Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 31 January 2013

Tetamu Malam...

Hari ni  OKje nak masak simple je......

Tak mo susah payah 2-3 kali kerja. Nak masak yang jenis 'sekali lebur' je dalam periuk terus siap. Twingggg...... terus jadi Bubur Lambuk..... he..he....

Lama dah OKje tak tengok 'KUPU-KUPU' atau 'RAMA-RAMA' atau 'Jaws' panggil 'BUTTERFLY' ha..ha.....

Eh!....... Betul ni, cuba kita fikir balik......... bila last sekali kita tengok 'benda' tu.......
Dah lama tak tengokkan...........

Dulu masa kecik-kecik, memanglah selalu tengok kupu-kupu, sebab suka sangat menyusur dalam semakkan! ha...ha....

Yang timbul cerita ni sebab masa kat kampung hari tu, tak semena-mena ada 'TETAMU MALAM' yang tidak diundang masuk rumah.....


Mengerikan jugak sebenarnya, sebab dahlah 'kupu-kupu gergasi', datang malam-malam pulak tu. So bila dia buat pit stop kat pintu rumah, terus je  OKje ambik pic ni.....
Lepas tu baru halau keluar rumah.......

Sori le kalau kurang jelas pic tu...... selain daripada menggunakan hp cap 'katak' ( asyik cap ayam je kan...he...he...),  warna dinding kayu yang cekelat tua tu pun menganggu pandangan jugak ek........

Sesat kot kupu-kupu ni...... maklum le rumah kampung OKje ni 'di pinggir hutan'......  banyaklah haiwan yang menyinggah.........hu..hu...


41 comments:

  1. hehehe org kata ada org nak dtg umah
    hehe

    ReplyDelete
  2. mgkn ada tetamu dtg kot hari ni.. (dah org tua2 dok kata 'lagu' tu, akak ikut jelah..)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha..ha...kalau ada kebetulanlah tu...

      Delete
  3. ada org nak masuk meminang tu...haha

    ReplyDelete
  4. org tua2 kata mesti ada tetamu nak kalo rama2 masuk dalam rumah..sejauh mana kebenarannya tak tau la kan..

    ReplyDelete
  5. Cap katak ke cap ayam ke janji boleh guna pakai.. hehehe...

    Kat tempat kerja saya ni, bulan lepas penuh, datang pagi je tengok bersepah2 kat koridor.. musim kot.. :)

    ReplyDelete
  6. Kak.. dulu2 org kata klu kupu2 datang rumah ada tetamu bakal dtg kt rumah kita..atau pun ada org nak dtg minang..hehe...tapi klu kita dh khawin apa kes plak kan?? hehehe...
    2minggu lepas kot ada kupu2 besar masuk rumah kami..c tumpis takut nengok nya..haha:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe....kalau nk menyakat budak mmg bagus ni Atie...

      Delete
  7. ha'ah..kalau ada rama2 besar masuk rmah, ada tetamu jauh nk datang..mitos org dulu2..hehe

    ReplyDelete
  8. Org tua-tua kata kalau ada kupu-kupu masuk rumah tu tanda ada tetamu nak datang - betul tak ada tetamu dtg esoknya? Tak betul sebenarnya itu dulu-dulu sekarang dan tak boleh pakai lagi.

    ReplyDelete
  9. Ada orang besar nak visit Okje laa tu.. :D

    ReplyDelete
  10. tu tandanya cikgu nak terjah blog OKje hehehehe

    ReplyDelete
  11. huaaa..dulu kalau kupu2 ni datang..terus rasa kagum sebab besar sangat!huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang besar neesa...raja kupu kupu kot ek!

      Delete
  12. cantiknya..bertuah sbb kupu2 tu pilih rumah hainom.

    mesti rumah tu menarik perhatian si kupu2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. knor agaknya rumah okje tu mcm ala ala hutan kot hehe

      Delete
  13. gambartu dah macam lukisan pulak..
    dulu kalau kupu2 masuk rumah orang tua kata ada orang jauh nak datang..

    ReplyDelete
  14. Seumpamaaa rama rama .,
    Tiba trbayang ella plak .
    Hehe-

    ReplyDelete
  15. org tua2 ckp slalu kalau kupu2 mask umah ada org nak dtg umah kan.. :D

    ReplyDelete
  16. kupu kupu indah beterbangan di halaman rumah...ade org nk dtg bawa khabar bahagia...hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harapnya Hati....awak dapat duit sejuta...best jugak ek!

      Delete
  17. minggu lepas rumah NR juga didatangi tetamu ini.. puas kitorang halau keluar x mo juga.. akhirnya di pergi sendiri hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diaorang pun blogflying jugak kot...hehe

      Delete
  18. smlm pun kat rmh sy tu rama2 masuk....dh tgh2 mlm heran gak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Pa....nampaknya dah dekat tu....

      Delete
  19. dulu, kupu kupu ni selalu masuk rumah. Pastu mesti mak cakap, ada orang jauh yang nak datang :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin kadang tu kebetulan kot Ros...

      Delete
  20. dulu2 kan kak, aku ada dengar org tua2 kata, kalau ada kupu2 tu maknanya ada org nak dtg umah..kira macam akan ada tetamu datang la..

    so lepas2 tu bila ada kupu2, aku dengan adik aku dok halau la..pukul kupu2 tu biar dia keluar drpd umah..dengan harapan, org xjadi datang kat umah..hahaha..childish betul rasanya..:p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha...ha....ko lelaki pun malas jugak ada org dtg rumah.....bukan nk kena buat air pun he..he...

      Delete
  21. Ade sorang ustaz yang ubatkan adik cheqkaq skit dulu, dia ckp rama2 datang rumah ade org antar benda tak elok..ntah laa..wallahualam

    ReplyDelete
  22. dia tersilap haluan tuu...heheh...cian dia..

    ReplyDelete
  23. kukukupu... hehhee benda ni kalau kita pegang mesti kaler dia melekat kat tangan.. kadang habis penuh baju. Saya dulu suka kejar benda ni hahaha.

    ReplyDelete
  24. ada orng besar nak dtglah tu hehehe

    ReplyDelete
  25. jengggg! jenggg!!! jenggg!!! hahahahha. tapi betul laaa kak tak brapa nampapk kupu2 tuh

    ReplyDelete
  26. kira ambek pix dari dekat laa ni kan??
    Na takut dgn rama/kupu kupu ni..
    senang kata Na takut dgn benda yg terbang kecuali kapal terbang =D

    ReplyDelete
  27. M3h mmg geli ngan menatang yg bleh terbang ni..kalo x silap sayap kupu2 ni beracun kalo terpegang

    ReplyDelete