Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 18 July 2014

Macam macamlah weyh!

Salam 20 Ramadhan....

Al-fatihah buat mereka yang beragama Islam yang telah pergi menemui Al-Khaliq dalam tragedi pesawat MH17 malam tadi. Takziah juga buat keluarga dan kenalan mangsa.
                              ___________________________________________________________

Semalam, petang bawak ke malam tangan sebelah kanan ni lenguh. Bukan lenguh biasa tu. Hanya Allah aje yang tahu betapa bisanya, terasa berdenyut denyut tangan mak tau. Rasanya habis separuh botol Yoko Yoko tu OKje oles (oles lah sangat! hehe...) di lengan mak ni. Rasa macam nak demam kekdahnya. Tulah kan..... nikmat sihat yang Allah tarik sekejap malam tadi ....huhu..... Syukur alhamdulilah, pagi ni dah OK.... Korang pernah kena cenggitu tak?

Pagi semalam OKje basuh tingkap dapur, sekali menyental dengan sepenuh tenaga pintu dapur yang berkeladak ya amat tu. Agaknya otot tu terkejut!  Tau ajelah pintu kalau dekat dengan dapur masak.  Faham sendiri cukuplah kan ..... hehe.... Rumah ni manalah ada dry kitchen ke wet kitchen, hood kitchen apatah lagi, tu yang kena menyental pintu dan dinding tu. Tahun ni baru sedar pintu tu tak semenggah hehe....Tahun sebelum ni OK jer, walau tak semenggah pun hehe....... Dari sehari ke sehari nak menyentalnya sampailah hari semalam baru nak rajin sikit......

Butterlite dah keluarkan tu ......macam nak membiskut Raya pulak hari ni. Harapnya idaklah masuk esbok balik butterlite tu. Kengkawan yang bekerja tu tak yahlah susah payah nak membiskut, keluar duit jerlah senang. Badan pun tak penat, dapur pun tak berkecah. Ha...... biskut Raya korang dah dapat ke belum?  

Macam macamlah weyh nak kena buat nak Raya ni, lepas ni macam nak tukar langsir pulak, bukan langsir baru pun, langsir lama 3-4 tahun sudah ajos. Lagi pun dah setahun tak berbasuh langsir yang ada tu......  

Semalam try buat Shepherd Pie..... gara gara terbaca kat blog Lady Wa. Dan dan tu tekak terus teringin. Lagi satu nak buatnya pun macam senang jer..... Jiran sebelah mesti suka ni. Makanan ruji dia! Tapi malangnya manusia dalam rumah ni macam kurang gemar jer! Makan pun sikit.  Ohhh..... nampaknya mak le yang kena habiskan seloyang tu hehe....


Bolehlah jugak Shepherd Pie ni..... cuma OKje rasa kalau nak buat lagi, kena tebalkan lapisan inti dia tu, lapisan kentang tu biar nipis pun tak pe. Rasanya kalau guna daging lagi sedap kot!


55 comments:

  1. tak pernah makan la pulak benda alah tu..Shepherd Pie..apa rasanya..(nampak sangat ketinggalan)..ayat hainom sebijik cam ayat laki sura..tak yah membiskut..nanti berkecah..dia memang tak bagi buat..bini dia je degil nak penatkan badan..baru satu biskut jer buat..tak taula ..kalau rajin buat..kalau malas beli..huhu..rasa cam tak sempat dah..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Jilap kurang suka biskut Raya....dia pun sama tak galakkan bini buat.....kita ni pikir nak bagi mak sana mak sini.....takkan nak beli ....kang mintak duit lebih kang hehe.....

      Delete
  2. tak pernah pulak membuatnya..
    share le resepinya okje :)

    hahaha.sama la kita okje.dah bawa keluar butter, dri sehari ke shri kemdian masuk fridge blik.ntah bila nak membiskut pon tak tau.dpt dua jenis je hri tu pastu terus stop.hahaha.

    langsir saya bru je berjemur.. idok le tukar.. kiki. rugi benor kalau bertukar sbb masih ddk kuarters kan..
    kalau ddk umh sndiri laju je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Sue....nak resepi klik jer Lady Wa blog tu...okje nak naip maleh hehe....
      Ohh cik Sue duk kuarters ....yelah pakai jer langsir yg mana ada ....membazir jer cik Sue...
      Cik Sue...okje dah membiskut semalam....jgn jeles hehe

      Delete
  3. Makanan omputih k tu? Maaf bertanya, maklum le makcik ni asalnya kampung..

    ReplyDelete
    Replies
    1. geng, mana biskut semalamnya??

