Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 27 August 2014

KIKARIlah yek

Salam Rabu......

Masa beraya rumah salah sorang jiran taman ni Mak Jilap sudah jatuh cinta dengan satu menu yang dihidangkan. Bukan Daging Masak Kicap tapi macam Masak Kicap! hehe..... Apa lagi terus korek rahsia. Dia sendiri tak tahu apa nama masakan tu, tapi dia kata dia belajar dari Mak Mertua dia. Mak Mertua dia ni adalah sama keturunan dengan mak ye korang..... Jaws hehe.... Alamak? Nape mak tak tau pun..... yang mak tau Masak Kicap ajos!

Macam biasalah Mak Jilap, kalau dah tersuka tu, memang masak sampai jemulah jadinya hehe...... Kiranya dah 2 hari berturut turutlah mak dan keluarga mak makan menu yang sama. Semalamnya OKje buat versi ayam.

Yang ni semalam punya......  versi organ dalaman. Hari ni? Takkan nak masak menu yang sama kot. Udah udahlah tu Mak Jilap oii..... hehe


Bahan utama selain daripada bawang dan halia adalah Kari Daging, Sos Tomato dan Kicap. Bahan bahan lain nak bubuh belasah ajelah ikut suka hati. Oleh kerana tak de nama, dengan rasminya Mak Jilap namakan masakan ni Kikari lah yek.....

Hish korang ni, ngengada pulak nak resepi......yang mak dah tulis tu, tak boleh kira resepi ka?  Nilah benda paling malas dalam hidup Mak Jilap, nak naip resepi ..... menci! Okaylah...... okaylah.....

Menu : KIKARI

Bahan bahannya:

1) 1/2 kilo ( daging, limpa, paru dan hati lembu ) dipotong nipis kalau perlu rebus, rebus dulu lagi senang, tapi semalam Mak Jilap lebur sekali harung haha....... senang!
2) Sebiji bawang besar merah dan 3 biji bawang putih diblend
3) 1/2 inci halia ditumbuk
4) 2 batang serai diketuk
5) 3 sudu besar cili blend
5) 1 packet serbuk kari daging
6) 4 sudu besar sos tomato
7) Kicap sebotol.....haha...... acah aje agak agak hitam legam le....

** Sukatan bahan tu OKje anggarkan aje tau...... boleh aje ditambah atau dikurangkan ikut keadaan

Caranya:
Tumiskan bawang merah, bawang putih dan halia sehingga naik bau.
Masukkan serai kemudian masukkan cili blend sehingga garing. Tambahkan air jika perlu.
Masukkan serbuk kari, biarkan sehingga terbit minyak.
Masukkan sos tomato.
Masukkan daging, limpa, paru dan hati lembu dan tunggu sehingga masak.
Last sekali curahlah kicap
Seimbangkan rasa.....
Udah, boleh mamam!

Lawankan pulak dengan Kuah Lodeh, Sambal Kacang dan Sambal Sotong Getah tu.... Pergh!!! Memang mengelip ngelip mata mak tak boleh katup tau! haha.......


Picto penutup 'Opss Terjah Syawal' malam tadi...... Tak mau dah posing tengok cicak nak posing buh jari kat pipi pulak hehe......


Psst..... Cahaya Hidupku.... setiap kali Mak Jilap pandang jiran mak yang pakai tudung merah berdiri tu, kita teringat awak tau...... Muka dia ada iras awaklah!

39 comments:

  1. alahai..pepagi tengok gambar makanan,sedapnya..

    ReplyDelete
  2. apa dia kikari? nasib baik tak ke kiri...hehe
    nampak cam rendang sekali pandang
    setiap hari melantak benda yang sama, mau muntah hijau saya ni
    tapi sayalah, orang lain tak tahu =)

    ReplyDelete
  3. Kikari?? haha.. boleh tahan nama resepi tu kak.. tapi nampak pun sedap tu..kalau bahan simple dan cara masak pun mudah, boleh lah cuba.. (klu I rajin lah yeee..haha)
    ha'ah lah kak, memang tudung merah tu mcm iras Kak Yatie:)

    ReplyDelete
  4. pelik plak namanya tu..nampak pon sedap..likat pekat cukop..
    kak, up resepi please..nak merasa gak..sesekali tukar menu ni best ape...hahahaha..

    ReplyDelete
  5. Meriah sbln beraya. Mcm2 juadah dh rasa, semgt kejiran mmg kukuh..alhmdulillah

    ReplyDelete
  6. ala betul ke sedap ni OKje?baru nak mintak resepi tau..nak try gak buat kikari tu..

    ReplyDelete
  7. Cer bg resepi kikari tu okje...cam best pulak nengok versi campak2 ni...sedap tau!

    Habih da la tu ye mkn2nya....alhamdulillah...

    ReplyDelete
  8. walaupon namanye agak pelik.
    tapi nampak sangat menggiurkan~
    cicah roti pon sedap jugak kan~

    ReplyDelete
  9. Kongsilah resepi, anak2 mesti suka..

