Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 11 June 2014

Dari TRONOH terus ke MUO

Salam Rabu......

Malam tadi baru sampai rumah. Dari Tronoh terus ke Muar, memang puaslah Pak Jilap driving. Pagi ni terus pergi kerja. Emm....... sure penat Pak Jilap tu! Nak harap Mak Jilap drive? Macam tak biasa....... kalau suruh mak keluarkan leher mak yang jinjang sambil tengok hutan tebal tu bolehlah !! hehe....

Menikmati pemandangan hutan tebal sepanjang perjalanan menuruni Cameron Highlands hari tu. Sangat berbeza dengan hutan batu di Kuala Lumpur!





 
Hutan batu di Kuala Lumpur

























Yang ni lagilahh berbeza...... buah durian! haha.......
Inilah antara tujuan utama balik kampung sebenarnya. Menikmati hasil buah durian langsung daripada pokok bukan daripada gerai durian. 

Mintak maaflah yek tak dapat nak mengajak makan sekali .....

Durian kawen katanya....
Bondaku.....  Tempat faveret dia, depan bilik!  


Orang tahu mak sayang orang separuh mati!...... Terima kasih mak.....  







48 comments:

  1. bestnya balik kg..makan durian lagi..untung ler ..
    kalau sura balik kg pun tetap kena beli juga buah2..sebab kg sura kat bandar..huhu..
    Alhamdulillah..ibu Hainom masih sihat lagi....:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak kuat jalan dah tu Sura...bertongkat empat tu...Umur pun dah 85 tahun...Tapi syukurlah masih mampu menguruskan diri sendiri cuma masak dah tak laratlah....

      Delete
  2. Oo patutla semalam xda entry. Belum balik kem lagi rupanya. Kembara utara selatan rupanya..kereta ok je lepas kejadian CH hari tu?

    Bagus Okje, anak sendiri dijenguk, mak fi kampung pun tak dilupakan, 😊.. alhamdulillah ada anak menantu macam ni.

    Bestnya makan doyan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilah keta ok jer lepas dpd jammed tu....
      Tulah AN ......bila dapat menjenguk orang tua sebelum ke selepas kita mengembara ( mengembaralah sangatttt..... hehe ) rasa lega hati ni

      Delete
  3. Macam tau jek... semalam kami 4 beranak ronda KL cari gerai jual durian. Langsung tak nampak...kempunan mak encik tau.... Kalaulah tahu balik kampung dapat durian, tentu saya singgah rumah semalam :)

    So, seronoklah ya OKje duk menikmati suasana indah hutan belantara berbanding ngan hutan batu di tempat sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.....mak ai....kuatnya deria bau sampai Muo, boleh jiran sebelah mencari doyan kat sini hehe....Cari kat Langat le....orang kata kat situ banyak....alah beli kat AEON je, tunggu dah nak tutup murah sikit...lagi senang tak yah mengopek!

      beb....hampir terlupa kata ganda tu...belantara.... nampak sangat kurang pembendaharaan kata hehe

      Delete
    2. Bape kali dah kita hint kita suka doyan? Nape tak bawak sekali. Kalau bawakan harus kita tonjolkan diri tanpa segan silu. Eh, nanti arggg...nak fikir 18kali dulu. Dapat gak durian tu OKje, RM50 dua ketui je. Hak yang satu tu kecil alahai tapi sodap. Hak yang besar tu pulak tak berapa sodap. Tapi dah kepingin sangat cam orang mengidam je gayanya, belilah juga walaupun menitik air mata berpisah dengan duit RM50 dapatnya 2 aje. Kita nak melahap selori derian gitu ....

      Kalau yang kat Aeon tu sedap tak agaknya? Tak pernah belilah... Nak gi Langat, terasa jauh gila pulak.... Sebelum puasa ni memang keinginan mengalahkan orang mengidam pulak. Macam-macam nak mamam, macamlah masa puasa nanti semua tu tak leh mamam masa berbuka kan!

      Delete
    3. Hehe....bukan tak mau bawak.....duriannya sepokok....luruhnya punyalah bertahun menunggu, nasiblah luruh jugak pagi hari nak balik tu... Nak bawaknya sebijik baunya mcm selori hehe...malas weyh nak tadah telinga kena bebel ngan Pak Jilap....
      Selalu mmg kita beli kat AEON jer....sedap jugaklah nak lepas gian tekak ni. Kalau nak buat serawa kadang tu okje beli seplastik RM10 tp tu doyannya kurang cantiklah... Pak Jilap tu mana rajin nk mencari doyan jauh jauh......

      Delete
  4. waaa..mengancam betul durian tuuuu..

    ReplyDelete
  5. Kanda terharulah dinda melihat bonda.
    Tapi kanda percaya bonda gembira bila cucu-cucu duduk mengelilinginya.
    Alaa... durian kanda dah tak hairanlah dinda... dah mabuk durian juga ni hihi... (tak baik betul kan kanda ni kan...).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ibu mana yg tak gembira tengok anak cucu duk keliling dia kanda.....
      Hehe...taulah bapak kan ada dusun..... memanglah ........bukan makan, tengok kulit doyan pun dah mabuk ek...hehe

      Delete
  6. Sempat tak mama zir meragut pucuk muda di hutan tebal CH tu.. elok cantik permandangan hutan tu ehe :)

    Ohhh my durian... akak suka sangat ni hainom oooiii bagi selori pun boleh habis kiihkih :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke CH ....Okje suka gak tapi bila dah start bukak yang ke tiga biji ( makan reramai bukan makn sorang sorang....hehe )....dah rasa muak...kena relax dulu hehe....