      Delete
    2. Yelah kot geng ....nama pun mcm omputih hehe...
      Weyh....makcik pun tekak kg jugak ....tp tekak universal .....
      Biskut tak menjadi......butterlite masuk esbok balik haha.....entah bila nk membuatnya....

      Delete
    3. ha3, jgn jadi cam kita udah le, lemau selemaunya.. ntah le ada biskut raya k tak tahun ni??

      Delete
    4. Eleh....cakap je lemau....nanti kang dia yg buat banyak....tak percayalah!huhu

      Delete
  4. nak menyental tu dah tak larat dah okje..biau je le..acik buat buat tak nampak je hi hi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.....okje pun sama AE....udah sakit tangan ni, yg lain buat tak nampak ajelah hehe

      Delete
  5. He he ...kak, kentang tu tebal sangat.. biar lebih isi dari kentang tu k

    ReplyDelete
  6. Alaaa.... kanda tak ada buat apa pun kat rumah tu. Raya ke tak raya macam itulah rumah kanda ni. Biskut pun tak buat dan tak beli lagi.

    ReplyDelete
  7. takpe sikit2 mkn abis lah tu kang kak

    ReplyDelete
  8. akak bab sental menyental ni serah kat Mr. tak larat dah.akak apa pun tak siap lagi.tak padahal semua anak2 kumpul rmh akak raya ni. kalau bnyk duit rasa nak ambik bibik jer..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untunglah KY ada Mr Sental....hehe....kat rumah ni Mrs Sental jer yg ada ....hehe
      Yelahkan KY.....kalaulah byk duit....

      Delete
  9. pernah rasa lenguh sangat tu kalo banyak buat keje..rasa ngilu sangat kan..
    ada juga baca resepi shepherd pie tu..

    ReplyDelete
  10. hainom..sebab tule saya tak buat kuih time posa ni. buat seloyang kecil pun kadang2 tak habis. baik beli rm1 dapat 3 biji kuih, heee (dasar M).
    selamat berkemas ...saya lagilah penat. sana kemas, sini kemas...balik johor pun nak kena kemas rumah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Anim.....beli dapat macam macam....buat seloyang ....tak tentu habis...kalau bukan cita rasa mereka langsung tak sentuhkan...
      Samalah Nim....kita balik rumah mak pun kena kemas....penat.....

      Delete
  11. Dah selamat makan pun biskut raya. Kite beli biskut bukan utk raya tapi utk makan makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg gitu pun sepatutnya IL.....tak pe beli lagilah....hehe

      Delete
  12. kita pun suka.. tp rasanya rumh kita pun x berapa laju.. kita je tekak org putih..hihi

    ReplyDelete
  13. Buat hantaq kajang utama seloyang!

    ReplyDelete
  14. saya penah juga tetiba lenguh tu
    ngadu kat encik suami, dia kata banyak dosa
    nyampah nak ngadu

    saya tak buat kuih langsung
    persiapan raya pun tak buat lagi
    macam tak raya pula rasanya...hehe

    nampak menarik namanya dia
    tapi tengok resepi rasa macam nak demam
    lupakan ajelah...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hish mana boleh cam tu rumah baru kena grand le sikit....dah le lampu cantik takkan nak hidang biskut kering sekurang kurangnya Ribena hehe....Kelas ko Yan D.....hehe

      Yan D ...resepi tu mmg nampak mcm nak demam tp senang he buatnya.....

      Delete
  15. persediaan nak sambut raya yer OKjer~
    zura pon tak menyental gak lagi tingkap dapur tuh.
    balik keje x de daya lah nak buat OKjer.
    tunggu weken nih, tambah plak x poseABC.
    kuat sket tenaga nak sental kan~ hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah buatlum kerja menyental tu Zura?

      Delete
  16. kita suka Shepherd Pie ..tapi tak boleh makan selalu..nanti gemmmmss

    ReplyDelete
  17. Rajin nya kak siap menyental pintu segala..hehe.. kena slow2 skit kot, kalau tak otot'terkejut'...
    kuih raya?? idak lah kmi membuatnya..dah siap juga, tapi siap tempah dgn kengkawan..haha.. setakat buat batang buruk sendiri boleh lah..(dah siap gulung, belum goreng lg) hehe..
    Shepherd Pie? tak pernah makan ni kak...

    ReplyDelete
  18. nampak pic tu cepat2 scrolll... sesungguhnya aku sedang berpuasa.. haha..

