Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 20 April 2017

Don't blame blame ha....

Salam Khamis.....

Tengahari semalam semalamnya mak tak masak, beli nasi ayam aje, ayam lebih! Beli 2 bungkus. Satu untuk si bongsu, satu untuk si sulong. Si tengah nak makan maggi katanya, si emak diet, eh......eh..... yang tu memang propa sangat haha.....  Semalam pun mak tak masak, beli 3 bungkus Nasi Lemak, satu bungkus Nasi Kerabu. Nasi Kerabu tu gue yang punya..... 

Aduhhhh macam tiap tiap hari pulak tak masaknya ek, haha..... Bukan tak masak langsung hokey, petang tu mak masaklah, kan abang Jilap nak makan...... 

Inilah dia rupa Nasi Ayamnya. Nasi Ayam Penang nama gerai dia. Rm8 henggit ko. Sedap ke tak, mak tak rasa pun. Alah.... kalau dah nama Nasi Ayam apalah yang lain rasanya. Semua sama je kan. 


Bercakap pasal nasi ni, semalam mak baru beli beras. Beras sudah mau habis woooo. Orang tua tua cakap, rumah jangan sampai keputusan beras, nanti rezeki mahal. Ye ke? Dalam pada tak percaya tu, takut jugaklah kalau rezeki mahal. Terus pergi Aeon beli beras haha..... Ambik yang 5 kg dulu, sudahlah! 

Ada separuh orang, memang cerewet bab beras ni. Tak main beras beras biasa ni, kena beras wangi jugak. Tapi memang tak dinafikan weyh.... beras wangi memang sedap! Cuba tanya orang Kelantan! Cik Nor mesti tau!

Mak, semua jenis beras pun bedal haha......Kadang beli Jasmine Super 5, kadang beli beras Cap Rambutan, kadang beli beras Jati. Pukul rata jelah senang cerita haha...... Tak denya kekal dengan satu satu keluaran.  

Korang pulak macamana?  Korang selalu beli beras apa?


Jemu makan beras, hari ni nak makan mee hoon pulak.  Siapa kata mak malas masak? Don't blame blame ha.....

30 comments:

  1. sedap gak nasi ayam mak tu, alhamdulillah untung la pak jilap hari2 boleh makan sedap kan

    ReplyDelete
  2. selalu jati mak...jasmine ni pun kadang terbeli jugak

    ReplyDelete
  3. Akak sama nom...kdg jati,cap rambutan,cap epal,sukahati...apa je janji yang harga mampu.Tapi yang kerap nya beli beras Faiza...disamping mengenyangkan perut sendiri,dapat juga menderma untuk tabung Bersamamu.
    Kat rumah akak ni nak masak mee ke apapun mesti kena masak nasi sebab abang tak boleh tanpa nasi sehari pun.

    ReplyDelete
  4. mak saya suka beras cap rambutan.saya pulak asal kenyang..haha

    ReplyDelete
  5. beras wangimahal kak..sy mkn nasi beras siam..5kg RM12..haha..janji beras siam..hihi

    ReplyDelete
  6. e'in kekadang pun malas nak masak kak.. balik keja lambat, penat plak tu.. tapi tak selalu laa.. hihi..

    nasi ayam memang sedap.. feveret e'in tu..

    e'in selalu beli beras cap rambutan.. tapi kalau takde, beli aje beras memane yang okay and harga pun okay..

    ReplyDelete
  7. kami geng kak hainom. kejap beras Jati, pastu Jasmin, ni Rambutan plak. Dok gilir beli tiga ni je setakat ni. Beli pun 5kg je, masak hari2 cukup lah kami 5 beranak makan sebulan dua. husband tak suka beli byk2 kg. takut nanti ada ulat beras tu. haha

    ReplyDelete
  8. Ok, I wont blame blame..
    Ai know yg mak mmg rajin masak (^__^)

    Ummi saya pun ada pesan benda yg sama...
    Tapi mmg tak pernah putus beras kat rumah..
    Sama mcm mak jugak, beli yg 5 kg jer..
    Kalau beli byk2, kang tak pasal2 kongsi dgn kutu beras pulak... hihihi

    Dulu sblm fly ke UK, beras Siam la yg jadi pilihan...
    Kalau org kelate, kenal la dgn beras Serindit...

    Masa kat UK mana ada beras Siam..
    Eh ada, tapi mahal la sikit...
    Depa duk telan beras basmathi jer...
    Beras basmathi lagi murah dari beras Siam...

    Jadi bila dah biasa duk telan beras basmathi jer tiga tahun setengah, balik Msia ni anak tekak duk merengek-rengek nak beras basmathi jugak...
    Huhuhu, jadi ikut kan aje selera anak tekak ni... huhuhu



    ReplyDelete
  9. Salam Khamis.Menyinggah bila ada kelapangan. Standardlah kalau sesekali membeli okje. Dah hari2 nak menanak pun x tau nak pikir menu apa yer dak !

