Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 28 September 2017

Perut laki nak kena jaga jugak...

Salam Khamis....

Masa berdating dengan Miakassim hari tu, sampai rumah betul betul tengah maghrib. Perut mak masa tu memang kenyang sangat. Kenyang keklah kot!hihi...... Bila dah kenyang mulalah timbul sawan malas masak .... 

Tapi dalam pada sawan malas nak masak tu, dalam MRT ligat jugak memikir nak masak apa pulak untuk Pak Jilap malam ni. Taulah seronok jumpa kawan, tapi perut laki nak kena isi jugak. Tak gitu korang? Nak menyinggah mana mana kedai malas pulak. Teringat ikan salmon yang dah mak lumurkan dengan garam dan lada sulah semalamnya. Lama dah beli ikan ni sebenarnya, adalah 2-3 minggu yang lepas. Nasiblah rasa dia sedap lagi.

Maka sudahnya mak masak nasi, goreng ikan ni ajelah. Goreng ala ala panggang minyak sikit dalam Pemanggang Ajaib Umialya. Cili potong pun nan hado hihi....  Nak lagi mabeles, tuang ajelah kicap manis cap kipas udang.

Tapi, kadang kadang...... lauk simple simple ginilah jadi lauk paling sodap dalam dunia tau haha.....


Nasiblah dapat laki yang kadang kadang tak banyak kira orangnya. Hidang apa pun, jalan! hihihi.... 


36 comments:

  1. ye lah mak perut suami jangan dilupakan betul tak hehehe. betul tu kadang lauk simple pun sedaplah, mujur ada suami yang tak kisah sangat bab makan ni kan. apapun jalan janji kenyang

    ReplyDelete
  2. Hihihi..
    Puas melenjan berjalan..
    Baru teringat perut laki ye nom..
    Nasib bdn dpt en laki ok hihi

    ReplyDelete
  3. Itulah untungnya kita, masak apapun laju semacam jwr, tak banyak soal..

    ReplyDelete
  4. Yalah nom,perut laki nak kena jaga ...perut kita yg kenyang xkan nk laki berlapar.
    Abng pun xkisah kalau lauk simple nom....tapi kicap pasti ada.

    ReplyDelete
  5. bagus mak jilap..semoga dapat pahala isteri solehah dan disayangi pak jilap sampai bila-bila

    ReplyDelete
  6. Betul kak. Yg simple tu yg meletop sampai berpinggan tambah nasi. Kalau ada cili potong lg marvelous kak.

    ReplyDelete
  7. Tanggungjawab tak boleh diabaikan.

    ReplyDelete
  8. Bab bila perut dah kenyang tuh memang akan ada rasa malasnya nak masak oiii. Tapi cam Nany kan. Sebab selalu outing ngan anak-anak. Before balik rumah, makan lah siap2 kat luar. Smpi rumah kena jugak masak. Sebab derang cepat lapo..haduhh..layankan ajer la. Nanti dah beso panjang, masakan mak korang jugak kan yang akan diingat.

    ReplyDelete
  9. Sedap pulak nampak salmon tu mak... Kita pun suka lauk simple gini, janji sodap.

    ReplyDelete
  10. bestkan kak dapat laki yang tak cerewet..

    ReplyDelete
  11. sebab pandai jaga perut laki la perut dia boroi semacam aje tu! hehehehe

    ReplyDelete
  12. Betul tu... Simple la yg sedap silap2 makan bertambah yoj

    ReplyDelete
  13. as salam kakakss..
    lamanya x dtg sini..bru dtg semangat nk bw ni.. hehe


    betul tu kak.. lauk sesimple gini lg mkn bertambah... sama lah mcm husb lya.. msk apa pon dia mkn jer.. cuma batu kayu je tolak.. hahaha..

    penting jaga perut suami..walau msk sesimple mungkin..dr air tngn isteri tu mmg terbaik..

    ReplyDelete
  14. Tu yang penting.. lain kali kalau nak pi jimba2 mesti pak jilap tak kisah...

    Makchaq tak pernah beli salmon... macam tak kompiden nak masak apa dengan salmon tu...

    ReplyDelete
  15. yang simple tu paling sedap.. yang penting husband makan tersenyum.. pahala lebih.hihi

    ReplyDelete
  16. Kan? Omputih kata "the way to a man's heart is through his stomach" gitu. Ya lah, LL pun suka ikan goreng dengan kicap. Hainom punya ikan lagi mewah, ikan salmon weh!

    ReplyDelete
  17. Nasib baik masih ingatkan pak jilap .. ye lah dah kenyang makan kek kan .. hehe
    Simple tu yang sedap Okje, ikan goreng cicah dengan sambal kicap cili .. bertambah nasi tau ..

    ReplyDelete
  18. Teringat arwah suami KN dulu, memang tak banyak kerenah juga bab makan. kalu lauk ikan yang banyak isi macam ni, dia lebih suka cicah ngn sambal bawang... Hirisan bawang kecil ngn cili padi pastu tenyeh2 ngn kicap manis...ada pulak ulam2an... laju jer makannya..

    Tak payah nak kari ke, masak lemak, rendang, tomyam ke bagai tu...
    sonang bini.

    ReplyDelete
  19. haa ain memang suka resepi yg senang tapi sedap macam akak ni. sedap hingga menjilat jari giteww 😊

    ReplyDelete
  20. Memang betuul. lauk simple jadi lauk paling sodap dalam dunia.

    ReplyDelete
  21. wahhh.. sedapnya ikan salmon goreng tu. saye pun suka masak simple2 camni je. memang makan pun suka simple je. lauk fave ikan goreng dengan pencecah. haha

    ReplyDelete
  22. oo goreng pun sedap ek, selalu saya grill atau buat kari je salmon ni

    ReplyDelete
  23. Nampak menyelerakan ikan salmon grill tu Mak Nom..
    Bebila nak jumpa Mak Nom jugak lahhh.. hihihi

    ReplyDelete
  24. Simple macam ni pon dah selera. Nampak sedap pulak ikan panggang tu.

    ReplyDelete
  25. Termimpi-mimpi pulak makan ikan salmon ^_^ Betul tu, Mak. Kita ni yang rajin singgah kedai makan, adakalanya tekak teringin nak makan nasi+telur hancur+ikan bilis+kicap kipas udang aje. Terasa nikmatnya lain macam berbanding dengan makan udang goreng butter tau ^_^

    Mujurlah Mak ingat laki kat rumah. Buatnya laki aje ingat kat Mak tapi Mak tak ingat kat laki, mohon kena potong elaun bulan depan!

    ReplyDelete
  26. Alhamdulillah...syukur dapat teman hidup tak banyak bunyi, kan? Makan je dengan berselera... :)

    ReplyDelete
  27. Alhamdulillah.. syukur dapat suami yang tak memilih macam ini.. Bagus, kita masak apa pun dia makan.. Macam suami sha.. Redha.. hehehe

    ReplyDelete
  28. sebenarnya yg simple tu paling sedap. telur kicap contohnya

    ReplyDelete
  29. simple pun air tangan yg tersayang jugak

    ReplyDelete
  30. Salmon tu... bukan calang-salang lauk tu.. hehehehe

    ReplyDelete
  31. Bagus kalau macam tu Mak..
    Cik abang saya pun tak cerewet makan

    ReplyDelete
  32. laki kita sama.
    simple. pe kita masak, dia ngap. alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  33. yg simple tu lah yg plg sedapppp

    ReplyDelete