Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 7 April 2017

Korang suka Bubur Nasi?



Salam Jumaat...

Kejadian masa Pak Jilap sakit gigi hari tu. Satu rumah mak buburkan sekali haha.... Tapi biasalah, budak budak mana suka bubur! Terpaksa jugak masak nasi.

Korang suka Bubur Nasi? Ni memang faveret mak ni. Lagi lagi kalau makan dengan lauk berkepul kepul haha......

Teringat masa zaman anak dara dulu, selalu makan bubur kat Kota Raya JB ( entah ada lagi entah tidak mall ni ). Macam macam lauk ada. Selain daripada telur masin, ada kangkung goreng, lobak masin, ikan bilis, kacang goreng. Huh.... sedapnya! 

Tapi gambar ni kisah esok paginya. 
Macam biasalah, kalau bukan orang ni yang menghabiskan segala benda makanan yang ada, siapa lagi? Bersarapan dengan bubur lebih semalam. Sedap weyh !!! Walaupun cuma berlaukkan sambal tumis ikan bilis dan telur masin yang jugak lebih semalam.....

Bubur Nasi












p, 
Sedap ke tak sedap sesuatu makanan tu kan atas kita! Kalau kita rasa sedap, sedaplah jadiknya, kalau kita rasa tak sedap, tak sedaplah jadinya. Tak gitu korang?

Tapi, ada jugaklah memang tak sedap sungguh! Haha.....





28 comments:

  1. Feveret kami anak beranak tp jk wat bubur, kita campur dgn sup ayam.. pstu taruk le aneka jenis lauk pauk, telur masin semestinya..

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. sedap mak bubur nasik tu, saya pun suka

    ReplyDelete
  4. tengah sihat semua pun sedap..sakit gigi semua pun x lalu. sob sob

    ReplyDelete
  5. CH anak beranak memang suka bubur nom..
    yang dorang paling suka bila buat bubur ayam..
    Memang makanan masa demam dan tekak sakit..
    Oleh kerana semua suka ..
    Jadi orang tak demam pun makan sama..
    Senang kerja mak nya ni hahhaha..

    Semoga segera sembuh ye Nom :)

    ReplyDelete
  6. Akak kalau buat bubur pasti masak nasi juga,tau je Iman tu,kadang tak mau mkn bubur.
    Akak suka je bubur,mkn je dengan apa je semua bedal.Cuma jarang masak kalau xde yang demam atau yg minta.Bukan pe nom ,zaman akak jaga mertua dan kemudian mak sendiri,hari2 kena buat bubur...naik boring makan bubur ...yalah tukang perabis :-) walaupun ada masak nasi juga.

    ReplyDelete
  7. Saya suka jer bubur nasi..tapi tak pandai nak makan dengan bermacam lauk...ikan bilis garing, kacang goreng dah cukup :-)

    ReplyDelete
  8. Yang sedap dimakan, hanya makanan dikala kita masih hidup...
    Dah mati apa pun tak sedap dah, sekalipun makanan fevret dia masa hidup...

    Nak berfalsafah juga.

    ReplyDelete
  9. Ish, bermadah-madah pulak hari ni! Ni tentu ada motif tersirat nih ^_^

    Dulu-dulu bubur nasi letak gula pun sedap, Mak. Kalau dah letak macam-macam lauk, lagilah sedap. Lauk semalam lagi power ^_^

    Apalah nasib kitakan, Mak. Orang sakit kita tolong buatkan bubur supaya boleh makan. Tapi akhirnya kita juga yang kena perabihkan bubur yang kita buat! Malang sungguh nasib tapi dapat makan tu nikmat ^_^

    ReplyDelete
  10. Aiyoooo...ngences! nampak pun sangat menyelerakannnn!!!! ni kalau dapat dekat Nany ni..10 saat habis kot. Slurpp...selurpp..hahah!

    ReplyDelete
  11. Sorry, Hainom. PH tak suka bubur nasi. Dulu my mother masak bubur nasi bila kita orang demam. Lagi demam jadinya untuk PH hah..hah... I prefer nasi anytime.

    ReplyDelete
  12. LZ sangat suka bubur nasi..
    Lebih-lebih lagi bubur nasi berlauk makan dengan sup, ikan bilis goreng, sayur goreng pedas.. Hurrrmmmm sodap!
    LZ suka makan bubur nasi malam-malam di bus stand Pagoh, tak tahu ada lagi ker idak.. Lama tak lalu situ.. ;-)

    ReplyDelete
  13. alahai sedapnya bubur nasi tambah sambal ikan bilis & telur separuh masak. Letak kicap lagi. terliurnya. hihi

    ReplyDelete
  14. dulu kecik2 selalu makan bubur nasi lauk kobis masak kicap (kuah kena banyak), ikan bilis & kacang tanah goreng, lobak asin, telur asin & minyak bijan. Skrg jadi makanan kegemaran anak2 pulak.

    Love your blog

    ReplyDelete
  15. Sep sikit... Kita boleh geng mak...

    Sama la mak.. Kat rumah ni pun, saya sorang jer yg layan bubur.. kadang2 Danish pun layan jugak...

    Skrang dah jumpa kedai yg jual nasi bubur sedap... Kalau teringin boleh jer beli, tak payah nak masak.. hihihi

    Kadang2, bubur Aina pun saya belasah... Hahaha dari membazir, baik saya yg habiskan....

    ReplyDelete
  16. suka sangat, kalau kelantan diorg panggil nasi air. lauk dia macam2 boleh letak

    ReplyDelete
  17. Saya suka..especially kalau makan dengan ikan bilis dan kicap..

    ReplyDelete
  18. giler bubur nasi tak sedap ???!!!!
    hadoi. time ni ler terkenang kan emak ni :( hu hu hu
    rindu bubur nasi buatan emak aida ler...
    telur masin... kicap... exactly!

    ReplyDelete
  19. Ana makan bubur kalau sakit gigi atau demam je. Ada telur masin atau ikan bilis goreng pun dah cukup sedap tu. Hehe

    ReplyDelete
  20. Sy lagi suka makan bubur dari nasi. Kalau makan bubur nasi, tambah telur puyu perghhh sodappp 😍

    ReplyDelete
  21. Lya tak suka... hahaha.. tp bila time x sdp badan ni, nikmat lak mkn bubur nasi n tabur dgn bilis goreng y diblend,,, fuhhh

    ReplyDelete
  22. Saya pun suka makan bubur nasi berlauj macam ni. Kadang bubur dengan ikan goreng pun sodap!

    ReplyDelete
  23. Suka sangat.. tambah kalau ada ikan bilis, kacang or sambal udang.. memang lajulah makan..

    ReplyDelete