Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 24 September 2014

Lesung Batu mengusik jiwa

Salam Rabu.....

Amboiiiii....... bukan main lagi korang yer, ceria lain macam jer pepagi hari ni......
Mai sini mak kasi gegar...... meh mak belanja Sambal Raden selesung hehe...... kasi sakit perut semua!


Tolong jangan salahkan mak ye, salahkan Sambal Totok Jawa Knor yang buat mak sampai terliur.

Sudahnya terlebih rajin! Untuk pengetahuan semua, ini adalah kali pertama dalam tahun ni mak menumbuk sambal ye, selalunya blend aje, cepat dan mudah! Macam tak biasa dengan mak Jilap yang gelojoh ni hehe..... Tapi yang paling selalu, tak payah makan sambal sebab malas nak buat haha.....

Lesung batu kat rumah ni kebanyakan masa memang hanya jadi bahan pameran aje ye. Kalau guna pun, sesekali,buat ketuk ais, itu pun time raya, tak pun guna untuk pecahkan kayu manis. Sejak dah ada blender ni, memang ucap selamat tinggal sungguhlah mak Jilap dengan lesung batu.

Awal awal kawen dulu adalah jugak menumbuk sambal belacan, itupun terpaksa...... sebab kat rumah ibu mertua ku, berani nak engkar? hihi..... Masa tu, zaman mak Jilap tak berapa nak pandai mengelat lagi hihi..... Mil suruh tumbuk, tumbuk. Cuba Mil suruh tumbuk sambal belacan la ni, bukan guna blender lagi dah, beli ajelah lagi senang mak, hihi....

Nilah muka belum pandai mengelat, tahun 1996...... kelakonya muka! hihi....
Zaman awal awal kawen, masa ni tengah pregnantkan SA,
 4 bulan kalau tak silap. Confirm jiran sebelah mak mengumpat ni.....
weyh jiran.... mak nak masukkan gambar ni dlm photobook
yang entah bila jadinya tu !! Amacam?
huahahuaha.... 


56 comments:

  1. makan nasi ada sambal belacan memang menyangkut la..sura ikut mood..kalau rajin pakai lesung..kalau terlebih rajin .pakai blender..
    sweetnya zaman muda mudi tu..pheweetttt..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sambal Radenlah Sura bukan Sambal Belacan.... Sebenarnya okje tak delah suka sgt sambal yg di tumbuk tumbuk ni tp tulah, kadang kadang tu tekak mak Jilap ni ngengada jugak hehe

      Delete
  2. nak komen pic okje dulu....wow!!! cantik okje mase muda2 duluuuuu...skrang sure lagi bergetah ni kan heheheehehe....

    fuhhhh hmengggiurkan pic batu lesung dgn isi nak tekeluar2 tu hahahaahaha..... sedap kalo dpt mkn ngan nasi panas2 nieh.....lieya plka dlm byk2 peralatan dapur, batu lesung laa paling tak suke....penat laa tangan menumbuk....nampak dasar pemalas mak org sorang nie ekekekeekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama jer kita Lieya tang lesung batu tu jerlah....tang masak mmg kalah lew Okje ngan Lieya ni....
      Lieya tak rasa kelako ke tengok gambo tu....zaman ikat tudung mcm nak gi noreh tu hehe...
      Sekarang bergetah apanya.....getah dah longgar hehe

      Delete
  3. hahhaa... biar betul pertama kali tumbuk sambal tahun ni kak?? hahaha..menang lagi lah sy..dah beberapa kali jg menyambal...hihi...sedap makan sambal cecah ikan goreng (itu menu sy ler kak)...haha..
    gambar penuh nostalgia tu... muka masih keremajaan... haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh jer Atie sambal tu nak digukan dengan ikan goreng pun....
      Okje tgk Pak Jilap le nampak betul muka remaja yek hehe

      Delete
  4. Kanda tengok muka adik sama macam dinda kan.. TLBD kelak akan ikut iras muka dindalah ni

    Eh.. cerita sambal totok, kalau kanda memang buat sambal belacan tak guna blender baru sedap. Alaaa bukannya buat nak banyak mana pun rugi kalau guna blender..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ker kanda.... kita yg tengok hari hari ni kadang tak perasan..... Rajin sungguhlah Kanda ni

      Delete
  5. amboi sekali keluar gambo lama, sweetnya
    genggam tangan erat gitu
    bergambar kat mana ni diknom
    tadi dah ndelok sambal totok tu
    koyo enak banget
    nyong pernah nggawey tapi tak nampak sedap
    macam dalam blog tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe....gambar mbiyen zaman nom....
      Tab jenengan ney jik baru ngantenan yo sih okeh karen ney.... sai'ik emmm....wes entek hihi
      Nang Tanjung Mas nang Muar...
      Alah nang gambar Tab.... kan ketok ey enak hehe....roso ney podo waey...

      Delete
  6. Perghhhh sedapnya OKje mkn plak dgn ns panas2 uhuhuh bertambah2..
    Sama je OKje dulu dgn skrg tp skrg lg bertambah cantik kan... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silap tu RH....sekarang tmbah tembun hihi

      Delete
  7. Amboi2 geng, gambar lama berjaya mencuit hati kita sampai terlupa sambal di dalam lesubg batu tu.. sweetnya...

