Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 7 February 2014

Diriku SENDIRI

Salam Jumaat sahabat.....

Baru lepas hantar anak bujang ke rumah kawan dia. Kali ni Mama Zir langsung tak mo masuk campur, suka hatilah depalah, nak buat apa ka, tak mo buat ka, tu depa punya pasal! Mak jadi supir je! Kang terbako sekali lagi hati mak, sapa yanag susah? Korang jugak yang susah, terpaksa layan mak hehe....

Korang tau tak, dalam pada mak buat kelako ni, suka suka, gelak gelak dengan korang, kadang tu mak pun termenung jugak........memandang jauh nun di hadapan sana.... lebih kurang kome jugaklah.......
Mengenangkan nasib ..... DIRIKU SENDIRI!

blogusang93
Baru baru ni school mate OKje ( lelaki ) operation kat HUKM, ada masalah dalam saluran pemakanan katanya. Bab sakit sakit ni sebenarnya kalau boleh, OKje malas nak menyebut.... takut!
Memang tak kenal rapat, tapi OKje perasanlah dia tu, ( eleh..... nak mengata mata mak macam basketball le tu ! hehe.....) yang perasannya tu sebab selain kelas dia yang satu laluan dengan kelas OKje dia ni tinggi orangnya kalau nak dibandingkan daripada budak budak yang lain.

Kalau dah namanya kawan OKje, for surelah kawan anak Pak Rahman jugakkan. Tak sure berita terbaru, tapi sehingga semalam masih belum sedar sejak operate 29/1 hari tu. Kami masih belum dapat berziarah, tapi doa sentiasa mengiringi moga Allah memberikan keajaiban kepada sahabat kami ini, diringankan kesakitannya dan diberikan kesembuhan buatnya.

Yang menjadi termenung ni bukan apa, tiada siapa yang sangka kita akan melalui perkara perkara begini semasa meniti usia.

Kita ni suka sangat bertangguh, tunggu tua baru nak berubah, itu pun kalau sempat! ( Peringatan intuk diri sendiri! ) Tak sampai tua pun Allah boleh uji dengan kesakitan yang sebegini kalau Dia menghendaki.
Rasa sangat BERSYUKUR dengan nikmat sihat yang Allah pinjamkan kepada kita sekarang ini, yang bila bila masa aje Allah boleh tarik !  Allahu Akbar!


Memandang jauh dalam diri sendiri.......
Apakah TANDA SYUKUR ku dengan nikmat mu yang melimpah ruah itu Ya Allah....
Moga HIDAYAH Mu dan RAHMAT Mu itu tak akan pernah jauh buat KAMI......

Rasa semakin pendik kehidupan kita di dunia ini bila setiap kali beralih tahun......

45 comments:

  1. betul tue
    masa x leh berulang kembali

    ReplyDelete
  2. muhasabah untuk diri sendiri juga..

    ReplyDelete
  3. moga kawan Okje cepat sedar dan sembuh ...insyaAllah...

    rugi klu bertangguh sbb masa takkan dapat diputar lagi...menyesal kemudian hari sudah tak berguna...benda nk berlaku...bila2 masa boleh berlaku...peringatan tuk diri sendiri

    ReplyDelete
  4. Bertangguh itu pencuri masa tau...

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum, inshaAllah, semoga kawan OKje cepat sembuh, semoga kita bemanfaat pada masa dan menghargai kesihatan dengan bersyukur krn ia menenangkan minda juga.

    ReplyDelete
  6. Bersyukur dengan nikmat yang diberi. Melawat orang sakit itu satu ibadah...berdoa dan menceriakan mereka serta keluarganya. Membantu apa yg terdaya... Selain dari itu menginsafkan diri sendiri. Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara... Sama2 kita bermuhasabah.

    ReplyDelete
  7. betul tu Hainom...entah bila detik terakhir kita, mmg tak akan terjangka...

    ReplyDelete
  8. as-saalam.salam jumaat okje. maap bru berjesempatan bw.. thanks singgah blog saya.ye okje.

    muhasabah diri
    semoga kawan okje cepat sembuh.. aamiin

    ReplyDelete
  9. Betul sangat.. Biasanya orang yg pernah sakit teruk mesti sangat menghargai waktu sihat.. Banyak benda yg perlu disyukuri terutama bab kesihatan. Kalau tak sihat duit banyak pun x guna.

