Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 16 July 2014

Tetamu Ramadhan

Salam 18 Ramadhan......

Semalam Pak Jilap buka luar bawak Client. Dah dua hari jugaklah dia terlepas terawih berjemaah kat surau, dan bakal terlepas lagi untuk hari ni dan esok nampaknya.

OKje pulak semalam lepas penat mengukur jalan, balik terus malas nak masaklah apa lagi! Macam tak biasa! haha ... Kebetulan lauk yang tinggal kat fridge cuma Ikan Lidah dengan Kepala Ikan Merah. Tambahlah mood tak mai!! Masa PIL datang hari tu OKje tak masak semua Ikan Merah tu, tinggalkan kepala dia, OKje simpan, sebab mak ada plan nak makan mata dia dengan nyamannya haha......

Ingat semalam nak beli Nasi Kerabu kat Bazar Ramadhan aje, sebab hari tu dah beli, macam sedap pulak. Biasalah kan mak ni, kalau sedap, mau diulang beli lagi selagi belum jemu.

Anakanda Angry Bird pulak macam tak mau, dia teringin nak makan Spaghetti Resepi Rahsia pulak. Mak ai!!! Selera bukan main anak aku! Akhirnya, sang ibu pun tewas dengan pujukan sang anak. Kalau tak berbaki budget Raya Pak Jilap semalam, tak menjadi jugak tu.....

Ginilah sebenarnya OKje berpegang pada prinsip, 'Bila Suami makan sedap, anak bini pun kena makan sedap jugak'. Boleh gitu? So?  Faham cukup haha......
Udahnya.....


RM84.00 henggit melayang semalam. Lepas makan baru menyesal.....    Kalaulah makan KFC jer..... Kalaulah makan Nasi Kerabu jer...... huhu....  

Ini pulak Tetamu Ramadhan kitaorang. Mula mula duduk tepi tempat sampah luar rumah tu. TLBD lah yang mengajaknya masuk dalam. Udah 3 hari menumpang kasih..... Hari keempat, tidur atas simen yer Tambi! hehe.....


Bukan main suka lagilah budak Tahi Lalat Bawah dagu tu! Di usung ke sana ke mari......Rimas mak tau! Mak biasalah...... kan ibu tiri hehe...



52 comments:

  1. klik iklan oldtown untuk akak.. :)

    ReplyDelete
  2. Oh, memang biasa macam tu pun OKje! Lepas makan, menyesal bayar mahal-mahal. Baru nak kembali ke pangkal jalan, tak mahu membazir. Saya memang biasa dah sikap gitu. Lembab fikiran hari ni. Puas dok fikir apalah spaghetti resepi rahsia :) Kalau nak makan kat kedai rahsia tu, kenalah siap-siap note RM100. Makannya bukan banyak pun. Memang betul kalau makan kat luar lagilah best. RM100 punya makanan, uh tak terbayang banyaknya :)

    Eh, okey tak komen banyak ni? Ke tak cukup panjang nih? Nak saya tambah mengomel lagi ke? Hihihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak okey.... Mmg tak cukup panjang......Boleh jer kalau rasa nak tambah ngomel....hihihi...jawab soalan daaa......

      Kitaorg beb kalau makan berlima cecah RM140....tulah ...baru cecah RM84 pun dah kecoh ....camne nak berbuka kat hotel hehe....
      Ohhh pernah gak menyesal rupanya....hehe..

      Delete
  3. makan kat resepi rahsia gitulah kekdahnyer..melayang $$$..
    comel kucing tu..teringat kucing y selalu datang umah tapi 2,3 ari tak datang sebab kami tak bagi makan, takde lauk lebih..huhu

    ReplyDelete
  4. Wahh..makan kat resepi rahsia..sama cam sura bila dah makan baru rasa menyesal..tapi masa nafsu nak masuk kedai tu membuak2 tak henggat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betulkan Sura.....masa nak makan ikut nafu serakah hehe...tak hengat dunia hehe

      Delete
  5. takpe laa okje sbb anak okje suke kucing heheeheh dah ade anak angkat ye tak pasal2...tapi ok jugak mane2 mkn yg tak abis dpt sedekah kat kucing hah...dah bagi name ke tu okje....ape namenye tuh.....

