Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 15 September 2017

Mak sebak hokey!

Salam Isnin .....

Screenshot daripada instagram story Angry Bird. Mana dia copy paste, mak pun tak tau ( credit kepada penulis asal ) tapi yang pasti mak suka kata katanya.

Baca ni mak terus sebak hokey!! Jatuh air mata tanpa ditahan. Cukup menyentuh hati ah! Cuba korang baca! Ke mak sorang je yang 'hover' ni ??

Moga ada perasaan sebegitu dalam diri setiap anak anakku....


Anak anakku, ibu tau belajar tu bukan mudah. Banyak yang perlu dikorbankan. Korban masa tidur, korban masa bersuka ria. Suka atau tidak, korang harus melalui kisah kisah pahit, penat, sedih dan sakit. 


Bersabar dah tabahlah duhai anak anakku.... kerana menuntut ilmu itu memerlukan banyak pengorbanan....

18 comments:

  1. betul lah tu mak...terkenang zaman belajar dulu memang banyak dugaannya.tapi kenangkan mak ayah yang nak lihat kita berjaya, tabahkan juga

    ReplyDelete
  2. BERGENANG AIRMATA BILA BACA PERASAAN MAK2 SANGAT NIH..SENTIASA SEBAK BILA HAL2 YANG BERKAITAN DENGAN ANAK2 NI MAK

    ReplyDelete
  3. Zaman study mmg susah...tpi kadang kadang bila dkenang semula...itu la kenangan manis yang kita ada....

    ReplyDelete
  4. Betul tu kak.. Zaman study, kene bnyk berkorban.. Tapi pada masa yg sama.. Mak ayah kita pun bnyk berkorban utk kita.. Mereka la sumber inspirasi..

    ReplyDelete
  5. Alahai, sebak pula..
    Teringat pahit getir umi ayah besarkan dan sekolahkan kami dulu2..

    Masa PMR, umi saya demam lepas keluar result PMR...
    Sedih agaknya dengan pencapaian saya..
    Lepas tu nekad, nak gembirakan hati umi dan ayah..
    Nak banggakan mereka...

    ReplyDelete
  6. Betul tu ,belajar memang susah ,tapi itulah jln utk capai kejayaan dikemudian hari.Teringat anak2 akak belajar bukan saja hadapi pelajaran yg nk memecahkn otak tapi kekangan kewangan juga terhad.

    ReplyDelete
  7. tu la..org kata zaman belajar u masa untuk bebas. tapi itu salah sbnarnya. banyak benda yang perlu dikorbankan termasuk masa. hari minggu pun pulun buat assignment. tidur jangan cakap..3 4 pagi blh tentu blh tidur lagi. tu sbb sekarang cik nor tidur awal..balas dendam..haha

    ReplyDelete
  8. Itulah kehidupan nom..
    Dulu2 kita buat utk mak abah kita..
    Skrg anak2 buat utk ibu ayah nya..
    Sedih mmg sedih..
    Menuntut ilmu sehingga akhir hayat..
    Utk kehidupan dunia akhirat..

    ReplyDelete
  9. Mak mana yang tak tersentuh, betul tak Hainom? At least dia tahu mak dan ayah yang doakan dia berjaya.

    ReplyDelete
  10. Mak, rasanya setiap ibu yanh baca ni sebak tau. Anak sendiri tulis macam ni, mestilah tersentuh hati seorang ibu. Wuuuu (banjir dah)

    Ain doakan anak mak semuanya tabah menghadapi dugaan hidup, berjaya dalam study, dunia & akhirat. ameeennn

    ReplyDelete
  11. Transelit la Nom
    Orang tak berapa bijak macam WP ni baca, tak datang feel sedih dia.

    ReplyDelete
  12. Duhai hati...bertabahlah...
    Hati ibu2 ni sensitip siket

    ReplyDelete
  13. Ok .. mia dpt feel tu tp belum dlm sangat mungkin sbb anak2 mia masih kecik2 lg.
    Tunggu dorg dah bujang remaja mesti mia lg sebak dr okje .. 😆

    ReplyDelete
  14. Anak bujang sy diseberang lautan sanapn, gitu juga, byk sgt tugasan yg perlu disiapkan di dlm mencari ilmu, tidopun dalam 4 jam sehari..

    Penat mmg penat tapi untuk mengejar sebuah kesenangan tak mudah. berkorbanlah wahai anak..

    ReplyDelete
  15. benar kak...semoga dipermudahkan buat anak-anak akak

    ReplyDelete
  16. tacing gitu... dulu masa kita studentpun nakal gak selalu tak ikut cakap mak pak... isyh... isye....

    ReplyDelete
  17. Touching. Kita dulu-dulu pun rasa gitu juga... sabarlah, menuntut ilmu memang bukan mudah. Moga Allah permudahkan semuanya... Good luck...

    ReplyDelete
  18. Mak memang 'hover' tau. Hahaha! Takdalah, Kak Ton pun boleh bercucuran air mata membasahi bumi kalau ternampak anak-anak bujang Kak Ton tulis macam ni. Baru hantar surat layang kata " I can't live without you, Mommy!' dah separuh cadar basah, inikan pulak kata-kata sebegini. Mahu 3 hari 2 malam Kak Ton nangis hover-hover tak berhenti tau!

    ReplyDelete