Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 23 July 2014

Jumjumatun

Salam 25 Ramadhan....

Tak de idealah pulak nak menulis hari ni weyh!......
Korang dah tukau duit Raya? Tak yah tanya dengan geng mak nan sorang, nun jauh di mata tu, dia memang awal awal lagi dah siapkan duit Raya. Jom kita serbu rumah dia! hehe....

Semalam pergi bank depan rumah, habis dah duit singgit. Tukar duit singgit ni bukan apa, senang nak berkira kira..... nak bagi singgit boleh, 2 henggit boleh, 10 henggit pun boleh..... kalau dah note RM5 henggit aje yang ada, terpaksa pulak bagi 5 henggit hehe..... Satu lagi bukan apa, sok sok lepas Raya, kalau lebih, boleh buat duit saku budak sekolah. Tetiba pulak teringat pesan Farah, nak bagi duit Raya ni biar ikhlas, kalau rasa singgit aje yang kita mampu, singgit ajelah yang kita bagi.... Tak gitu Farah?

Ni ha...... OKje dah ada task tambahanlah pulak. Jadi satu kerja pulak OKje kena jirus najis budak Jumjumatun tu. Suka betul 'membuang' kat tepi getah air.  Udahlah 'membuang besar' depan rumah, 'membuang kecik' pun pun pernah dalam rumah. Dan dan tu jugak Mak Tiri suruh TLBD pergi cuci! Dia yang nak sangatkan bela. La ni, kalau budak budak bersekolah jangan harap Jumjumatun nak duduk dalam rumah.

Nampak tak Mak Tiri dah marah ni....... Terus tak de pahala hehe.....

Ada petua tak nak suruh dia membuang luar gate rumah.......
Kat sinikan banyak master master pencinta kucing, manalah tahu ada petua bombastik yang boleh disharekan......

Psst ..... tau ke makna Jumjumatun tu? hehe....
Kalau tanya orang Johor sure dah sinonim sangat nama tu. Entah..... Pak Jilap yang namakan budak tu.
Si TLBD dengan Angry Bird pulak, kejap panggil Shaza, kejap panggil Tambi kejap panggil Aisyah. Hish..... janganlah nama manusia! Naik konfius akhirnya budak Jumjumatun tu kang nama dia apa! hehe...

Oklah weyh nak blogwalking pulak, banyak dah hutang ni!


35 comments:

  1. apa benda nya tu..bg pencerahan tuan tanah..
    nampaknya berleter pepagi ni ye..

    ReplyDelete
  2. Apa makna maksud jumjumatun tu Hainom... kita orang Selangor.. tak tahu lah pulak.. cer bagi pencerahan sikit..
    Memang banyak tukar duit seringgit jer hainom senang nak bagi kan.. pastu nampak tebal sikit ... budak2 tentu ingat.. makcik ni bagi banyak.. ehe :D

    ReplyDelete
  3. Haah...apa ke maksud jumjumatun tu...nak tau jugak...

    ReplyDelete
  4. saya pun tak paham maksud dia
    tak penah ku dengar plak
    camne nama alien aje =)

    ReplyDelete
  5. hainom ...masa akak sek agama drjh 1 dulukala perkataan jumjumatun tu selalu kena hafal ....kalau tak silap maknanya tengkorak...hihiii knpalh pk jilap hainom bagi nma gitu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha....pandailah SI ni...kan dah cakap orang Johor sinonim dengan nama tukan....

      Delete
    2. hihi...biasalah SI...... kami anak beranak ni mmg suka merapu melawak gitu

      Delete
  6. Budak tadika pun tahu apa hihi... ngengadalah dinda ni. Buat ramai kawan kita pusing puasa-puasa. Dah ada yg ingat kucing pulak haha.. kalau kucing kitton bunyi macam kitten

    ReplyDelete
  7. cian mieow tu di panggil tengkorak ... kucint tu biar jer dia dok kat luar umah . nanti dia membuang pun kat luar juga . duit raya saya blm tukar lagi ... thn lepas dah merengek2 anak buah mintak duit raya ... hehee

    ReplyDelete
  8. la..kucing jumjumatun tu..ingatkan nama budak tadi..hehe

    ReplyDelete
  9. betul tu Okje..yg penting ikhlas..ikut kemampuan..kalo takde duit jangan la malu kalo tak bagi..nanti nyusahkan orang pulak..
    saya dah tukar siap2..memang tukar singgit..pemikiran kita sana Okje

    ReplyDelete
  10. tuan rumah sewa kita ckp, letak minyak hitam kat keliling rumah..
    tapi idoklah ku cuba..

    ReplyDelete
  11. unik nama kucing tue..
    hehe..
    berbelit jugak lidah ni nk menyebut.

