Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 7 August 2017

Sarapan Ubi dengan Ikan Kering dan Sambal Lebur

Salam Isnin....

Korang dah sarapan ke? Ke puasa ? Yang berpuasa, teruskanlah puasa tu sampai maghrib, jangan pulak puasa separuh jalan ek ! haha.... Yang tak puasa tu jangan pulak makan sampai tak hingat dunia.  Makan biar berpada pada.... Eceh! Nasihat orang bukan main lagi hihi......

Yang pasti, mak dah kenyang makan ubi! Sarapan orang kampung macam nilah......

Makan pulak dengan sambal lebur, dengan ikan kering! Pergh!!!..... Tidak terkira sedapnya weyh!! Kalah Nasi Lemak Hijau Kak Noor tau.

Kalau makan ubi rebus, mak lebih suka cicah dengan sambal macam ni, banding dengan sambal tumis ikan bilis. Kalau makan dengan kelongsong gandum pun sesuai jugak ni.... 


Buatnya pun senang main lebur je hihi...... 
Cili padi, cili merah, bawang putih, bawang merah, ikan bilis, belacan, tomato blend sekali. Pas tu leburkan dalam kuali, tumis sampai naik minyak. Perasakan dengan gula, garam, asam. Dah siap.... 

Dah bolehlah mencicah haha..... 

25 comments:

  1. alahai..kalau ikut hati SA nak je cari ubi..tapi fikir semput nanti terus telan ailio je la...

    ReplyDelete
  2. amboi makkk...berbulu je kita tengok tau ubi kayu tu, dah lama tak makan cicah sambal pulak tu perrgghhh mertua lalu belakang pun tak heran dah cenggini hahaha

    ReplyDelete
  3. saje jer akak ni buat org terliur..haha

    ReplyDelete
  4. terliur mak oii...nasib baik dah dekat waktu lunch.hehe

    ReplyDelete
  5. Wah singkong godog.
    Enaknye makan dengan ikan kering dan sambal.
    Dulu2 masa kecik2 pegi sawah inilah bekalnya.
    Jaga burung pipit tapi lepas makan ubi rebus ni mesti tertidur, burung pipit jaga kita.

    ReplyDelete
  6. Kakcik kalau ubi rebus suka makan dengan kelapa parut + gula dan sedikit garam... :)

    ReplyDelete
  7. Oh semua lebur dalam kuali rupanya...ingatkan resepi baru sambal...hihii
    Memang terangkatlah pakej ubi rebus tu...boleh ulang2 mkn sampai ke petang tu

    ReplyDelete
  8. Sambal tu....huiiihhhh sodappppp....telan liur

    ReplyDelete
  9. ishishish...kecur tekak hadek ni tengok ubi tu haiiii

    ReplyDelete
  10. Terliur tgk sambal tu..
    Bestnye sarapan pagi akak 😋😋

    ReplyDelete
  11. terus tekak ni ngada2 nk mkn ubi rebus jgk... mna nk cari nih kak nom oi....
    kalau kt kg senang je, pg depan umah pastu tarik jelah mana2 pokok ubi yg nampak banyak isi nya... klu kt bando lahai... psr mlm esok entah ada entah tak ubi kayu nih

    sambal lebur akka tu, ala2 mcm cara dana bt sambal hijau....

    ReplyDelete
  12. Tak hangin ke perut mkn ubi kayu pagi2?
    Sambal lebur ko tu sedapnya mak. Malam ni aku nak buatlah makan nasi panas2 pun sodap tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak ...pas tu ko goreng telur mak ! Mmg pergh!

      Delete
  13. Sedap ni, Hainom! OK, nanti LL buat sambal lebur. Macam fefeeling gitu (lapar ni tau!).

    ReplyDelete
  14. gojes tahap maksima sambal lebur jer tu, Nom.
    gabungan sarapan yg boleh buat aida lambat bangun dari kerusi tu.
    hadoi lah...

    ReplyDelete
  15. Dasyatnyaaa...sebab tau kesedapan nya bila masuk ke dalam tekak. HAHAHAH!

    ReplyDelete
  16. sedapnya mak, lama tak makan ubi

    ReplyDelete
  17. 3 hari raya hari tu adalah makan ubi rebus kat rumah m.i.l dengan sambal biasa jer... itupun m.i.l yang buat hahahha...
    Gambar yang last tu yang besar dan jelas rupa sambal leburnya tu menduga betul.

    ReplyDelete
  18. Feveret ni...
    Makan yang simple2 macam.ni saya suka

    ReplyDelete
  19. selalu nampak sambal tu kat kedai makan sini, nak try beli lah esok, rasa orang masak dulu..thanks mak share resepi, boleh try nanti

    ReplyDelete
  20. Mak Nom tengok sambal tu terasa pedas hujung lidah ni.. Mungkin penangan cili hijau dia kot.. Makan dengan nasi panas mesti best!

    ReplyDelete
  21. menyelerakan sungguh sambal lebur tu mak. apa kata mak share resepi sambal lebur plak? macam teringin je nak buat. pedas2 ni pembuka selera, penambah nasik. wahaha

    ReplyDelete
  22. sy suka sambal mcm ni.... xde lauk lain pun x pe... hadap hari2 pun x pe ;-)

    ReplyDelete
  23. Eh eh dah nak maghrib ni..
    Tak pa komen jap..

    Sedap nom tengok sambal lebur ko tu..
    Aweks blogger ramai dah cuba..
    Den sorang tak cubo laie...
    Nanti bila tak bz den cubo lah..

    Komen satu entri ni lah dulu..
    Entri lain nanti ado maso den komen yo nom.😆😉

    ReplyDelete
  24. Oh, kat sini rupanya resepi sambal lebur melebur tu. Tak sempatlah Mak nak meleburkan segalanya walaupun katanya leburkan ajelah, tak payah hafal resepi!

    Nantilah kalau ada masa terluang, kita buatlah sambal lebur sampai lebur periuk belanga kuali kat rumah tu. Nanti kita uplah siap photoshop gitu kalau rajin. Hahaha!

    ReplyDelete