Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 2 September 2014

Rezeki terpijak

Salam Selasa......

Dah 2 hari 2 malam Pak Jilap approved cuti masak, kalau tengahari ni pun malas nak masak jugak, memang patut kena Hukum Sebat Mak Jilap ni hehe......

Weyh mak nak cerita ni.......nak dengau ke tidak?
Apa yang Mak Jilap nak ceritakan ni tidak langsung berniat nak menunjuk nunjuk tau...... Cuma nak berkongsi cerita aje. Mana yang baik jadikanlah teladan, mana yang buruk jadikan sempadan.... Eh? Macam cerita Monyet dengan Cili pulak yek hehe......

Hari Jumaat baru ni anak sedara OKje yang duduk kat Pontian datang rumah, sekalilah dengan bini dan anak dia. Rupanya dia ada kursus kat KL sejak Rabu. So, sebelum balik Pontian tu, dia singgahlah sekejap. Jengah mak sedara yang dah jadi penanam anggur katanya hehe....


Bukan main lagi pandai bergaya ye awak Safiyya!!..... Nenek ( Pergh!! ..... tak tertulis rasanya hehe..... ) nak tangkap gambo terus jer tangan buh kat pinggang.... Divalah sangat tu!......

Sebelum balik anak sedara OKje tu bagi duit. Eh!!! ......  Tetiba rasa macam dah kilauanlah sangat Mak Jilap kekdahnya tau! huhu..... Kilauan pun kilauanlah, rezeki terpijak jangan di tolak! Sambar aje le.....
Terima kasih Nep ( bukan blogger Hanif Idrus ye hehe........ ) Bik Nom doakan moga Allah tambahkan rezeki melimpah ruah buat Anep sekeluarga!


Yang nak cerita sebenarnya ni, tengahari hari yang sama OKje baru jer bagi SA duit RM5 henggit untuk sedekah kat masjid masa solat Jumaat.

Subhanallah...... Syukur Ya Allah.....
Mau Mak Jilap tak rasa nak menangis! Sekejapan je Allah gantikan balik 10 x ganda daripada sedekah yang kita keluarkan.......

Sepatah kata Ustaz Zulkifli Mohamad Al Bakri dalam Ilmu Fiqh hari Ahad baru baru ni, belajar belajarlah bersyukur dengan nikmat yang kita dapat walaupun sedikit!!


40 comments:

  1. Ehhh mcm mana cuti memasak boleh approved ni?? ini tidak adil.. hehehe
    kemain budak comel tu berkaca mata hitam.. psstt tak teringin nak tambah sorang lagi ke.. cer tengok cucu sedara tu.. kemain bergaya lagi.. oppsss :D
    Alhamdulillah.. wpun sikit, tapi keberkatan tu Allah gandakan dengan berlipat kali ganda.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak teringin ......noktah! Hehe...
      Ko ajelah Jah tambah.... mak dah kilauan kang nak menghantar tadika sat lagi orang kata nak hantar cucu pulak hehe....

      Delete
  2. Eleh2... malu2 pulak jadi nenek kepada Saffiya comel tu ya? Ehem.. eh, bukan embah ke sepatutnya.. jaws kan panggil gitu.. ai, ni dah moden benar kalau jadi nenek ni..

    Embah Nom...hihi.. kelas kau Saffiya ada embah yang jelita..jeles mak cik..

    Alhamdulillah rezeki ya.. itulah kan..mmg Allah dah kata sedekah ni ganjarannya 10. Kita nak buat tu ada masanya fikir panjang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.....pandai jugak mek Kelate kecek jaws rupanya hehe...Ya betulll....mmg embah.
      Hello ......jaws sekarang dah moden yeh....tak main embah embah ni.....paling ketinggalan pun nenek .....paling latest nenna.....hehe....

      Betul tu AN....walau kita tau betapa besarnya ganjaran bersedekah tu tapi namanya manusia.....ada kalanya mmg 10 x jugak fikir ...

      Delete
  3. Oh... Bik Nom duduk rumah pun murah rezeki. Itulah Allah dah kata setiap apa juga kebaikan pasti berganda balasan kebaikannya. Cash on the same day kan dinda. Alhamduillah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilah kanda.......
      Sekali sekala aje .....bukan selalu pun murah rezekinya

      Delete
  4. cucu comel hainom tu pandai bergaya macam nenek dia lah...
    alhamdulilah....kalau kita rajin bersedekah Allah akan gandakn rezeki kita...

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah..rezeki dariNya..

