Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 19 April 2017

Onyeng, Luna dan Daisy

Salam Rabu......

Mak ni bukanlah pencinta kucing sangat pun. Setakat gitu gitu aje bolehlah..... Buat masa ini, hati mak ni belumlah terbuka lagi nak menyelamatkan kucing kucing gelandangan yang sakit tepi jalan lagi. Tak taulah esok lusa, manalah tau tetiba mak jadi pengerusi badan amal NGO kawasan Cheras pulak haha..... Lainlah macam Hayati Ghazali yang berhati mulia, sudi merawat kucing sakit tak mengira bulu, macam Aby atau pun macam Noe Suhaimi

Kat rumah ni, yang Cats lovernya dah tentulah anak anak. Mak, jadi Human lover sudahlah haha..... Kucing kucing yang ada kat rumah ni pun semuanya kucing yang mendatang. Datang depan gatelah, jumpa dalam paritlah, timbul atas tayar keretalah....... Haih!! Macam macamlah kekdah penemuannya.  Sekarang ni Si Onyenglah kakak kawasan dalam rumah ni. Garang weyh dengan adik adik! Tak boleh berjumpa! Nak berhentam aje kerjanya. Stress kot...... dah ada saingan. Mak rasa peranakan dia ni kurang suburlah. Yelah..... setiap kali mengandung mesti gugur. Tak sempat nak jadi anak kucing.


Mak ni memilih bulu jugak kalau nak bela kucing sebenarnya hihi...... Jenuhlah berangan kot kot ada kucing Persian bulu gebu gebas yang tersesat dalam parit depan rumah. Nak jugak bela seekor lagi. Tapi Si Luna Maya pulak yang munculnya. Nasiblah bulu ko cantik Luna weyh!


Si Luna ni mak jumpa dalam parit depan rumah. Mengeow ngeow tak berhenti, mintak tolong. Betina jugak...... Nakal bukan main, tak boleh nak belai langsung. Nak menggigit je kerjanya. Kalau orang ni, masuk kategori tomboy ni haha..... 



Baru baru ni, datang pulak Si Daisy ni. Duduk atas tayar kereta mak, depan rumah jugak. Mula tu tak delah hairan sangat tengok Si Luna bergaduh dekat dengan kereta. Rupanya dia bergaduh dengan anak kucing, dahlah tu jenis bulu gebu gebas macam kucing parsi pulak tu...... Sayang pulak tak ambik! Betina pun betinalah....

Dan dan tu jugak terus cari sangkar. 


Ecehhhh........ style tak kita posing tengok tepi? Haha....




26 comments:

  1. Habislah saham Luna bila Daisy dah ada. Comel sgt Daisy tu kak. Geram tgk. Ana anak kucing berani lah pegang tp kalau dah besar lepas tu suka menggigit memang pandang dr jauh je 😍

    ReplyDelete
  2. murah rezeki akak... org kata, kucing ni tau kalu kite ni suke ke tak kt dia....
    pastu dia ni pembawa rezeki kan kata2 org tua

    si daisy tu mmmg comei lah kak, bulu nya lawo...

    ReplyDelete
  3. Kucing ni begaduh macam mana pun, anak tetap melambak lambak. Kita pun macam tu agaknya.

    ReplyDelete
  4. Wah nama kucing tak mengalah ye nom..
    Oyen kakak kawasan pun dah semakin tersingkir 😆
    Tunggu besar sikit si Daisy tu..
    Terus tergugat si Luna tu..
    Ada yg mencakar dinding tu 😁

    ReplyDelete
  5. comelnya daisy tu..mata dia tu haaa..amboi3 posing tengok tepi je dah macam che ta haa

    ReplyDelete
  6. terima kasih la Hainom sbb walaupun awak kata awak bukan animal lover tapi sudi jgk selamatkan kucing mengeow dari longkang ..comel comel je semua kucing tu...moga murah rezeki hainom sekeluarga..amin..

