Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 21 January 2013

Dilema tak habis lagi....

Dilema tak habis lagi ni.....



Bila dugaan itu datang kepada kita, sebagai hamba Allah kita hanya mampu berlapang dada dan menerimanya dengan redho. Betul....... disebalik buah yang pahit itu akan ada buah yang amat manis sedang menunggu....

Tapi bukan mudah untuk melalui kepahitan itu, sebelum dapat mengecapi manisnya....
Kadang tu ...... berkata-kata memang mudah, tapi hanya orang yang memikulnya sahaja yang mengetahui!

Lanjutan daripada kisah Dilema Wanita, my FIL nampaknya ambik keputusan untuk buat bypass.....
Bila? Mungkin selepas my MIL buat Katarak lusa....

Dan yang paling MERISAUKAN my Arjuna....... Siapakah agaknya nak menjaga mereka selepas tu? Kedua-duanya dalam keadaan kesihatan yang tidak baik. Ada sesiapa yang tahu macamana condition pesakit yang baru melalui bypass?  Penjagaannya?....

Dan sekarang, Arjuna sedang bergelut untuk mencari cara yang terbaik dalam mengelolakan kedua-dua emak ayahnya......

Tidak sesekali berniat untuk membuka pekung di dada.....

Cuma mengharapkan pandangan kalian je, manalah tau boleh membantu meleraikan kekusutan ini....
Mana pegi Kaunselor Bertauliah ni!!!!!  Sue Pelik oh Sue!!!!

Bagi OKjelah, setiap anak TAK BOLEH lepas tangan, WAJIB ambik bahagian dan BERGILIR-GILIR, tak kiralah sama ada dia bekerja pun!......Dalam hal ni ANAK kena lebih bertanggungjawab, menantu jatuh no 2! ( ye ke?)  Bukan mudah tau nak menjaga kedua-dua ibubapa yang sakit....... silap-silap haribulan
bukannya dapat pahala......

Macam SERIOUS je entri kali ni!!!!


36 comments:

  1. jagala ibu bapa kita selagi dia msh ada..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu.....cik nor...kalau jaga bersama lagi seronokkan

      Delete
  2. setiap perbuatan kena ikhlas kan

    ReplyDelete
  3. tggjawb anak tuh memg besar nak nak ank lelaki...jgelah ibu bapa selagi ada..namun anak pmpn pun kena jge jugak ibu bapa xleh lpas tgn tp kne mintak izin suami dulu jugak la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu mimi.... Anak pompuan ke lelaki tanggungjawab menjaga ttp sama...

      Delete
  4. semoga segalanye dipermudahkan.

    ReplyDelete
  5. anak kena gilir ambik cuti la , cucu pun tak pa , sebagai wakil

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah.. B. Cik...masa duk buat tu tak pa lagi....nak jaga selepas tu yg pecah kepala pikir ni...

      Delete
  6. tanggungjawab anak2 memang begitulah sepatutnya, tak patut kalau seorang saja yg berkorban, kan?
    apa2 pun KY doakan semuanya selamat dan dapat diselesaikan dengan harmoni..

    ReplyDelete
  7. Semoga dipermudahkan segalanya ya...

    ReplyDelete
  8. Berbincang n plan dengan baik dulu, nanti Pasti Tuhan tunjukkan jalan mudahnya..Trust me!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Prof ustaz...Berbincang adalah jalan terbaik...

      Delete
  9. No matter , ikhlas melakukan sesuatu. semoga semuanya baik2 sahaja.

    ReplyDelete
  10. alamak masalah family ni..mcm berat je kan okje..Na pun tataw nk cmmnt apa2..ncuma boleh bg sokongan kat okje Na taw okje mampu mengatasi segala masalah.. In Sha allah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alah.....biasalah Na...tak berat mana pun okjer....ha.ha...

      Delete
  11. Salam hainom
    Bg sokongan kt arjuna tu. Bantu dia sedaya mana yg blh. Lepaskan dia utk mnjaga kedua org tua nya. Okjer kt umah jaga anak2 .. Berat juga nk jaga anak2 sndiri, insyaallah kedua dua akan di permudah allah swt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aby, okje mmg lepaskan dia 100%...... Tak de masalah dr segi pelepasan.....cuma yg ngeri tu takut okje yg kena jaga ni....rasa mcm tak mampu ....... Kalau bergilir, no problem!

