Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 22 September 2014

Nasi Kukus depan Hotel Putra

Salam Isnin......

Selamat kembali ke sekolah wahai anak-anak...... Si TLBD sambung lagi cuti seminggu Sekolah Agama, PSRA katanya. Mak pun tumpang gembira jugak, tak payah nak menghantar dak TLBD, boleh le terbongkang depan TV dengan damainya, tetengahari terik tu hehe....

Semalam menghantar anak bujang balik Seri Iskandar untuk semester keduanya. Kali ni balik hari aje. Nampaknya tak capai targetlah Kak Mid bulan ini sebab Mak Jilap tak bermalam hehe......

Sampai Seri Iskandar semalam tengahari, timing memang baik betul. Perut pun macam tau tau aje waktu lunch! Mak Jilap dah target dah nak makan Nasi Kukus kat depan Hotel Putra tu. Tapi cakap dalam dalam hati ajelah, selebihnya terpulang pada selera Pak Jilap sebab dia yang bayo.
Nasib baiklah, selera sama pulak pasangan Jilap ni semalam hehe......
 


Gerai dia biasa biasa aje, tapi yang bestnya sebab ada ikan bakar. Malangnya semalam ikan keli faveret mak tak siap bakar lagi huhu..... Terpaksa tau mak ambik ayam goreng, nyampah!! Sebenarnya kombinasi kari bendi tomato dengan ayam goreng atau ikan bakar tu yang buat Mak Jilap termimpi mimpi sampailah balik KL sebelum ni lagi. Sampai masak sendirilah lauk serupa cenggitu...... Nikmat weyh!

Syukur, alhamdulilah.....  masih lagi dapat merasai nikmat makan kan!
Ini mak yang punyaaaaa.....hoho


Yang ni Pak Jilap punya..... Amboi bang!!! Mentang mentang awak yang bayo bapak sotong diambiknya hehe..... Kasi kepala sotong, nak rasa! Takkan nak mintak badan kot, adat adatlah..... dahlah mengendeng hihihi..


Sebelum kita tolak ini budak masuk kandang hostel, kita selfie dulu kat tasik......
Selamat belajar semula bang....  Jangan tinggal solat!
Doa ibu sentiasa mengiringi abang walau dimana abang berada. Jangan mudah kenal putus asa, belajar bersungguh sungguh sebab tiada jalan mudah untuk berjaya kat dunia ni apatah lagi akhirat kelak.




50 comments:


  1. pergh sedapnya ...
    awek kat belakang abang tu rupa sedih je nampaknya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha....sedih sikit ada juga hehe..... SI, masa ni tak sedih lagi

      Delete
  2. Bukan main besar bapa sotong tu.... yg bayar haruslah special sikit. Yg kena belanja makan tu mesti sedar diri sikit kihkihkih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu pasal sedarlah tu Mia...... ambik peha anak ayam jer hehe

      Delete
  3. wow..sdapnya..bila lah akak nak belanja cik nor mkn nasi kukus tu..hihik

    ReplyDelete
  4. ya Allah okje!!! dugaan ape kah iniiii...uwaaaaa....teliur org puase tgk haahahha...ayam tunmpak sedap...sotong ape ntah lagi....

    tu syok leh anta pi balik asrama kan okje, leh pi usya2 kedai makan yg ade...dpt gak makan sedap2...kat putrajaya ni ade gak 2-3 tempat nasi kukus tapi tu laa tak jumpe lagi yg betul2 sedap.....tgk okje punye gambar ni mmg nampak sedapnyer...teknik amik gambar pun dasat tu bikin panasaran hati guaaaa hahaahahahahaah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha...apa yg dahsyatnya teknik ambik gambar OKje tu Lieya....main belasah jer tu...
      Biasalah orang puase mesti terliur punya.... dah...dah...ptg nanti carik! hehe

      Delete
  5. Semua mak-mak bila nak tinggalkan anak mesti satu pesan paling biasa "jgn tinggal solat" betul tak. Sebab kalau di rumah mesti nak diingatkan, bila jauh kita bimbang kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Kanda..... bab solat subuh tu yg takutnya terbabas, depan mata bolehlah lagi kejutkan..... dah jauh ni harap mereka tau tanggungjawab mereka dengan Allah. Moga Allah sentiasa memelihara anak anak kitakan kanda

      Delete
  6. wahh..ada banyak pilihan lauk.kat sini nasi kukus lauk ayam goreng jer.melingkau gulai sotong..menyelerakan..