    ReplyDelete
  10. kikari pun kikari lah okje..janji sedap kan

    ReplyDelete
  11. Menarik resepi kikari ni ... boleh dicuba juga ni :)

    ReplyDelete
  12. macam daging dendeng pun ade la Kikari ni..hihi

    ReplyDelete
  13. mesti enak banget ni diknom
    thanks bagi resepi nya :)

    ReplyDelete
  14. bestlah hainom bagi resepi sekali....kakak nak cuba buatlah,cam sedap je tapi kakak kurang mkn daging ,kalau tukar daging ayam ....agak2 sedap x?

    ReplyDelete
  15. tanjat gegirl tengok kicap sebotol td hihihi. klu kak Okje masakkan tuk kitorang lagiiiii sedap *kelip2 mata*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okje pun terkelip kelip ni Kira nak memasak ....hehe.... dahlah kurang minat memasak ....

      Delete
  16. Helo, MakJilap! I'm coming.....

    Fuh, penat pecut 100m gi rumah jiran sebelah. Maklumlah dah nak dekat 4.30 ni, nak baliklah, nak balik!

    Mak, kita pun walaupun tak ngaku ada keturunan Jaws dari selatan, pernah juga try resepi ni. Bukan sebab kita tau tapi sebab kita tak tahu nak masak apa makanya kita campurkan ajelah apa adanya ikut suka hati. Alah, kononnya cam nak buat resepi barulah, barulah kembang kuncup hidung memperkenal resepi baru yang orang tak pernah buat. Rupanya ni resepi kaum kerabat Jaws. Ah, sengsara mendengarnya. Tak leh nak hantar untuk copyright trademark resepi segala tau.

    Okey, mak. That's all for today. Kita nak balik rumah. Nak main masak-masak lagi. Kita sibuk ya mak, jangan rindu sangat. Malulah weyh nanti orang tau. Aiiii alahai... gelinya den!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa...... udah muncul pun Minah Kentang ni semalam baru mak seru ...... Weyh udah selesai ke urusan yang katanya penting sangat tu?
      Ke tengah sibuk menggodeh He ho baru..... tu yang leka tu....

      Delete
    2. Buat masa ini tengah free sikit. Bila masa office suruh menyibukkan diri kurang pasti pulak. Kerja kuli ni memang ginilah lifestylenya. Banyak hal peribadi gak nak diselesaikan. Alhamdulillah, mostly dah settled. Dah leh senyum melirik gitu.

      Alah, jgnlah shakap-shakap pasal handphone baru.... Malulah, kembang pipi ni menahan malu tau :)

      Delete
  17. Resepi tu macam boleh tiru jer hahahaa.. nak try kat rumah mentua :D
    Apa pun moga kita di beri peluang berjumpa dengan ramadhan tahun depan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat rumah mertua tu sapa yg masak nanti?.... hehe
      Betul tu TT moga ada peluang kita untuk Ramadhan tahun hadapankan...

      Delete
  18. haippp!!!saya tengah diet ni...:P

    ReplyDelete
  19. Hahaha
    Nampak menarik je masakan ni walaupun namanya tergeliat lidah kawe nak sebut.. saya ni kalau nama yang pelik2 selalu saya pronounce salah. Ada budak namanya wincheslaous, tapi entah apa2 saya sebut dari awal tahun hingga sekarang.. budak tu redho jelah katanya...

    Nati saya trya la resepi ni. Nampak mudah je. Gu kan dgn nasi beriyani ok kot.. saya mmg tak reti masak lauk brriyani..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe sama je OKje pun AN...dah mcm lidah orang tua kekdahnya hehe
      Ye betul..... rasanya masuk gak tu kalau digukan dengan Nasi Briyani....

      Delete
  20. Saya lapar laaaaa. Selamat hafal resepi, esok2 ada daging nak buat :D

    ReplyDelete
  21. Nampak menarik juga kikari tu... Ada masa boleh cuba ni... Sekali sekala ubah selera masak masakan kaum karabat jaws ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...... betul betul tu....kitakan 1 Malaysia walaupun Jaws tapi serumpun jugak hehe...Nanti sok sok kalau Aisyah kawen ngan Jaws boleh le mak mertua tolong masak Kikari haha

      Delete
  22. cayalah okje prmote kikari nie ..terasa cam nak cuba jugak nie..mesti sodap kan kalau mak jilap beriya2 memasaknya tiap2 hari tuh...heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tekak mak Jilap mmg mabeles UAA hehe

      Delete
  23. nmpk macam sedap dan senang nak buat.nak menerai juga, tapi pakai kicap ape ye OKjer? pekat, masin or manis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okje pakai kicap manis KY....kat rumah ni tak de kicap masin pun

      Delete
  24. pergghh resipi dari turun temurun MIL kawan OKje terus ke warisan terbaru jatuh ketangan OKje..
    terima kasih sebab share resepi tu.. nanti mak nak try buat.. tgk jadi ke tidak. sedap ke tidak. hhehe

    actually SIL cik jah pun pandai buat masakan ni. nanti nak kena korek resepi dari dia.. bleh share dgn OKje.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah perghh tu ......apa lagi....kasi bikin le Jah....
      Yelah ....SIL mesti terer tu....diakan pandai masak

      Delete
  25. Salam Kak anom...ni menu mmg masak kicap berempah namanye...heheh zam pon belajar dr member org nogori...sedap kak potong bawang besar byk2 ngan kentang..mabeles

    ReplyDelete