    ermmmm tu leee kalo beli kfc ke nasi kerabu tak cecah 80 tu kan okje...takpe laa okje... reward tuk anak2 letih puase...hihihihihi....sebut pasal nasi kerabu lieya plak terliur ni hah....ade yg mencari kat param ni kang....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe....ha'a tak pasal pasal dah ada anak ngkat pulk menjelang raya....Dapatlah duit Raya lebih ni hehe....
      Idak ada nama lagi Lieya....Tambi pun oklah hehe....
      Si TLBD panggei Onyeng....
      Tulah pasal Lieya beli nasi kerabu dapat 12 kali makan huhu

      Delete
  6. dah makan pastu nyesal biasa kak..hahaha..perot dah kenyang time tu..ooo nasi kerabu sedap tak pekena lagi bulan puasa ni..banyak dok masak..simple pon simple la janji masak..hehee..

    siannya yang dok menumpang kasih..tapi elok la si TLBD ada kawan baru..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus sebenarnya masak Zee.....jimat
      Belilah Zee...buh daging buh ikan aye buh telur masin buh solok lada mau 12 henggit hehe

      Delete
  7. makan resipi rahsia ye, tak ajak saya pula
    tak mengapalah kan sekali sakala okje

    saya tak berapa gemar dengan kucing ni sebenarnya
    kalau setakat bagi makan ok lagi
    tapi kalau nak membela, minta maap ler =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okje pun tak berapa gemar kucing ni Yan D....tp dah duk melepak depan rumah lagi ....kecik pulak tu mcm anak yatim ...kediaan pulak

      Delete
  8. hahaha ko macam cik jah jugak lah.. lepas makan benda mahal2 lepas tu menyesal.. tp tu kejadian kadang2 lah.. sebab kadang2 bila teringin nak makan mcm2 then terpaksa turut kata anak, lepas tu mst menyesal.. hahahha
    ehh tetamu tak diundang tu.. mungkin dia nak menumpang raya kot.. siannnn tak ada kampung :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko pun sama yeh Cik Jah....cik Bedah tau tang bila yg ko nyesal tu....time ko kena belanjakan...hehe..
      Kalau Abg Jebat yg keluar duit bukan main lagi permintaan yek hehe

      Delete
  9. kan kak. bila dah makan mahal2 menyesal. masa makan tu takde la pulak rasa kesal. rasa sedapppp aje kihkihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Kira....makanan ada depan mata.....belasah ajelah hehe

      Delete
  10. Klau mkn kat kedai rahsia tu okje...x maunya cicah bwh 50...msti smpi ke bundar paling hampir angka 3...siap kan aje le bajetnya...hahaha....

    Sy pun suka kucing...tp x leh pegang...kalu pegang kena bulu dia...sepital ler jwabnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul AM....kalau berlima mmg cecah 3 angka sekali kitaorg makan...Dah teringin sgtkan kejam mata ajelah hulur duit hehe...
      Hish dahsyat gak tu kalau sampai kena gi sepital ....

      Delete
  11. Tetamu ramadan tu bawa rezeki. Jaga dia baik baik. Kalau pi SR x belanja rm50 ke atas x sah kan. Sblm ni pernah beli sekali je. Tu pun tapau. Smlm buat je milkshake oreo sendiri. Ramai yg boleh minum. Kalau beli x cukup 1.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang IL...kalau tak masak lauk mmg boleh capai Rm50....tp kalau kuih jer biasanya okje tak lebih RM15 henggit ...

      Delete
  12. dalam banyak isi ikan kenapa lah hainom berminat tang mata nya pulak....
    suka nya TLBD pd kucing ya....ini kalau ada adik kecik lagi lah digentelnya aje....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita mmg suka mata SI....hehe....lain bahagian tu bukan tak suka....lagi suka SI haha....tulang pun boleh jer hisap ...
      Dia tak mau adik SI....dia jeles

      Delete
  13. hahaha..sesekali kak melayang rm84.. demi anak tersyg...dapat gak pahala penuhi keinginan anak nak makan... hehe..amboii ayat " 'Bila Suami makan sedap, anak bini pun kena makan sedap jugak'...haha.. gelak2 baca...:)
    comel kucing..sukalah TLBD tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah kan Atie....dpt pahala insyaallah....

      Delete
  14. Salam Ramadhan n Selamat berpuasa..

    ReplyDelete
  15. Kat rumah ada 4 ekor 2 hari lepas hilang sekor, kalau dia turun ke bawah main2 tak reti balik. Tak jumpa jalan pulang. Selalu anak2 akan turun kutip kali ini tak sempat kutip dah lesap...sobsss...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okje tak maulah banyak gitu Aina....sekor ni pun .....huh...

