Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 23 January 2017

Hanya Jauhari Mengenal Manikam

Salam Isnin.....

Bang Jilap tak sihat you. Batuk seleseme. Pagi ini mendemam pulak. Malam tadi katanya tak boleh tidur sekejap batuk, sekejap batuk. Eh!!! Kenapa orang macam tak dengar apa apa pun bang!! Hihi.... 

Biasalah kan orang lelaki kalau sakit.... mengalahkan budak kecik.

Malam tadi bawaklah Pak Jilap ke klinik. Ternampaklah tulisan Khat ni. Rasanya dah lama melekat kat dinding tu. Tapi baru malam tadi perasan hihi....

Cantik tu memanglah cantik tapi berpeluh jugaklah orang macam mak nak membacanya.

Heiii.....helloooo, ai boleh baca jawi hokey!! Bukanlah nak kerek, tapi majoriti bangsa Johor mesti tau baca jawi walaupun merangkak rangkak, sebabnya sejak zaman dulu lagi orang Johor memang ada sekolah agama petang. So, apalah sangat setakat baca surat khabar Jawi tu hihi.....

Ok, cukup puji diri sendiri untuk hari ni, nanti Mak G menyampah! Hihi.......

Nasiblah ada tulis nama surah kat bawah tu. Kalau tidak memang tak boleh cam surah apa you!

Surah Al Ikhlas ni bolehlah jugak mak mengagak agak ayat pertama, ayat kedua.... Sampai ayat ke tiga, terus out hihi....


Itulah tu.... hanya Jauhari mengenal Manikam. Hanya orang yang mahir Khat aje yang boleh membacanya.... 

21 comments:

  1. Acik boleh baca suratkhabar jawi..tapi tulisan khat ni memang acik tak pandai baca

    ReplyDelete
  2. Yelah mak, rasa cam nak tampo gitew, ish..habislah ngajuk sorang lagi ni kang.

    Lepas ni nk komen yg sopan2 je plak. Guna tatabahasa dr dewan bahasa gitew.

    Ank aku pandai gak buat tulisan khat camtu, tapi sekadar tuliskan nama je baru

    ReplyDelete
  3. saya yang boleh baca jawi ni pun tak mampu nak membaca tulisan khat tu mak..

    ReplyDelete
  4. Jangan karek sangat Nom..
    Bangsa Selangor pun ada sekolah agama petang tau hahahha..
    Macam nak bergusti jer ni..
    Tak menyedor pinggang dan lutut sakit CH ni kan Nom..

    Khat Kufi ni memang susah sikit nak baca Nom..
    Tapi tulisannya cantikan..
    Teringat pulak dulu buat skrap Khat utk Najeeha..
    Jenuh lah CH mencarinya di internet..

    ReplyDelete
  5. Kenapa nom tak sedar pak jilap tu batuk ....ni harus tido mati kan...
    Akak boleh baca ayat2 yang pertama tu aje nom.Betul lah hanya yg mahir je yg tahu seperti juga lukisan2 abstrak....walaupun conteng2 tapi punya maksud tersirat.

    ReplyDelete
  6. Waduh...kalau tak ditulis nama Surah, harus juga kakcik tak dapat membacanya langsung...

    ReplyDelete
  7. klu tak tulis mmg ai taktau ape yg ditulisnye kat khat tu ...

    ReplyDelete
  8. sy pun tak reti baca baca Khat ni

    ReplyDelete
  9. Betul tu, Hainom. Setuju sangat. Orang lelaki ni manja lah. Demam/batuk/bersin sikit jer dia buat macam dah kena masuk spital. Ni pengalaman PH lah. Eh, ngumpat pulak heh..heh...

    ReplyDelete
  10. Mrs. A pun boleh jugak baca jawi tau.
    Hahhaha... nak jugakkk... tu
    Unfortunately tak tahulah baca tulisan khat tu :-(

    ReplyDelete
  11. Sha pun masih boleh baca jawi tapi jawi sekarang tak sama cam jawi Sha belajar dulu.. tulisan khat nie Sha tak pandai.. memang tak nampak lagi role ayat tu.. Hahaha..
    Orang lelaki lagi manja dari anak bila time sakit.. hehehe

    ReplyDelete
  12. Tulisan khat memang sukar dibaca kalau macam tu designnya.
    Nasib baik ada tajuk.

    ReplyDelete
  13. Betullah hainom...payah nk baca kalau tak inform surah apa. Kagum depa blh menulis cantik begitu

    ReplyDelete
  14. Ramai yg business tulisan kufi ini dinda
    Kanda suka tapi belum ada lagi di rumah kami.

    ReplyDelete
  15. cantik kak..tapi saya lebih suka yang macam tulisan biase tu..

    ReplyDelete
  16. semoga cepat sembuh hubby mak

    ReplyDelete
  17. sama la kita Nom.
    aida pun x reti membaca nyer if tak de tajuk surah kat bwh.
    marbeles la ekk saya yg pandai tulis kufi gitu.

    ReplyDelete
  18. Ala, en hubby batuk2 nak bermanja tu.. Tapi betul la, bila laki tak sihat, manjanya mengalahkan anak2.. hihihi

    Harapnya hari ni Pak Jilap dah makin sihat :)

    Mak, kita pun tak pandai baca tulisan khat tu.. uhuk uhuk..

    ReplyDelete
  19. Mak nom camne nak baca tulisan khat tu, dari mana start dulu? Jadi memang betullah hanya Jauhari mengenal Manikam.. ;-)

    ReplyDelete