      Delete
  7. cantik kuningnya isi durian tu okje..dah musim durian luruh rupanya ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. yelah tu AE....dah dapat makan hehe

      Delete
  8. Bestnya makan magin sambil jenguk family..

    ReplyDelete
  9. Salam Kak...
    wahh..menyinggah plak kat Muar kan... syukur lah dapat gak jumpa ibunda tersyg...
    beza sungguh hutan sbnr & hutan batu...huhu....durian sgt menggodaku...haha

    ReplyDelete
  10. wowwww! durian tuhhhh!
    sangat menggiurkan!
    x mampu menahan air liur.. uwaaaa!

    ReplyDelete
  11. hutan batu yer., tp kancil rusa kelisa sumenya hebat2 kot., huhu
    durian kmpung la baru best., err tp aku xmkn pun., keke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rugi ko tak makn Zuhdi..... cubalah suruh Juwita masak bubur hehe

      Delete
    2. klu da jadi bubur ke, tempoyak ker aku bdal jer kak., tp nk mkan durian cm tu jer xminat sgat., mkn seulas dua bleh la, buat rasa., huhuhu

      Delete
  12. durian ! ... nampaknya sat gi ada lah durian kg mai sini biras hantar ... ibu si ratu hati .

    ReplyDelete
  13. belajar lah bawa kereta..
    saja malas bawak ni..tak nak belajar..tp kita pun sejak berlaki malas nak bawa kereta..rasa gabra satu..kalau dia ada kat sebelah..padahal g kerja hari2 releks je bwk keta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bolehnya bawak kalau terpaksa PB....cuma sebab dia masih waras sihat walafiat ...lum terasa nak bawak hehe.... Betul betul,.... malas nak drive kalau dia duk sebelah kan...mcm ada jer yg salah ....huhu

      Delete
  14. terliur tengok durian..mata ni sensitif betul dengan spesis yang bernama makanan

    ReplyDelete
  15. Saya kampung di Muo juge.tapi jarang balik sebab atok dah tiada....

    ReplyDelete
  16. bestnya,
    balik kampung yo,
    puas dholan2 nang cameron
    balik kampung kok mangan duren,
    mangan pulak ndewek an,
    orak pelawa nyong ki..huhu

    ngiler nyong :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.....kuwilah....mmg arek ngilerkey wong.....
      Kok ngerti ngomong ngiler yok..... terer seyh.....hehe...

      Delete
  17. balik kmpung ada makna le tu...nak mkn doyan ye...

    comel maknya..mcm anaknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Knor mak sebok call suruh balik ......suruh rasa doyan pokok sendiri. Doyan ni dia yg suh tanam dulu dulu...syukur dapat jugak ibuku tengok pokok yg dia upahkan org suh tanam ni .....

      Delete
  18. sama lah akak kalau pi mana2 duk menyandar je jadi mk datin...
    elok sangatlh selalu balik kg hainom...seronok ibu bila anak cucu dtg brkunjung....
    cantik kuning nya durian tu hainom....rasanya tentu sedap...tapi akak tak minat doyan lagipun kena berjaga2 tekanan darah tinggi ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.... bila lagi nak rasa jadi mak datin SI hehe....
      Sebulan sekali pun balik kampungnya SI....
      Mak cakap doyan kawen tu SI sebab tu kuning katanya.....tapi isi dia lembik sikit...
      Yelah ....doyankan panas...mmg kena hati hati jugak tu

      Delete
  19. musim durian ke sekarang ye??awat saya tak tau nih..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak jugak kot..... ada jugak yg tak berbuah DR....

      Delete
  20. Nakkkkk durian tuuuu... superb betul kuning nye!

    ReplyDelete
  21. Morning OKje..Sedapnya durian tu...

    ReplyDelete
  22. aduh okje...dera perasaan betul tgk durian isi kuning nieh..... harus nak cari durian ni kang...tapi kat sini cari yg bawah kedai jek laaaa takdpt yg dari pokok fresh2 heheheeheheh

    lelaki ni tahan kan, dah drive jauh2, pastu esoknye mase keje....steady jek dieorg..... lieya lak masuk kete jek layan mate haahahahahaah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rembat Kat AEON jer Lieya ...senang tak yah kopek hehe....tinggal ngap aje!
      Terpaksa kot Lieya hehe.....habis nak harapkan sapa lagi agaknya.....

      Delete
  23. best dapat jumpa mak....tengok je hutan buta...mesti terus rasa sesak otak...

    ReplyDelete
  24. Bestnya balik kampung, menghijau jak sepanjang perjalanan. Nak2 lagi dapat makan durian segar dari ladang tu, jeles nengoknya

    ReplyDelete
  25. jauh berjalan..
    sedapnya durian kawin.nak jga makan tp mau panas satu badan ni.udoh le memalam berpeluh aje skrg ni..huahua

    ReplyDelete