    ReplyDelete
  6. Saja nak share.. benda yang sama pernah jadi pada saya.. terjumpa duit RM100 kat toilet hotel.. dah bagi pada concierge untuk dia cari.. tapi dia kata impossible.. so saya simpan and bagi pada suami untuk bagi ke masjid. Malam yang sama saya dapat call dari adik, dia kata dia dah masukkan duit 100 jugak untuk untung pin tudung bulan tu. Alhamdulillah!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah kan Elly.....terasa malu kekadang dengan Allah.....banyaknya nikmat yg dia limpahkan pada kita tapi kita ni sebagai hambanya cukupkah sekadar bersyukur....

      Delete
  7. dah jadi nenek dah kak?Yang penting Nenek vogue gitu..

    rezeki jangan ditolak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah Sallllll..... ramai sangat dah cucu ni......Cucu sulung dah bekerja pun.....

      Delete
  8. comelnya Saffiya tu...pandai bergaya ..
    duk rumah pon masyukkk..rezeki memang jangan ditolak..cepat2 diambik..hihi..:)

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah~ rezeki Allah sentiasa kita tak terduga kan OKjer~
    Zura pon selalu dapat rezeki camtuh.

    ReplyDelete
  10. Sejuk bca n3 ni...kongsi2 rezekinya..murah rezeki mu dik

    ReplyDelete
  11. Allhamdulillah... hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicicah. errrr berkenaan tak peribahasa ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingat dah banyak lupa bab peribahasa ni.....hehe....
      Entah le MJ.....belasah ajelah walau tak berkenaan pun

      Delete
  12. Amboi, safiyya posing mengalahkan diva... Ni nenek yg ajar ke utk posing cenggitu?
    Alhamdulillah rezeki... betul lah orang kata tetamu tu pembawa rezeki kan?

    ReplyDelete
  13. alhamdulillah.... rezeki Allah nk bg berganda2 dpt ye kak

    ReplyDelete
  14. Alhamdulillah..murah rezeki akak..murah juga rezeki anak buah mudah2..comel sangat safiya tu

    ReplyDelete
  15. rezeki tu..sapa lah yang nak tolak kan..

    ReplyDelete
  16. Bik Nom? Awat nama glamor cam tu sekali ghopanya....

    Cucu sedara awak memang sebiji diva macam nenek sedaranya bila suruh berposing tau. Tapi kalau cucunya tu pose apa pun memang cun, kalau neneknya terasa liplapliplap je lampu chandelier tau :)

    Serius sikit *sambil tangan telangkup antara satu sama lain macam nak bernasyid*... Saya pun pernah dengar. So, rajin-rajinlah sedekah. Insya Allah, murah rezeki. You tak mahu lanting RM5 kat I ke, jiran? Huahahaha.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe....panggilan turun temurun generasi Y tu
      Amboii kalau suh jenakakan mak, disamakan kita ngan lampu chandelier antik mmg chammpion ek....tak pe mak kasi chance! ...

      Delete
    2. Mak, lampu chandelier tu mahal, Mak! Kalau kita bandingkan dengan lampu kalimantang lagilah haru. Haruslah Mak berterimakasih sebab kita memuji ni. Makkan walaupun hampir berkilau tapi vogue tetap ada. Hah, nampak tak betapa kita ni sebenarnya menyanjung keawet mudaan Mak tu :)

      Hah, habis semua frasa kata yang takda dalam kamus dewan online keluar demi memperbetulkan statement supaya Mak tak kecil hati tau!

      Delete
    3. Haha... tak de lampu yg atas sikit kalimantang bawah banyak chandelier antik ker???

      Delete
  17. kan Okje. satu kita bagi sepuluh yang Allah nak bagi balik

    ReplyDelete
  18. itu baru satu anak saudara...kalau sepuluh yang beri..
    alamak....rezeki2..okjer, hihi

    ReplyDelete
  19. Betul jugakkan Anim....manalah tau Allah nak bagi

    ReplyDelete
  20. Alhamdulillah... itu la namanya rezeki yang tidak disangka2... hanya dengan pemberian kecil ikhlas kita dia awal nya... :)

    ReplyDelete
  21. Untung ada anak sedara yg murah hati kan .... rezeki jgn ditolak kan ok je.

    Comel cucu ok je ni ye hehehe

    ReplyDelete
  22. Allah bagi berlipat ganda kan...rezeki tu...

    ReplyDelete
  23. La... dah nenek dah ke.....?? Tp masih nmpk anggun gitu... heheheh rajin sedekah, Allah gantikan dgn lbh banyak dan dr cara yg kita tak sangka2....

    ReplyDelete
  24. comel sungguh cucu OKje tu, nak berbesan dengan saya tak? hehe
    bik nom? jawa sungguh bunyinya
    tapi betullah bab rezeki tu, ALLAH kan adil =)

    ReplyDelete