Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 30 January 2018

Anak lelaki nan sorang

Salam Selasa......

Untungnya mak mertua punya 4 orang anak lelaki. Urusan angkat mengangkat jenazah, urusan menyambut jenazah ke liang lahad jugak disambut oleh anak lelaki.  

Kalau mak esok harap anak lelaki mak nan sorang nilah gamaknya. Dialah esok yang akan buat report polis, dialah yang akan berurusan dengan orang surau, dialah jugak yang akan angkat dan sambut jenazah mak dalam liang lahad huhu..... 

                

Masa ambik gambar ni dah tentulah lupa pasal mati, kalau ingat mati, nak bergambar pun tak lalu weyh!!

Sifat manusia memang mudah lupa! Sebab tulah kita perlukan orang sekeliling kita untuk saling mengingati. Buat Yati Cahaya Hidupku dan Mak G Sri Kandi, terima kasih kerana selalu mengingatkan mak dengan entri entri ilmiah korang ek....

Yelah kan.....kalau entri ilmiah sepanjang masa pun tak bestlah jugak kan hihihi.... nak jugaklah baca entri entri ringan, entri kehidupan seharian gitu. Contohnya macam entri mak ni! Ehhhh......syok sendiri ke hape ni?????

Hahahahaa......

25 comments:

  1. tinggi ank bujang kak Hainom..mcm abg & adik..gituuu

    ReplyDelete
  2. untunglah kak,, sekurngnya dah ada anak lelaki..kita ni..jodoh pun xde lg..huwaa

    ReplyDelete
  3. syahdu lak lps baca para mula2 tu kak nom oi... yelah kan itu lah gunanya anak laki kn....

    ReplyDelete
  4. InshaAllah mak..saya harap anak2 lelaki saya nanti mampu untuk imamkan solat jenazah saya nanti

    Ye lah mak kenalah balancekan ada yang ilmiah ada juga cerita ceria2, yang penting jangan kita lupa akan kematian dan tambahkan lagi bekalan untuk menghadapinya nanti inshaAllah

    ReplyDelete
  5. Keempat-empat anak kakcik, lelaki. Mudah2an jenazah kakcik (dan suami), nanti dapat merka uruskan dengan baik dan sempurna. Setakat ini Along sudah pun mengimamkan solat jenazah atoknya (bapa kakcik) dan kedua mertuanya. Mudah2an jenazah ibubapanya nanti pun dapat dia uruskan bersama adik-adiknya...

    ReplyDelete
  6. Beruntung lah arwah kan ada anak2 llaki yg ramai menguruskan jenazah nya.Suami akak walaupun adek beradek lelaki lain ada ,masa FIL,MIL dan mak akak meninggal semua dia yg uruskan.Dari urusan hospital hingga ke liang lahad.Mak akak tu sebab tinggal dgn akak ,adek llaki satu2 nya anak llaki mak akak tinggal jauh ,lambat tiba.Jadinya suami akak lah yang ambil alih.
    Akak berdoa agar anak2 llaki kami yg 3 ni boleh menguruskan jenazah kami kelak .

    ReplyDelete
  7. Citer2 gini selalu hubby ckp...usung jenazah...rasa sedih tp bersyukur punyai 4 hero

    Ensem hero tuuu...

    ReplyDelete
  8. Ana dah pernah rasa kak pasal mati tu. Memang semua xlalu. Hehe. Tapi kejap je lepas tu lupa selalu. Tapi kadang beringat juga. Semoga anak laki akak nan sorang ni menjadi anak yg soleh. Amin.

    ReplyDelete
  9. Den pun sorang lelaki nom..
    InshaAllah semoga dia dpt menguruskan jenazah kita nanti..

    p/s sibuk sgt skrg ni nom nak buat entri susah wlpn byk cerita.. tu yg keluar entri cp jer.. berkongsi manfaat..

    ReplyDelete
  10. Hainom, LL admire lah you all, boleh berbincang pasal kematian secara terbuka. Mati tu kepastian dan tidak patut ditakuti. Masyarakat Cina pulak tak suka topik kematian dan ia dianggap sebagai sesuatu yang amat buruk dan membawa sial.

    ReplyDelete
  11. Gitulah Kita saling ngingatkan mak, ko ingatkan aku, aku ingatkan ko, itulah gunanya sahabat, walaupun cuma sahabat alamaya.

    Eh dah kurus sikit si abangnya tu nampaknya, lagi tinggi dari makpak dia kan,

    ReplyDelete
  12. Besar panjang dah anak bujang tu, gayanya tak lama lagi merasa nasi minyaklah ya..

    ReplyDelete
  13. dah besar hensem anak bujang tu kak..moga menjadi anak soleh yang boleh mendoakan kita. Saya ni kak lagi lah sorang tulah intan payung.. huhu

    ReplyDelete
  14. alhamdulillah ada anak kak
    saya kahwin pun belum ada rezeki lagi
    hahaha

    ReplyDelete
  15. Besar panjang dah anak bujang awak ye.. hensem lak tu..

    ReplyDelete
  16. InshaALLAH...semoga anak kita menjadi saham akhirat kita yer kak. Amin ya rabbal alamin.

    ReplyDelete
  17. jgn wsau mak...anak perempuan pown boleh uruskan jenazah juga, bersama sama dengan anak lelaki...ini dr pengalaman rietta sendiri....semua anak anak membantu menguruskan...semua anak anak memainkan peranan masing masing...InsyALLAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Rietta ..... masa mak mertua meninggal hari tu pun anak lelaki dan menantu yg mandikan jenazah sama sama....

      Delete
  18. kih kih kih..lawak la kak Hainom ni..anak lelaki dah mcm adik lelaki..Mak nampak muda jelita..tak pe kak Nom ada sorang pun at least ada jugak..alhamdulillah tak mcm JM

    ReplyDelete
  19. Anak bujang tu lagi tinggi nampaknya.. Hehehe..

    ReplyDelete
  20. In Sha Allah.
    Semoga menjadi anak yang soleh.
    Setuju dengan HOkje biarlah ada entry ringan-ringan happy baca je baca tak kisahlah syok sendiri ke apa.

    ReplyDelete
  21. Saya ada sorang anak lelaki jer Kak Nom, anak tunggal..
    Apa-apa pun saya akan harap dia seorang, huhuhu sedih.. :'(

    In shaa Allah, anak-anak Kak Nom akan berbakti kepada kedua ibu bapa mereka..

    ReplyDelete
  22. Anak WP semuanya perempuan.
    Tak dapat pulak kita nak berbesan sebab anak WP semuanya sudah berpunya.

    ReplyDelete
  23. ada jugak hero akak... harap2 hero carikan menantu lawa eh eh 😆😆😆

    ReplyDelete