    ReplyDelete
  8. Okey, okey... saya cuba bertahan tak mahu mengumpat. Dah puas gelak sorang-sorang kat depan pc ni. Nasib baik bos tak nampak tau!

    Amboi, pilih abang misai rupanya! Masa tengok gambar baru je nak teka, ish belum kahwin lagi dah pandai menjalar tangan tu rupanya.... Hiks! Rupa-rupanya dah kahwin and dah pegnan pun...okey sah, sah...lantak ler nak pegang tangan bagaimana caranya. Ni kalau retis, mahu kena tibai tunjuk gambar cam ni. Macam-macam dalil keluar nanti, nasib baik Mak tak sempat join Kilauan Emas tau!

    Alamak...termengumpat pulak...Bukan salah saya, salah tangan ni menaip laju sangat tak leh control!

    Errr... saya lagi berjaya daripada OKjelah. Lesung batu kat rumah saya buat tatapan dan jelingan je. Malas nak guna. Sesekali keluarkan untuk anak-anak cuba melesung. Mereka kalau nampak lesung batu tu macam orang zaman batu nampak blender tau. Memang kesian alahai saya tengok. Sebab itulah saya simpan lesung batu tu elok-elok, bukan nak guna setakat buat introduction kelas sejarah buat anak-anak.

    Eh, ni komen pasal sambal belacan ke pasal lesung batu. Orait, orait...tak keluar tajuk. Dah tajuknya pasal lesung batu, kan.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman tu misai tu mahal tau....Kalah Datuk K haha...La ni dah jemu dah tengok bela misai, Datok K dah tak laku, suh Pak Jilap cukur kasi licin .

      Tak mau ngumpat tang tangan yg menggengam erat tabg misai tu ke hehe....kembang semacam weyh dah mcm sotong je mak tengok tangan sendiri....nasib zaman tu jari runcing lagi...lawo la jugak masuk gambo...

      Orang zaman sekarang tak de kisah dah tumbuk ke blend yg penting cepat dan pantas! Sok zaman anak si abg dah tak de dah jual lesung rasanya....mmg elok sangatlah kita simpan lesung tu sampai jadi artifak hehe

      Delete
    2. Mak, ni jarang-jarang berlaku. Honestlylah Mak... Mak sekarang jauh lagi cun berbanding dulu. Pak Jilap tak payah komenlah, nanti meruntun jiwa pulak. Huahahaha....

      Delete
  9. Guna lesung, x hncur sgt. Lg sedp dr blendar.
    Tp kalau nk cepat boleh je

    ReplyDelete
    Replies
    1. PB.....kalau dah malas tu tk kira dah sedap ke tidak hehe

      Delete
  10. terliur plk tgok okje punya... sambal tu

    gmbar bru tawin2 kew tu...

    tomei...

    ReplyDelete
  11. Salam Singgah jgk bila ada kelapangan sikit hari ni & tq terus menyokong KA yer. sweetnyer pic lama tu !

    ReplyDelete
  12. Kita tak suka makan sambal..tapi bila tengok gambar tu macam best je...bukan macam kot memang best..he..he

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg best Raudzah lebih lagi lawankan ngan sayur kemak putih ngan ikan goreng ker ...pergh!!

      Delete
  13. fullamak, tayang gambar time newly married tu!
    cun ler OKje, kawin dengan abang misai pula tu
    no wonder sekarang pun comel lagi walau si SA dah bujang
    amboi, tinggi betul ayat melambung...hehe
    idak memang sungguh ni, lawa

    saya biasa guna lesung batu,
    tapi tak pernah buat sambal, mengetuk pun nak
    bagi bumbu yang kita nak guna tu sedap sikit
    kata mak mentua saya ler, tapi tulah yang selalu dibuat =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul....org selalu cakap...kalau guna lesung mmg sedap....mmg pun cer try buat nasi goreng kampung Pas tu bumbu dia tumbuk pakai lesung mmg sedap tau!

      Haha.... tak lakulah ayat melambung awak tu YY....okje bolayan hehe... Tapi misai tulah yg menjadi pojaan hati ku dulu dulu tu weyh hehe

      Delete
  14. saya selalu guna lesung nak buat nasi goreng..buat sambal biasa blender je..
    cunnye Okje masa muda beli..1996, saya darjah 6

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedapkan jadinya nasi goreng tu Mar bila tumbuk pakai lesung....

      Delete
  15. Haha. Samalah, kat rumah pun buat hiasan je. Lagi-lagi, bila dah guna.. Nak basuh malas.. sebab berat. Haha.

    ReplyDelete
  16. blender pun saya jarang guna.. lebih senang racik dan campak2 dalam kuali bila memasak.. ;)

    ReplyDelete
  17. x penah lg buat sambal blacan sejak kawen...keh3...lesung batu pon xdak.blender????xyah trus la kot...hihihi...

    dok tgk smpai leleh2 ailio nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau teringin beli jer Zai senang hehe..