    ReplyDelete
  10. betul tu okje...tak tahu apa yg akan jadi hari esok...huhu
    muhasabah diri di pagi jumaat...

    ReplyDelete
  11. masa itu tak dapat nak putar balik..camni rasanya bila dah berusia,kan..

    ReplyDelete
  12. Salam jumaat kak...
    Tu lah...kekadang kita bergelak bertawa kita kene selalu ingat tang mati jugak...Sebab semakin hari kita semakin menghampiri dgn kematian..tak semesti nya kite mati sebab sakit je.Ape2 pon same2 kite muhasabah diri kan kak...tanya kat diri sendiri.sudah bersedia ka kita?dan bagaimana kalau nyawa kite di tari esok..lusa..ataupon malam ne sewaktu dalam tidur??Waullahualam..Allahuakhbar!

    ReplyDelete
  13. lakukan 5 perkara sebelum 5 perkara berlaku..

    ReplyDelete
  14. salam jumaat okje
    terima kasih n3 ni menyedarkan sy juga..

    mmg kita risau bila dgr psl sakit2 ni kan..
    kdg2 tk sgka ia datang...
    semua tu ujian dr Allah...

    ReplyDelete
  15. yup..setuju..ambil ikhtibar sama

    ReplyDelete
  16. Sebenarnya setiap kali beralih tahun, umur kita memang semakin pendek, bukan semakin meningkat... Semoga kawan OKje tu akan sedar dan cepat sembuh dari penyakitnya. Yalah, bila dah usang ni memang takut alahai kalau mana-mana nikmat ditarik semula sebelum masanya... Takut nak fikir!

    Siapalah yang jahat mulut mengata OKje ni mata basketball. Celupar sungguh tau! Tapikan OKje setakat kelas sehaluan, tinggi luar biasa tu alasan biasa ajelah untuk orang yang bermata basketball nih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betui tu MD.....tak yah nak risau awak idak le seusang Zirafah lagi....
      Alahhhhh....kawan sezoo mak lew....sapa lagi! Hehe....

      Delete
  17. sikit sebanyak dapat meringankan sakit pesakit tu bila kita dpt menziarah mereka (even blom sedarkan diri) melawat juga satu ibadah..
    Syukur setakat ni Allah bagi pinjam segala yg kita ada... tapi kita tak tahu apa yg terjadi akan dtg pulak kannn... Alhamdulillah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Jah ni mcm tau tau jer yek ....papa zir kata sok kalau dah sedar nak gi melawatlah ...
      pawang ke dukun ni? Hehe

      Delete
  18. Semuga kita semua diberi peluang yang cukup untuk meraih sebanyak mungkin bekalan untuk disana nanti kan... :)

    ReplyDelete
  19. tersentuh lak rasa hati aq mak baca n3 muh kali ni..tak sangka weyy..muh yg aq kenal dalam alam maya ni yg huha huha orang nya..menpunyai jiwa yg tulus weyy..:)
    kagum aq dengan sifat muh tuu..yg menghargai arti persahabatan..aq pon dok terpikir macam manalah kan kalau kita ditempat yg sama..
    semoga menjadi iktibar untuk kita semua...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Weyh....dalam hati mak ni ada hutan bukan setakat taman jer hoho

      Delete
  20. Ye sama2 kita muhasabah hanum, ingat mengingatilah kita hendaknya..

    nikmat byk tak terhitung...kita ni aje selalu alpa

    ReplyDelete
  21. Betul tu hainom ... tak tahu kehidupan seterusnya... hari ini mungkin kita sihat.... esok lusa diuji pula dengan kesakitan pulak kan..

    ReplyDelete
  22. saling mengingati sesama kita..manusia selalunya begitu tidak menghargai apa yg kita miliki sehingga ia pergi dari kita...moga n3 ni dapat beri kita semua kesedaran..:)

    ReplyDelete
  23. Salam Jumaat... memang betul tu semakin hari semakin pendek usia kita... entah cukup atau tidak bekalan kita disana nanti... sama2 kita muhasabah diri...
    Semoga kawan Okje tu cepat sembuh... ^__^

    ReplyDelete
  24. mohon diberikan kita semua kesihatan & tubuh badan yng sihat kan Okje...

