Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 24 November 2014

Lempeng Pisang kita pagi ni!

Salam Isnin korang.....

Lempeng pisang kita pagi ni!!!!  Amacam?????? haha.......

Orang Johorkan........ semuanya nak dicicah ngan sambal!




Semalam petang punya cerita ni sebenarnya. 
Kalau tak ada tetamu OKje memang jarang buat minum petang. Selain malas, hihi.... nak control air manis katanya! Boleh gitu? Semalam walaupun tak de tatamu, tetiba terajin pulak hihi....

Masa OKje melenyek pisang semalam, si TLBD sebok suruh buat jejemput pisang. Bendanya bukannya banyak pun, pas tu nak kena bahagi dua adunan pulak, lecehlah dik..... Makan ajelah lempeng!
  
Ni salah satu makanan kegemaran Pak Jilap ni, tapi OKje jarang buat, sebab pertamanya, kalau bukan tekak mak yang teringin, maka masuk dalam waiting list ler jawabnya ....... kejamkan hihi....! Yang keduanya, tak suka tauuuuu, sebab selalu je melekat kat kuali, kena letak banyak banyak minyak pulak, lempeng pisang ni kan cepat hangus, sudahnya selalu jadi lempeng rentung! Tu yang tambah malas tu.

Semalam baru terfikir nak guna Pemanggang Ajaib pemberian Umialya
Pergh!!! Memang ajaib weyh..... lekat memang tidaklah, tapi tambah ajaib, sebab tak hangus! 

Jangan di lihat pada rupa bentuk lempeng yer mommies.....hihi
Huh ....tak payah dah buat jejemput pisang lagi, lempeng pun SODAP!


48 comments:

  1. Sedap tu lempeng.. siapalah tetamu yang bertuah makan lempeng tak hangus tu ya? Haha.. mesti sedap hasil tangan Okje, bukan senang Okje nak melempeng selalu ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak de tetamu AN.... Pak Jilap ngan anak anak je tetamunya hihi....
      Tak de lah sedap mana, mcm jejemput jer.... cuma kurang minyak

      Delete
  2. Memang sodap tu hainom.. udah meleleh pulak tengok lempeng tu.. rasa macam nak buat jugak lah CH ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buatlah CH.....memang sedap...sebab kurang minyak

      Delete
  3. lempeng kegemaran keluarga acik ni okje..mak..pak..anak2..semua suka//sebelum masukkan dalam kuali tu..letak daun pisang dulu..bau sedap rasa sedap dan tak hangus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alah AE...... mana nak dapat daun pisang kat rumah ni huhu.... Tapi pakai PA mmg tak lekatlah AE...cepat dah mudah

      Delete
  4. Asalam Nom..wah sedap ..macak nak minta ja ni hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam EE..... kalau nak mintak sampai Sabah sudah basi bahhh haha

      Delete
  5. wah..sdap tu..mintak skit kak.mkn dwaktu hjan ni best..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak dara kena buat sendiri....OKje yg sepatutnya mintak dgn awak!

      Delete
  6. Kesukaan kakcik ni - tambah lagi kalau ada inti kelapa... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak cik tak dan nak beli kelapa hihi

      Delete
  7. Ermmm, lempeng...nak beli yang kt shopping tv tu, harga 299 tak silap, pemanggang jenama happy call, ajaib sesangat tau OKje, bertuah OKje takyah susah-susah nak beli lagikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang untung NA.....sangat beruntung sebab dapat PA ni....Terima Kasih yg tak terhingga buat Umialya sebenarnya.

