

    ReplyDelete
  23. Feveret nie tapi Sha tak pernah lah goreng sendiri.. dulu-dulu masa arwah mak ada dia lah yang rajin goreng tapi potong ya kena nipis baru sedap.. hehehe.. bila tengok gambar akak nie rasa cam nak g cari la pula..

    ReplyDelete
  24. ya Allah.
    sedap nyer.
    goreng garing.
    aduhai !!!

    ReplyDelete