      Delete
  18. sambal belacan tu siap ada ikan bilis! confirm sodap..:)
    Kawan saya masa universiti dulu rupa dia ada sikit2 rupa Okje tu :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu bukan sambal belan DZ....tu sambal Raden namanya...Yer ke sama muka? Mana dia sekarang? Teringin pulak nak tengok..... sama ke?

      Delete
  19. Tudiaaaa... gambar lama!
    lain bebenor.. hahahaha.. cun habes!! patut lah Pak Jilap sangkut! hahahahaha

    nampak mengancam betol sambal tuh. nak cuba jugak lah nanti.
    Zura lagi rajin guna lesung dr guna blender.. sebab nak blend sikit2 cam x sesuai jer. hehehe

    ReplyDelete
  20. Ya Allah okje!!!!! kenapa lah menggugat dengan sambal tuuuuuuuuu

    ReplyDelete
  21. Sambal sedap kalau tumbuk lesung batu okje ... lagi terasa kicknya hehe

    Yang gambar tu .... phewwiiit ... tudung stail ikat reben2 kat depan lg ye ... kihkihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap belakang kira Mia....yg penting senang dan pantas weyh!
      Haha....zaman tukan tudung ikan depan mcm nak gi noreh....tulah pesen paling meletop zaman tu tau haha

      Delete
  22. saya pun selalu ngelat tumbuk sambal ni..kadang2 pakai blender je..sebab malas betul nak angkat2 lesung batu...macam la lesung tu berat nya 10kilo..kan>??hahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.....bukan apa nak menumbuk tu....lenguh satu badankan DR hehe

      Delete
  23. saya pun dah lama tka menumbuk sambal ni okje, takut tersentuh cili pastu dukung Tipah mau melalak budak tu nnt.
    Pstt...muka innocent sungguh dalam gambar tu, skagn masih nampak innpcent... nampak jer la... hahahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Emmm...kalau Tipah pijo habislah satu hari mama tak boleh buat kerja...
      Huahaha......sekarang pun innocent apa........ depan mil jer hehe.....belakang kaluuu ....

      Delete
  24. lesung kat umah ni sentiasa guna . blander utk cili kering atau bhn masak yg berskala besar . dah biasa mkn ada sambal totok . mcm tak semenggah jer klu tak de ... patutlah manis jer muka , baru kahwin ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yerlah vee... awal kawenkan mmg bahagia sokmo hehe...

      Delete
  25. lesung kakak kat rumah ni pusaka dari MIL lagi masih digunakan sampai la ni...cuma ganti anak lesungnya je.skg dh jarang guna kan ...ialah dh tinggal br3 ni kakak sorang je yang makan sambal totok atau sambal belacan ....
    tang gambar tu ,apa yang kakak tengok hainom dulu dgn sekarang tetap cun ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah kan SI eloknya kalau teringin geget jer cili padi ....sedap jugak kekadang...

      Delete
  26. Salam kenal..mesti meletops sambal akak nie.. farah pun selalu guna lesung batu utk ketuk ais jer kak.. =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe ada gak rupanya org buat gitu ingat okje sorang!

      Delete
  27. Hihi.. saya pun rasa yang sama Okje..kalau tgk gambar sendiri yang lama2 tu saya raaa muka saya dlm gamba2 tu kebanyakannnya kelako.. hihi. Padahal orang lain kata ok..kita sendiri kan..

    Bila nak tunjukkan koleksi gamba di photobook pulak tu? Wah.. menarik juga tu kan.. campur semua gamba2 jelita dari zaman muda dan sekarang..

    Okje, kalau belanja tengok dan makan sambal yang pedas, bagi saya itu ok sesangat lagi.. berbaloi.. jangan belanja makanan yang buat jadi keracunan makanan je...fobia lagi ni.. mintak dijauhkan lagi..

    ReplyDelete
  28. lepas ni batu lesung tu dah boleh pamirkan kat hall rumah yer.. lebih afdol letak sebelah tibi.. hahahhaa.. lepas tu jgn di sentuh lagi.. pakai je blender tu.. agak2 blender dah jahanam baru ambik batu lesung tu.. hahahhaa.\

    Kemain bergetah muka mak jilap time tu.. tahun1996 yer?? dah kawin yer?? ai baru tingkatan 4 nyah.. hehehehe..

    ReplyDelete
  29. Memang teringin nak buat sambal totok jawa knor tu hainom.. tengok hainom dah terajin dulu ye.. pic last tu macam budak sekolah baru kahwin jer hainom :D

    ReplyDelete
  30. Sedapnya sambal tu. Kecur ailio kita kak.

    Phewittttt...sweet nya couple tu. Cantik nya ☺

    ReplyDelete
  31. apa kata bagi resepi sambal tu.. (malasnya nak google....)

    ReplyDelete
  32. Sampai sekarang guna lesung batu jer...maklumlah, hanya utk makan berdua... Tumbuk lagi mudah!
    Lain kali letak le gambor byk2...baru le boleh jadi photobook

    ReplyDelete