Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 28 February 2017

Durian ni macam KFC

Salam Selasa.....

Sekejap lagi nak buat Serawa Durian. Anak den mintak.......
Kisahnya, masa balik kampung hari tu, singgahlah beli durian dengan jiran sekampung. Teringin pulak nak makan durian. Durian ni macam KFC jugak, kalau lama tak makan, mulalah anak tekak mengidam. 

Berapa henggit ye sekilo durian kat tempat korang?


Dulu dulu, zaman mak kecik, kalau nak makan durian, pergi aje cari kat dusun durian atok. Masa tu arwah abahlah yang jadi tokey durian. Seingat mak masa tu sekilo durian cuma RM2.50 - RM3 henggit je.

Tapi sekarang ni dah terbalik, nak makan durian, dah kena beli. Durian yang ada tak berapa batang tu pun, walaupun berbuah, tapi dah selamat pun jadi rezeki monyet. Monyet pun dah up to date weyh sekarang ni....


Jiran mak jual, durian kampung RM10 henggit sekilo. Durian D13 ke D34 pulak, RM20 henggit sekilo. Kita ambik durian kampung sudahlah bang hihi..... 
Memadailah 4 biji..... 

Macam terer terer je pilih durian haha......

28 comments:

  1. teringin nk mkn pulut durian...xdpt lagi ni ... huhu

    ReplyDelete
  2. Acik belum jumpa orang jual durian ni okje..kalau ada pun rasanya 30 lebih skg walaupun durian kg..teringin gak acik nak buat bubur durian jagung

    ReplyDelete
  3. Tringat zaman2 kecik dlu slalu kutip durian kat kebun..bau sedapnyaaaa..mkn fresh2.. Skarang mmg x smpat lah.. Sejak arwah tokwan meninggal dh xde org uruskan..terbiar je..klo nk mkn mmg bli camni je la.. Tetiba teringin jgk duriann.. Feberet fasya jgk durian nj

    ReplyDelete
  4. Musim durian ke nom skg ni?... Tak perasaan pulak sebab pokok kat rumah akak ni takde buah.
    Kalau akak lah antara durian dengan KFC , akak pilih KFC sebab akak kurang minat durian.

    ReplyDelete
  5. Alahaiii.. skrg nih duyan jadik makanan mewah. nak membelinye, ketar tangan nak membayor kan! Zura pon dah lama x makan durian. takut sgt tetiba tekak teringin nak makan. huhuhuhuhu. ape pon x boleh! hahahahaha

    ReplyDelete
  6. bestnya.... durian msh tak banyak itu mahal lg kot kak...

    geram pulak nengok kak nom tayang durian2 tuh... kt sini takde durian lg lah... klu ada pun mahal sgt rasanya

    ReplyDelete
  7. Durian sekarang pun dah mahal..
    Dulu2 masa ada pokok sendiri, puaslah makan.. Tapi takde rezeki pokok tu mati ditenggelami air.. So sekarang nie kalau teringin sangat beli yang dah siap kopek je.. Yang dia jual ulas durian tu je.. huhuhuhu..

    ReplyDelete
  8. Johor tgh musim durian ke sekarang ni Mak? Alahai lama tak makan durian ni...Perak belum ada lagi.

    4 biji jer? Cukup ke tuuuu. Kata ngidam!

    ReplyDelete
  9. Sama lah Nom..
    Dulu masa kecik2 memang memungut durian di dusun arwah atok..
    Macam2 rasa ada..
    Pahit.. lemak.. manis..
    Isi kuning.. gebu putih..

    emmmm skrg ni memang membeli juga..

    Dah musim durian ye di Johor..
    Nanti gi sana nak borong durian lah..
    Kat rumah ni semua penggemar durian..
    masaklah apa pun..
    Memang layan..

    ReplyDelete
  10. Dah lama juga tak makan durian... sekarang harganya bukan main mahal. Dua tiga ulas je dah berbelas ringgit... :(

    ReplyDelete
  11. sedapnya durian. memang menggila harga durian sekarang. kalau btol sedap berbaloi ja.

    ReplyDelete
  12. Bila dh teringin...itu yang cepat aja nak membelinya
    Berbakul2 juga duriannya...tengah musim kot

    ReplyDelete
  13. Bestnya durian! Tapi mahal, kan Hainom? Kat Aeon yang siap kupas dah around RM60++ sepeket. Tak yah makan lah. Two years ago, PH gila dengan durian musang king. Sedap sangat dan mahal teramat sangat hah..hah.. lepas tu, senyap jer..tak sebut2 nama durian...sebab poket kosong...

    ReplyDelete
  14. syoknya durian kampung...sedap tu, saya suka durian kampung, lagi yang comei2 seakan bentuk itik buahnya tu, isi ada seulas dua je dalam tu..teringat dulu ayah mesti bawa balik buah itik gitu katanya special untuk anak dia ni..

    ReplyDelete
  15. Sekarang durian luar musim baru mula gugur.
    Durian musang king berharga RM56.00 sekg.
    Sapa ada boleh kayo.

    ReplyDelete
  16. Ahad ritu pi jenjalan, dua kali serempak org jual doyan, aku cakap slow motion, diyan, diyan..bah nk beli diyan, sekali dia buat tak tau ajeh, frust aku.

    ReplyDelete
  17. Memang stress sangat kak, durian sekarang ni harga dia kemain mahal. Dah la tempoyak dekat rumah tu dah habis. Macam mana nak buat tempoyak kalau harga nak beli durian pun dah mahal . dah la tempoyak is love tempoyak is life. i cannot lah.

    ReplyDelete
  18. Kalau hantu durian memang terpaksa berbelanja mahal.
    Mujurlah mrs. A bukan hantu.
    Bukan hantu durian ya...
    Samalah kat kg Mrs. A pun kena berebut dengan monyet

    ReplyDelete
  19. takdelah mengidam, tapi kalau dah tertangkap bau, memang terus cari asal-usulnya. lama tak makan ni

    ReplyDelete
  20. sedapnya durian... sampai sini baunya ni okje... perggghhhh sedap!

    ReplyDelete
  21. kebetulan. aida da dpt makan durian sabtu lepas.
    gi umah kakak, ada 2-3 biji durian.
    and bubur kacang durian. marbeles!!!

    ReplyDelete
  22. murah jugak la tu. kalau kat sini belum musim kemain mencanak2 naik. tapi yg kampong tu jugak la yang sedap selalunya. tak muak makan kan

    ReplyDelete