Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 27 April 2018

Menjengah Kuburan

Salam Jumaat....

Sempena hari Jumaat yang mulia ......


“Siapakah dikalangan mukmin yang paling bijak? Rasulullah SAW

bersabda; “Mereka yang paling banyak mengingati mati dan yang paling baik 

persediaannya untuk selepas daripada mati, mereka itulah orang-orang yang

bijak”.
(Riwayat Ibnu Majah).

                  


Kalau dulu selalu menjengah arwah mak dan abah kat rumah, sekarang hanya mampu menjengah di kuburan je..... 

Begitulah..... apabila mati je anak Adam, segala apa yang menjadi kepunyaannya ditinggalkan kecuali 3 perkara, amal jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa dari anak aak yang soleh. Semoga jubah hijau arwah abah yang Pak King pakai ni menjadi amal jariah yag menyambungkan amalan arwah di sana.

Sempat pulak tu posing tu hihi...

                 







17 comments:

  1. moga sampai lah segala doa n kebaikan dr anak2 kepada arwah mak n abah mertua akak ye.... bagus pak king... rajin melawat kuburan mak abah nya

    ReplyDelete
  2. sedih.. kita pun dua-dua dah ber pulangan ke negeri abadi juga

    ReplyDelete
  3. Ayat last sekali tu tak menahannya..

    ReplyDelete
  4. Moga manjadi peringatan utk kita yang masih hidup bahawa kita juga akan ke sana nanti
    Al Fatihah untuk arwah

    ReplyDelete
  5. Moga manjadi peringatan utk kita yang masih hidup bahawa kita juga akan ke sana nanti
    Al Fatihah untuk arwah

    ReplyDelete
  6. Perjalanan kehidupan kita ye nom..
    Begitulah..
    Elok selalu menjengah tempat kita yg pergi juga tu..
    CH sabtu baru nak menjengah..

    ReplyDelete
  7. Kita pun akan dipanggil ke sana kelak.
    Siap2lah bekal yang perlu.

    ReplyDelete
  8. sayu plak baca ayat2 Nom ni.
    aduhai...
    terasa rindu plak kat mak abah & mak mertua.
    alhamdulillah aida masih ada mereka.

    ReplyDelete
  9. sayu bila ahli keluarga terdekat pergi meninggalkan kita...alfatihah

    ReplyDelete
  10. Hanya doa dan sedekah dapat kita panjangkan buat mereka..

    ReplyDelete
  11. Baru nak mood sayu .. sekali ayat last sempat kenakan pak king lagi .. eh gelaran baru ke ni okje 😅

    ReplyDelete
  12. Mati itu pasti hidup In Sha Allah.

    Syukurlah arwah masih punya anak-anak yang mendoakan semoga terus sampai amalan mereka sebagai sedekah jariah. #ingatanuntukdirisendirijuga

    ReplyDelete
  13. Semoga arwah tenang di sana ....aminnn

    ReplyDelete
  14. mesti pakking terasa sayu hati tu apatah lagi dekat2 nak ramadhan ni. saya dah hampir 10 tahun kehilangan mak ayah pun masih terasa apatah lagi pak king yang masih baru kehilangan..moga semua tabah melaluinya

    ReplyDelete
  15. al-fatihah..kepada kedua-dua mentua akak..

    ReplyDelete