      Delete
  16. Ni kes jelly dgn laki sendiri la ek dapat makan sedap?
    Ala, sekali sekala... RM84 tu apalah lah sgt... Janji anak2 happy....
    budak2 mmg sukakan kucing... sama la dgn Aisyah.. dah berapa kali request nak bela pet...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jelly sikit ler jugak hehe....
      Gitulah sepatutnya.....tp problemnya sebelum nak makan dlm hati alah....sekali sekala....lepas makan baru menyesal ...

      Delete
  17. sesekali berbuka di tempat mahal.
    mau tak mahal.. resipi rahsia.. makan berdua jer lah nih??

    comelnye anak kucing tuh.
    selalunye tetamu datang bersama rezeki.. InsyaAllah~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makan bertiga zura.....dgn anak anak jer...Pak Jilapkan tk de

      Delete
  18. haha okje ni mmg klakar.by the way..kucing tu comel.boleh buat pet

    ReplyDelete
  19. Dah duduk dalam perut...takkan di panggil keluar kan...
    Saya ni pun kaki beli makanan luar, tak masak. Kalau tak habis, dua kali lima...
    Insaf sekejap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha....yelah Nim...jolok boleh gak hehe
      Nasib serupa kita Nim...

      Delete
  20. tetamu yg membawa rezeki tu ..
    kena selalu terima mcm tu..
    nanti rezeki murah ..
    wengi pun aku mangan geden neng luar jugak ..
    besdaynay bojoku

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah....mangan gedey gedenan lah yor wingi.....Nsngan nang di kang?....

      Delete
  21. Eh.tetamu kita samalah Okje. Kat rumah ni lepas kami balik dr kampung Ahad tu, ada 3 ekor anak miaw ada kat deoan rumah. Duduk main manja2 dengan satu sama lain. Ai..dihalau pun datang balik. Tapi setakat ni taklah masuk ke rumah. Naim sekarang takutkan kucing..
    TLBD suka tul kucing ya..bolehla bagi dia bela..nampak comel je kucing tu..

    Ikutkan je selera anak ya..padahal ibunya tu lagi suka tak yah masak ya.. isteri bos ni, RM 84 tu pasti sikit je..kan? Haha..Betul juga kata Okje, suami makan sedap kat luar kita pun nal juga makan sedap kan..ai.. memang patut.. bukan selalu atau sokmo pun..

    ReplyDelete
  22. Eiiiiiiii......tak maulah AN.....yg satu ni pun naik rimas dah...inikan lagi 3 ekor tambah 1 dah jadi 4....huhu Tak sanggup bila dia berak tu....berak dlm pasu pulak tu....bau dia tak tahanlah AN. Hehe dah namanya taik yek....manalah ada yg wangi..

    Bos apanya? Bos kuli? Haha......
    Mmg betul sangat AN hehe...kita pun kena makan sedap kalau dia makan sedap Ustaz cakap haha...

    ReplyDelete
  23. Udah makan baru ko nak berkira hainom.. tak payah lah .. kira redha jer lah duit tu melayang 84 henggit tu hahahha.. ko selalu okjer... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha yelah CH....udah kenyang baru menyesal ....
      itulah...bab duit susah pulak nak ok....lebih lagi bukan tekak sendiri yg teringin hehe

      Delete
  24. kt rumah aku ader lg sekor ank kucing., nk meh la amik., hehe

    ReplyDelete
  25. A'a lah okje ... bila dah makan dan tengok bil baru rasa cam menyesal ... hehe

    ReplyDelete
  26. normal lettew okje.dh mkn bru nk nyesal kan.
    hihi.

    akhirnya berjaya juga bermnja dgn kucen ye.comfirm le mak tiri berbulu aje mata nengok ye.kikiki.

    sabor ye okje.. bulan puasa ni.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg berbulu cik Sue....berak merata kat depan rumah tak suka betul!

      Delete
  27. hahhahhha statement yg akhir tu bikin sy gelak...

    ReplyDelete
  28. saya pu ada hainom , masih kecik . se ekor jer . bebudak letak kat bilik saya . manja sokmo . x thn den nak memblog asik kena pijak jer keyboard ni ...

    ReplyDelete
  29. Oooo konsep kita sedikiy berbeza... saya kalau encik hubby kena buka puasa dkt hotel or tempat sedap2, itu adalah masa utk saya masak yg simple2... mihun goreng la... roti john la... roti bakar la... hahahaha

    ReplyDelete
  30. ala tomei nya meow tu....kt umah ni dah ramai rakyat jelata meow ni...

    ReplyDelete