    ReplyDelete
  19. akak selalu juga kena lenguh2 tu hainom...maklumlh dh tua....biasanya nk kena urut baru ok tpi akak serik suroh org lain urut lebam2 dibuatnya ...suroh suami je...boleh ngada2 sikit...hihiiii
    .wah rajin juga adik akak ni membiskut ya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. SI.....Tak jadi membiskut tadi......hehe...masuk esbok balik butterlitenya hehe....acane tu? Rajin ke pemalas tu SI? Haha....
      Lenguh yg ni tak boleh dipicit SI.....tambah membisa jadinya....so oles dgn yoko yoko bawak tidur...pagi syukur hilang dah.....cuma terasa sikit sikit so kena jaga jagalah jangan digunakan sangat tangan yg lenguh tu....

      Delete
  20. alon alon menyental ..
    tangan nay arek dienggo royo ..
    angger kram tangannay .. orak iso enggo baju royo enggo ..
    orak pernah kerungu Sheperd pie

    ReplyDelete
  21. Eloklh senaman sekali kala..sental jgn tk sental..

    sodap mknan tu..tk reti nk mmbuatnya...kasi la resepi dik non.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Non google je ler...maleh nak naip...

      Delete
  22. otot terkejut la tu Okje... Nasib baik ada yoko yoko jadi penyelamat..
    Saya pun semalam sakit pinggang... lama sangat kot duk mengadap komputer... Lepas Danish pijak2 sikit atas belakang, hilang la sikit rasa sakit tu...

    Saya pun suka letak inti daging byk2 kalau buat sheperd pie.. tapi kena buat dlmm kuantiti sikit aje la... mmg kat rumah ni pun xde peminat...

    ReplyDelete
  23. bulan pose cenggini, segala makanan nampak menyelerakan...termasuklah yang ini...amiinn..hehhe

    ReplyDelete
  24. singgah mlm. saje mlawat kwsan. kot kot ada bau sekut. hihi

    ReplyDelete
  25. pernah ok jer , ototo terkejut ... thn ni kena tukar langsir sbb jadi tuan rumah ... tu sbb kena gak ok jer derhaka kat resepi ... heh heh

    ReplyDelete
  26. Biasalah percubaan pertama kedua tak menjadi buat lagi jangan putus asa... nampak sedap jer shepherd pie tu..

    ReplyDelete
  27. Sedapnya nampak sheperd pie okje... nak sikit!

    ReplyDelete
  28. enak banget ey sherped pie riko
    arek nggawey ey orak iso..

    ReplyDelete
  29. Mana pegi ni? Sunyi sepi je di hari isnin. Ok dah ke...ke tak sihat? Rajin Okje mengemas menyental di bulan puasa ni.

    Lain kali buat mesti lagi mabeles tu.. pie ya. Kalau rumah ni oun sama, kalau ada makanan jenis macam ni, saya je makan. Itu yg mula malas nak cuba. Saya je minat..

    ReplyDelete
  30. Kentang ni stok yang memang tak pernah putus di rumah kita. Ada-ada je yang nak kita kentangkan nanti...

    Awat jadi lagu tu? Ni beria-ia sangat menyental segala tingkap, pintu dan lantai nak kasi bersinar di Aidil Fitri ler tu. Nanti kalau still sakit lagi tangan tu, kan dah susah nak pakai baju raya. Tulah, dah nasihatkan suruh beli je baju kelawar beratus dolar tu untuk pagi raya, tak mahu... Hehehe.

    Apa-apa pun, moga cepat hilanglah sakit di tangan tu. Susah dah nak dekat-dekat raya ni kalau sakit sana-sini maklumlah kita nikan orang penting bila tiba hari raya nanti :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah hilanglah weyh sakitnya....syukur......
      Tak molah pakai baju kelawar dah lah mahal ya Rabbi . ...nampak ketiak pulak tu hehe

      Delete
  31. pernah gak rasa lenguh macam tu...
    sibuk sangat nampaknya mak jilap ni..

    ReplyDelete
  32. sy bru bru nih buat semperit lenguh tahap gaban kak..siap kne urut lg

    ReplyDelete
  33. krem sikit kot tanmgannya almaklum tak biasa buat kerja berat.hehe..tingkap kt rumah ni pun dh lama tak menyental..last dulu masa bersalinkan afia,tu pun mak mertua yg tolong polishkan.hakhak..

    sy mula2 nak buat juga sejenis dua..fikir punya fikir dengan sikecik tu tak kuasa nak kecahkan dapur..dok terap kuih kot2 kejung kt situ klu afia wat perangai..so tempah je la.tu pun sikit je utk makan2 sendiri..

    ReplyDelete
  34. Mia thn mls buat kuih....main tunjuk jak ... hehe

    ReplyDelete
  35. The types that spend somebody else to poke about in the engine and repair things.
    Try to borrow one of these from somebody instead than buying it because they are a little pricey.
    Always, usually use new gas in your gear.

    Also visit my webpage; car warranty ()

    ReplyDelete