    ReplyDelete
  7. tengok gambar sotong tu..teringat sotong bakar yang acik makan kat langkawi dulu..sedap sangat rasanya

    ReplyDelete
  8. Aduhaiiiii.. nasik tuh!!!
    biking anak2 urat perut menari2 jer lah.
    sotong tuuuuuu! nangis tengok!! nasib lah tgk gambar x dapat bau.
    kalo dapat bau.. mau nangis guling2 mintak sotong jugak.
    *telan ailio.

    ReplyDelete
  9. kjp je dh sem ke dua... mkin besar abg long.. esok2 terima menantu plk....

    walau dpn hotel, juadannya mcm kt dlm hotel.. mau kalah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Knor...memang kalah lauk hotel tu tau....hehe

      Delete
  10. nanges tengok kepetakan nasik kukus tu.. kena plak ada ayam goreng "rentung" bapak sotong yang nampak dlm gambar ni mcm sedap giler! ehhh ke cik jah ni tengah kelaparan nengok semua benda sedap?? hahaha
    Bang.. belajar lek elok yer.. ingat pesan ibu & ayah tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang sedap cik Jah oiiii.... rasa nak lempang jer pipi sendiri tau sebab sedap sangat hehe....Yolah tu tak bekfes lew tu pagi tadi....gelojoh jer tengok makanan hehe....

      Delete
  11. Patutla senyap, ke Perak lagi rupanya.. cepatnya SA abis cuti? Haha..sedihla ibu dia tu kan.. takpe2, nati minggu depan leh gi jenguk lagi..leh makan nasi kukus ni lagi..

    Makanan kat sana sedap2 nampaknya, bolehla jadi alasan untuk kerap ke sana rupanya. Eh, kakak saya pulak terbalik. Katanya makanan kat asrama anaknya tak sedap, itu pasal tiap mingggu dia turun Perak bagi anak makanan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sikittttt juga sedih AN hehe.....
      Tulah ..... mmg teringin nak makan nasi kukus tu lagi rasanya....Tapi tak leh turun selalu al fulus sudah banyak kena gali ....sudah lubanglah.....haha
      Nasib anak bujang yg sorang ni belasah aje kalau bab makan..... ada ayam dengan nasi pun dah cukup..... yelah sebab mak dia pemaleh masak kot haha....

      Delete
  12. memang kat situ memang sedap... lagi2 kuah dia *meleleh air liur baca*
    anak auntie blaja uitm sa eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. UITM SA tu apa yeh UA..... Shah Alam ke....
      Bukan.... dia utp

      Delete
  13. Berjaya juga ya kak akhirnya tak bermalam kat Seri Iskandar tu... hehe...dah boleh terima anak bujang belajar jauh... haha
    wah! sedap nasi kukus, yg lauk pak jilap sotong tu, perhh..menggoda... besaqnya sotong, klu ayam dah biasa kan kak?? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayam dia walaupun dah biasa tapi sedap Atie...entah apa benda yg depa gaul agaknya hehe...OKje rasa sebab orang yg masak tulah sebab utamanya kenapa sedap tu.....

      Delete
  14. Hamboi meriahnya lauk. Nak la jugak. Bikin terliur aje tau

    ReplyDelete
  15. Nak komen terbalik sikit... Gambar yang last sekali tu, yang mana satu adik si SA dan yang mana satu kakaknya? Huahahah...