    ReplyDelete
  10. boleh tahan mahal ns ayam nya kak nom... rm8 ye tp nmpak mcm banyak tu... kalau blh mkn 2 org kire ok lah tu heheheh

    aduh2 seronok lah kak nom hari2 beli je, nsb mlm msk kalu tak...

    dana biasa jasmine super 5... tp skrg tukar faiza sbb kadang cpt basi nasi nya
    itu yg tkr2 beras

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayam lebih tu Dana....Tp anak yg bongsu tu habislah makan sorang. Tak taulah nasi yg sikit atau dia mmg makan banyak sebenarnya hihi

      Delete
  11. Di rumah kakcik, macam-macam jenis beras ada. Ada yang mahal, ada yang murah. Kadang-kadang sampai berbubuk...tapi selalunya beras itu dikongsi dengan adik beradik atau anak cucu... Dua tiga tahun lagi, rasanya tak ada dah beras macam-macam jenis tu bila En Suami dah pencen... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. KC lain kes.....abg sado tokey beras haha.....

      Delete
  12. Nasi ayam dekat sini extra ayam RM9 satu. Tp berbaloi. Sedap pula tu. Setiap hari full house kak. Sekarang siap besarkan lagi kedai tu. Hehe.

    Rumah ana guna beras biasa je. 5kg pun berbulan nk hbs. Satu hari satu pot je. Tu pun tak habis. Huhu

    ReplyDelete
  13. Nampak sedap ayam nasi tu.
    Sebut ayam dulu, sebab kalo Xde ayam, nasi pun Xluak.

    ReplyDelete
  14. teringat cerita seorang kawan...pasal beras.

    dia beli beras pastu simpan belakang kereta...tapi tersembunyi...

    dekat nak balik rumah dia lupa dah beli beras ka belum...dia check tapi tak nampak beras...

    dia beli lagi beras...

    bila nak angkat barang masuk rumah rupanya dah terbeli dua kampit beras hehehe

    beras oo beras

    ReplyDelete
  15. yela kan kak hainom...apa la rasa nasi ayam kan...tapi kalau sup dan sambal duia sedap...sedap jadinya muahaha

    ReplyDelete
  16. Mak kita pun pesan jangan biarkan bekas beras nampak dasar, tak elok.

    ReplyDelete
  17. HAHAH! tak pernah pulak dengar pasal jangan bagi beras nak habis. Anyways, Nany pun bedal ajer semua beras. Semua nak rasa. But, tak dinafikan sebab aritu pernah terbeli beras ape ntah ..lupa lah. Memang sedap sangat rasenya. Tak dinafikan!

    ReplyDelete
  18. Kat rumah ni beras pakchaq punya part. Dia selalu minta tolong kawan dia kat Kedah beli beras siam..sekali beli 4 ke lima pek.. kami memang kuat makan nasi.. 😁😁

    ReplyDelete
  19. Mak saya pun pesen beli ja semua jenis beras hahaha. Tapi sekarang tengah guna jasmine spesial tempatan macam akak tu. Lepastu kadang-kadang beras cap rambutan sebab dia mual so nanti dapat banyak la (kalau nak berniaga la)

    ReplyDelete
  20. Sama lah kita, ketiga2 jenis beras tu biasa jer masuk kat rumah KN ni..

    ReplyDelete
  21. wow...sangat menarik juga nie..

    ReplyDelete
  22. Sha selalu gak beli Beras Jasmine super special nie..
    Tapi sekarang dah tukar beras faiza Emas..

    ReplyDelete
  23. Saya pun tak setia pada satu jenama dan jenis beras. Ikut mood nak cuba beras apa. Datang teringin basmathi, bantai basmathi. Datang nak makan beras biasa, makan beras biasa. Kalau rasa nak bertambah, beras wangilah saya beli. Tapi beras kunyit takda dalam senarai ^_^

    Betullah, Mak! Saya pun diberitahu macam tu juga. Jangan sampai beras habis. So, bila beras nak habis (walaupun masih mampu masak 2,3 kali lagi) saya tadah bekas minta beras sikit kat rumah kakak. Nanti beras habis terus dalam bekas tu, mahal pulak rezeki sayakan. Betul tak perbuatan saya tu? Hahaha!

    ReplyDelete
  24. nasi ayam 8 hengget mak? mahal juga yea....rietta ikut je beras mna yang ada...xcerewet sangat...ada beras wangi, beli beras wangi, xde beras wangi,beli mana yang ada....asal jangan beras pulut sudah....hehehe....

    ReplyDelete
  25. CH beras wangi ni bulan puasa jer nom.
    Satu pot beras wangi + 1 pot beras biasa..
    Baru anak2 semangat bersahur..
    Wlpn telur goreng kicap 😂😂

    ReplyDelete
  26. Beras dan garam tak boleh putus, petua orang dulu2

    Dulu kami suka beras siam tp ntah naper, setahun ni suka beras biasa pula.. .proses penuaan kot, selerapun berubah2

    ReplyDelete
  27. Selalu beli beras Anggur. My mom pun selalu ingatkan, jangan sampai beras & garam habis. Rezeki susah nak lekat

    ReplyDelete