      Delete
  12. memang berat tugas menjaga orang sakit ni cik Okje. tu la, lagi berat bahu yg memikul kan. I think the best is u buat setakat yang mampu, dont force yourself.

    ReplyDelete
  13. Tq kerana memahami MJ....
    Tapi kalau dah duk depan mata, tak sampai hati nak biarkan aje MJ....

    ReplyDelete
  14. PC rasa kena bergilir2 jaga dalam masalah ni...kena duduk berbincang dengan yang lain...sebagai menantu juga kita kena anggap jaga in law mcm jaga parent kita jugak sbb mereka adalah parent suami kita...Okje jgn risau k...ikhlaskan hati,insyaAllah besar ganjaran dariNya. Semoga dipermudahkan segala urusan:)

    ReplyDelete
  15. Tq PC....okje dr segi jaga insyaallah...okjerrrr....hehe...cuma kena berat sama dipikul ringan sama dijinjing le...

    ReplyDelete
  16. Yeahhhh...kene ade perbincangan tu sis.Ape2 pon cik tahu sis Okje,OKJEEEEEEEE...hihihihh

    ReplyDelete
  17. okeyjer...saya ada pengalaman jg org baru lepas buat bypass tuu..nak tahu..kisahnya nnt saya leh bgtau kat fb..heheh..

    ReplyDelete
  18. alamak! huhuhu. dah lama masalah neh. huhuhu. sue pelik pergi melawan dinosur kak. untuk pertahankan negra keja part time. huhuhu. sue setuju dengan kak. tak kira spa2 pun, apa2 pun tu tetap tanggungjawab anak bersama2. tak kira laaa kerja ke. tak kerja ke. macam mak ayah kita dulu jaga kita pun dua2 kerja. boleh jerk besarkn sampai jadi godang kan?? huhuhu. sue kata kat sue le kak. huhuhu. apa yang penting! KOmunikasi bersama. yang len nak lepas tangan ke kak?? eh, menyibuk plak. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaupun ko mengaku godang...tp akak ttp terasa mcm akakkkk sebab akak sememangnya godang!!!!he..he...

      Delete
  19. betul tu Kak,..sepatut nya tanggung jawap utama jatuh kt anak2.. baru lah menantu..apa pun akak bincang baik2 dgn abg Arjuna..cari jln penyelesaian terbaik.. kena ada kerjasama dr yang lain..tak boleh lah pihak lain lepasa tgn jer..
    sabar ye kak!..
    berat mata memandang, berat lg bahu yg memikul..:)

    ReplyDelete
  20. hurm. kena berbincang bebaik kira rasa nie Okje. sebab klu pendam sorg2 takut2 lama2 luka tue jadi nanah pulak

    ReplyDelete
  21. Salam OKje, masalah berat ni, ialah bila melibatkan adik beradik, ipar duai, memang akan memeningkan kepala, kalau semua bersatu hati Insya Allah, beban tu akan berkurangan sebab semua sanggup berkongsi, tapi yang takutnya bila ada diantaranya yang agak susah memberikan kerjasama, spt kata diantara yang di atas, mestilah ikhlas kalau tak bukannya mendatangkan pahala tapi sebaliknya. So apa2 pun untuk OKje, setiap yang berlaku adalah ujian Allah kepada kita, tidak ditimpakan kesusahan itu pada kedua ibubapa kita tetapi pada ibubapa Arjuna, ujian untuk Arjuna dalam menjalankan tanggungjawabnya sebagai anak, dan untuk OKje sebagai menantu. Hehehe... Berjela lak saya berborak kat sini.
    Tapi betullah perbincangan adik beradik terutama melibatkan ipar duai, ada yang sanggup berkongsi dalam meringankan beban antara satu sama lain tapi ada juga yang bersikap lepas tangan, so disini "keredhaan" itu memainkan peranan penting supaya tiada ungkit mengungkit dikemudian hari.

    ReplyDelete
  22. Betul tu MFM....redho mmg redho terhadap ujian....tp susah nk redho kalau yg berat tu tak dipikul bersamakan....
    Kadamg tu malas nk fikir....ikutlah apa yg berlaku nanti...

    ReplyDelete
  23. hm , CP no komen la bab nih , keluarga CP pown lagik tunggang langgang ...

    ReplyDelete