    Kalau tak mau membiak...mandulkan je...kucing betina akan matang seawal 5-6 bulan keatas...saya biasa mandulkan di Vet Dr. Amar kat Bandar Dwi Tasik (since Hainom kata duk kat Cheras)...murah je..kucing betina 130 sahaja...kalau vet lain agak mahal...ni no hp Dr Amar 019 2803178..wssp only katanya...

    Si daisy tu..alahai..gebu gebasnya..ntah ntah kitten orang tersesat ..hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah HG....si Daisy tu entah sapa punya kitten agaknya. Pasrah ajelah kalau ada yg menuntut nanti...

      Thanks atas info doktor vet tu HG.

      Delete
  7. Samalah dengan SHa tak berapa pandai nak membela kucing.. tapi ada je yang datang menunggu depan pintu rumah.. hehehe

    ReplyDelete
  8. saye suke je tengok kucing kak. tp tengok je. x leh dekat. sbb mmg fobia kucing. xtaw nk explain cmne perasaan nye. tengok dr jauh lahaii comel nye kucing. tp bile tibe2 die pandang kite balik, teros pandang bawah, angkat kaki tinggi2. susah nak explain. uwaaaaa

    ReplyDelete
  9. Alloooo...Hainum...cutenya kucing2 tu especially yang kecik tu. LL suka anak kucing tapi tak bela sebab takde masa nak jaga.

    ReplyDelete
  10. Nom....kalau betina ni tak di mandulkan alamatlah membiak2 .Tapi comel2 lah anak2 kucing tu nom....nama pun bukan main lagi mengalahkan retis.
    Akak suka juga kucing tapi sekadar bagi makan je ...budak2 ni yang sayang sangat tapi dah membiak2 ni bermasalah juga ,pantang buka pintu mesti nk serbu.

    ReplyDelete
  11. Nama semuanya sedap2 dan glamer... :)
    Saya suka kucing...tapi tak bela. Cuma layan kucing2 yang datang mintak makan sambil nak manja2 aje.

    ReplyDelete
  12. alahai, comel-comel belaka semuanya ;)

    ReplyDelete
  13. Dulu2 ada juga kucing yg menumpang duduk kat rumah..
    Tapi duduk luar rumah aje yer.. jangan berani masuk dlm rumah...
    hahaha, nak belai pun saya tak berani...

    ReplyDelete
  14. dalam pada bukan pencinta kucing tu, ramai jugaklah ye yang Mak jilap bela.takpelah..rejeki namanya

    ReplyDelete
  15. Comelny kucing-kucing tu...tapi kakcik suka tengok je. Nak membela idok le kot... :)

    ReplyDelete
  16. Comeynya anak-anak kucing ni. Tapi saya tak membela kucing

    ReplyDelete
  17. comelnya ank kucing ni, kalau dapat kat anak saya ni mesti digomol2nya

    ReplyDelete
  18. kalau kucingpun serasi tinggal bersama, itu maknanya tuan rumah penyayang

    ReplyDelete
  19. Sebab kucing2 tu percaya ada rezeki lebih buat mereka di tempat akak 😄 Bersih bulu si Luna 🐱

    ReplyDelete
  20. Macamana dah baca entri ni tapi masih belum komen ya, Mak? Ni mesti sebab mood mengomen Kak Ton terswitch-off bila Mak kacau dengan foto selpie tau!

    Oit, nama kucing-kucing Mak boleh tahan juga! Ingatkan ada Onyeng aje, rupa-rupanya ada geng lain! Rajin juga alahai Mak ni bela kucing ya. Part tu memang Kak Ton tak tahu pun walaupun tinggal berjiran ^_^

    ReplyDelete
  21. Comelnya semua kucing tu. Saya pun aritu dok jaga ibu kucing yang nak beranak. Tapi semua anak kucing warna hitam ikut maknya.

    Baiknya okje bagi anak-anak kucing masuk rumah. Saya tak kasi masuk rumah, sebab Faris alah bulu kucing. So, kucing-kucing tu semua dok di garaj kereta je... just sediakan kotak or bantal, makanan dan tempat dia berak. Bila masing-masing dah besar, semua cari haluan sendiri. Adalah dalam 3 generasi. Tapi sekaranh semua dah bawa diri. Hehehehe

    ReplyDelete