    Sajalah pagi-pagi ni nak menceriakan hati Mak yang lara sebab terkenangkan ikan keli den terlopeh tu... Nanti-nanti kalau berkelana ke sana lagi, jangan lupa suruh owner kedai tu masak awal sikit supaya tak kempunan bila nak balik KL ye...

    Mak ni melampaulah... Kita ni nak diet nasi (Isnin sampai Jumaat jek....) kenapa Mak buat besar-besar tajuk 'Nasi Kukus'? Dengan penuh sopan kita ni dok lap air liur jangan sampai jatuh atas meja tau! Bencilah gini *hentak-hentak kaki tanpa sedar badan tu dah berat*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malas nak jawablah....... sebab dah biasa org tanya..... huahuahaahaha.....
      Tulah beb rasa nak gi lagi jer nak makan nasi kukus dengan ikan keli bakar 2 ekor.... satu tak cukup weyh.... Pergh sedapnya.....isi dia lembut lembut basah pulak tu......hish kecur air liur mak tau!

      Dah kurus pun nak diet jugak ke....kang tinggal tulang kang.....

      Delete
    2. Amboi, Mak...pandainya meneka tapi sayang failed pulak. Hahaha.... Mana ada kurus melidi. Kalau baring atas kita, sedap je empuk tau. Keh3x.

      Delete
    3. Mcm nak try pulak baring atas tilam empuk....hehe jaga jaga kang penyek terus maklum ler...sepikul! Haha

      Delete
  16. Wah meriahnya sotong tu...he..he.. Nway Kita tak pernah try lagi nasi kukus...ramai yang kata best especially nasi kukus berempah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pernah try???? Baik try Raudzah.....try masa tgh lapar tau!

      Delete
  17. Time2 lunch gini nengok lauk tu...adoiii..bikin gundah gulana perut nih!

    ReplyDelete
  18. tengok gambar nasi kukus lauk sotong, meletop beb, pasti sedapkan..

    ReplyDelete
  19. sotong tu mmg menggiurkan!

    ada kedai jual nasi kukus dekat2 klinik saya ni...tapi lauknya hanya ayam goreng rempah aja la..disertakan dgn kuah kari + acar timun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu mmg lauk standard nasi kukus kan DZ.....
      kalau nak try yg ni kena gi Tronohlah pulak nampaknya tu hehe

      Delete
  20. OKje tu mata berair tu confirm menangis nak lepaskan anak bujang
    tapi sempat lagi berselfie, kelas ko maria! eh silap OKje =)

    lauk dia nampak sedaplah OKje
    bikin lapar! sotong tu lah paling epic! =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasa le RATU AIR MATA, gamaknya boleh ganti Neng Yatimah le tu, opsssssssssss terlebiy sudaa...

      Delete
    2. masa ni mana ada menangis YY.... jerangkap samar le tu hehe....
      kadang tu tak mo menangis tapi bila ada kata kata anak yg mengetuk perasaan jadi sayulah pulak huhu.....
      Dah katanya spesis Neng Yatimahkannnnn hehe

      Delete
  21. nasi kukus ayam rempah memang biasa makan. tapi kalau dimakan bersama ikan bakar dan sotong memang 1st time tu..

    ReplyDelete
  22. gerai ni memang terkenal rasanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh...DR pun biasa ke kat sini ....belajar sini yeh dulu...

      Delete
  23. ya allah... sedap nyerr... bergenang air liur menengok nyerr... huhu..

    ReplyDelete
  24. Elok naik gebus nasi kukus tu Hainom.. lauk sotong tu yg tak menahan.. memang tergoda lah tengok :)

    ReplyDelete
  25. gambar kast skali tu...anak nombor berapa??? comel lote je.. :)

    ReplyDelete
  26. rasa nak pukkk Okje sebab tayang makanan sedap2 petang2 hujan ni =.=

    ReplyDelete
  27. sambal belacan dia x blh belah ... ngences wooo .

    ReplyDelete
  28. Uwaaaaa...nanges tengok...bikin tergugat iman..dah la skrg farah tgh dok diet tak makan nasik nie..huhuhu...

    ReplyDelete