    ReplyDelete
  12. kita mmg ikhlas bg kt budak2 tu tp sesetengah dr mereka, suka sgt bndingkn umah A dpt berapa, umah B pulak dpt berapa, slh satu ayat mereka yg masih segar diingatan (tuan umah curi2 dengar.. )

    " korang tau tak, umah ****** tu dpt 50 sen, harap umah jer besar tp umah Siti (Dato' Siti) RM5, bla3.."

    bukan rekaan semata2 tp pnah dgr dr mulut anak2 yg dtg beraya...

    ReplyDelete
  13. Ucap Salam Aidilfitri , mohon salah silap dimaafi,
    Terkadang kita bicara dan menitip kata, Yang terkadang mengguris rasa, Walau menyepi seketika, Ingatan itu tetap ada. Terima kasih terus menyokong KA , Selamat hari raya, maaf zahir & batin dari KA sekeluarga

    ReplyDelete
  14. Baru nak tukar hari ni okje...ntah ada ke tidak lg duit seringgit tu ... klu x ada maknanya bukan rezeki budak budaklah kan... hehe

    ReplyDelete
  15. Aina ada 4 ekoq tapi dok lam sangkaq kat luaq rumah la...sesekali boleh le lompat2 dalam rumah. Berak & kencing kat 'toilet' kucinglah.

    #jenuhdokbelipasirkucingberilokilosebulan

    ReplyDelete
  16. Unik betul nama kucing tu.

    Bab duit raya dah settle tukar. Lega.

    ReplyDelete
  17. betulah sedekah tu kena ikhlas..tak kisahlah sengit ke.. lima..sepuluh ikut kemampuan. kemeriahan kanak2 masa raya kumpul duit raya..

    ReplyDelete
  18. Laa...tengkorak nma dia..sian kucing tu okje..!
    Letak luar rmh je..jgn bg masuk..karang pandai le dia mmbuang kat luar tu...

    ReplyDelete
  19. hahahahaha... comel sangat nama tuh~
    unik.. ade makna ke OKjer nama tuh?

    Zura pon byk tukar duit seringgit2.. senang nak bg2 masa raya nanti.. hehehe

    ReplyDelete
  20. lieya dah tukar 16hb ari tu okje...maybank release jek leh tukar duit cepat2 pi q heheheeheh..ramai kedaung gak...mujur dtg awal....

    ReplyDelete
  21. atie dah tukar last week kak.. RM 1 & RM 5.. tapi tak masuk sampul lagi..hehe..
    betul tu, ikut kemampuan lah nak bagi kan.. yg penting ikhlas...
    nama tu comel.. tapi nak sebut tak reti.. haha

    ReplyDelete
  22. Tetiba pulak teringat cikgu sekolah agama yang mengajar bahasa Arab. Itulah perkataan pertama yang kita hafal tau. Sedap, leh berlenggok-lenggok suara bila sebut Jumjumatun tu, kan....

    Kita kerahkan anak sedara je tukar duit raya. Senang cerita. Sampul duit raya ni je tengah kering. Yang ada semua tahun sudah punya. Tahun ni punya entahlah kenapa tak dapat banyak. Pelik pulak rasanya tau...

    Kita tak bela kucing so kita tak dapat nak bagi kata-kata nasihat seposen dualah. Kita dengan kucing ni alergi lagi adalah!

    ReplyDelete
  23. tu nama kucen OKje, kah?..si Anonymous kat ataih tuh sempat lagi la nak promote..huahuahua

    ReplyDelete
  24. Wah unik nama kucing tu hihi.kena beli pasir la kot letak setempat.pastu ukur ekor kucing tu ngan ranting kayu n pacak kat pasir tu...nanti dia akan slalu gi mbuang kat situ je.ada member trsin kucing dia buang kat dlm tandas.dia letak mangkuk n isi pasir utk tempat mbuang si kitty tu

    ReplyDelete
  25. kemahen namanya.
    kena tnya pd yg pakar la okje petuanya tu.
    umh saya kucin jga tapi suka mmbuang merata. tp x pa la adik adik dok cara..
    sy kureng sikit dgn kucin ni..

    suka nengok duit singgit bebanyak.cntik tersusun je.betul la mcm okje kata. kalau ada balance blh diguna nnti..


    ReplyDelete
  26. Kita pun ada masalah yang sama Okje...Tapi tak ada petua..So terpaksalah berkorban tenaga sikit ya..

    ReplyDelete
  27. ape ke bendanya jumjumatun tu...tak tuko lg la duit raya...x tau la eh dapat ke tak

    ReplyDelete
  28. Saya tukar dgn kawan sekolah.. dia ambil komisen 2 percen.. kira okla tu kan, drp nk beratur kat bank yg ramai orang pastinya..

    Saya dah baca komen berkali2 tapi tk pasti lagi jumjumatun tu apa bendanya..

    ReplyDelete
  29. Nasib baik laki mak org CIMB dapat tukar duit hehehe..
    ehh siapa berani membuang dalam kawasan tu??hahahaha nak kena sunat agaknya

    ReplyDelete