    ReplyDelete
  25. Salam Jumaat Kak...
    sy pun sebenarnya jenis periang, ceria & suka gelak.. tapi dlm gelak2 tu ada juga masalah..hehe.. dan selalu juga terfikir betapa beruntung nya kita.. sebab masih banyak yg susah & tak bahagia di luar sana..
    Moga kawan papa zir cepat sembuh ya kak...sama2 lah kita muhasabah diri...

    ReplyDelete
  26. tq ok jer mengingatkan sesama kiter...
    tu la kan kekadang kita lupa dan alpa dengan apa yg kita miliki sekarang ni..
    contohnya kesihatan kita ada sekarang ni.
    Alangkah bagusnyer bila kita cuba berusaha untuk menghargai nikmat kesihatan dengan jasad ini dengan mengerjakan perintah ALLAh.
    Kerana, ada orang yang terlantar di katil kesakitan. Menanti ketentuan ALLAh .
    moga kita semua tidak lalai...
    ustajah lak mak hencik nih...

    ReplyDelete
  27. Bercakap pasal sakit ni Okje. Nazif yang nampaknya belum tahu cakap banyak pun terasa bila ababgnya tiada. Diam je dia main sorang2 di rumah. Bila dah bawa Naizif ke hosp jumpa Naim, baru dia kembali aktif seronok dan ceria macam biasa.

    Mulalah saya terfikirkan nikmat kesihatan yang kita nikmati sekarang. Bila2 masa je boleh jatuh sakit dan sakit biasa pun mungkin boleh mmenbahayakan. Bila sakit juga boleh kita tahu siapa yang ada di sekeliling kita yg benar2 ambil berat pasal kita.

    ReplyDelete
  28. okje!!!!!! lama tak nyinggah mahap bebanyok kawe tak larat mana la ni ni. Ha tu la kan, kalau tengok orang especially teman teman yang ditimpa sakit, kejap2 insaf diri huhuhu.

    ReplyDelete
  29. sedih pulak bila baca quotes akhir tu.
    sebab mcm kena kat diri sendiri.
    hurrmm..

    ReplyDelete
  30. Jgn bertgguh utk berubah sbb ajal x pnh tertangguh.. Huhu

    ReplyDelete
  31. Sesungguhnya dinda, hidup kita sebenarkan setiap hari dilalui bererti tarikh kematian semakin menghampiri kita. Sakit atau tidak yg pasti kita memang akan mati. Izrael pula tidak pernah alpa dgn perintah Allah. Sesaat pun tak bertangguh.

    ReplyDelete
  32. wah tangkap syahdu pula baca entry akak anom kali nih...

    sakit atau apa saja yg ada didepan kita.. hanya allah yg tahu..kita redha sajalah..mg ujian dr nya menguatkan lg iman kita..

    ReplyDelete
  33. Berdoa la agar kita selalu berada dalam keadaan yg baik kak hainom.. ujian Allah itu bila2 boleh datang.. kene bersabar untuk nikmat akhirat nanti :D

    ReplyDelete
  34. muhasabah untuk diri cik nor jgk...

    ReplyDelete
  35. mati itu kiamat buat kita, okjer. tak yah kisahkan tanda2 kiamat yang banyak berlaku sekarang. kita ni haa, bila2 masa Allah panggil balik :-))

    ReplyDelete
  36. huhuhuhu.. terus muhasabah diri sendirik.

    ReplyDelete
  37. sungguhkan mmg tak tersangka2..bbrp lps okje tulis entri nie mmg dia telah dipanggil..innalillah..
    risau jugak kalau pikir bab persediaan nie kan..mmg tak bersedia langsung..nak exam kita bersungguh prepare..nak mati tak sesungguh tuh pulak...

    ReplyDelete
  38. Masa yang telah terlepas tak mungkin boleh diulang. Moga kita semua saling ingat mengingati antara satu sama lain. Salam khamis OKje.

    ReplyDelete
  39. diri ni pun dah makin berusia kak..peringatan buat diri deqla jugak nih.. huhuhu

    ReplyDelete
  40. Termenung sejenak...apalg dh tau kwn okje tu dh kembali pdNYA...kita...??

    ReplyDelete
  41. melihat n mendengar kesakitan org lain pun kita tak mampu inkan pula klu kita sendiri melaluinya..semoga hidup kita semua dipermudahkan,diberi kesihatan yg baik..ameen

    ReplyDelete