      Delete
  8. wow knor mmg suka lempeng pisang..nti knor nk gi rmh hainom..jamu lempeng pisang ye..hihi
    nampak sedapppppp tu

    ReplyDelete
  9. hainom...kakak ni org Johor tak pernah pulak lempeng pisang cicah sambal...hihiii....samalah cik abang kakak ni suka sangat lempeng pisang atau cekodok pisang...kakak kurenglah sikit manis2 ni.
    kakak kalau bab lempeng2 ni memang guna pemanggang ajaib....gerenti x lekat ... bujang kakak pun rajin buat sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. SI ....OKje ni manis ke masin ke semua bedal haha.....
      Kan SI tak lekat, yg bestnya tak cepat hangus....Tak sangka masa try hari tu...mmg terbaiklah PA ni

      Delete
  10. ada letak sikit kelapa parut tak dlm lempeng tuh kak? perkh mmg syok lah mkn pns2 di kala musim ujan nih kan

    ReplyDelete
  11. Lempeng pisang yg hitam2 tu la heaven, sedapppp....

    ReplyDelete
  12. saya pun suka cecah sambal tumis..siap ada stok sambal tumis dalam peti ais.

    ReplyDelete
  13. sedap wehh..telan air liur ni..:)

    ReplyDelete
  14. mkn ngan sambal bilis ke ..sedap ke kak ... hhihi
    lapo plak i .

    ReplyDelete
  15. Ky selalu melempeng OKjer. Takde bahan lemoeng kosong pun jadi..cecah sambal tumis..sedapp..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okje semalam melempeng lagi KY....kali ni kosong pulak...mmg cicah ngan Sambal Tumis

      Delete
  16. Sy mkan jugak lempeng ni. Tp rsnya anak anak x suka kot. Depa lebih suka cekodok dr lempeng ni. Bagus klw bdk2 skrg suka makan lempeng. Senang nak masak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belasah je IL OKje ni....depa suka ke tak suka bila tekak mak dah teringin, mak buat aje....hihi... Tak suka tak yah makan...Memang mcm mak tiri sungguhlah hihi

      Delete
  17. Terharu kita weyhhhh, hmpr setahun dah tapi ia tetap digunakan.

    Skrg ni tgh terfikir2 nak bg apa pula sbg acara tahunan..

    Lempeng pisang tu feveret kita, bak sini sekeping..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mestilah digunakan geng..... rugi tau kalau tak guna, kan orang dah bagi....
      Senanglah faveret sama ni hihi

      Delete
  18. uwaaaaaaaaaaa
    sedapnya
    favourite saya

    ReplyDelete
  19. pemanggang ajaib tu saya ada..
    tapi so far tak pernah try buat lempeng pisang..
    okeh, balik kerja karang nak panjat pokok pisang, petik pisang! hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan lupa panjat pokok pisang ye balik kerja nant. Mak sure balut seluruh badan takut calar pulak kulit hihi

      Delete
  20. Nyaman tu.. orang perak pagil tepek pisang. Lama x makan..

    ReplyDelete
  21. saya tak pernah buat lempeng pisang..makan yang orang buat kan pernah la..sedap..kalau buat sendiri entah apa rasanya..heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau org yg buat memang lagi sedap tau DR

      Delete
  22. lempeng pisang letak daun pisang tak melekat . nasib baik ada pemanggang ajaib ... sambal ikan bilis mkn dgn nasi kosong jer pun sedap ok jer apalagi cecah lempeng .

    ReplyDelete
  23. lempeng pisang campur kelapa masak hangus2 sikit, wah memang sedap gila tu.

    ReplyDelete
  24. salam hainom ..
    lempeng pisang pun cecah dgn sambal juga yer ..
    mesti enak lempeng ngaweyan riko

    ReplyDelete
    Replies
    1. alah bioso bioso waey rasa ney Aby .... podo kambek bojo ney nggawey jugak

      Delete
  25. Mak ni kan kalau diberi PA pun boleh rentung, tak tahulah nak tolong macam mana lagi, Mak. Habis usaha sudah.... Tapi kira Mak bagus juga ya, kalau teringin je tetiba rajin buat kat dapur. Jangan jadi macam jiran, bila teringin je terus membeli. Maklumlah, sayang kulit tangan ni nak dicalar-calarkan, dikasar-kasarkan dek duduk lama kat dapur. Err, Mak nak muntah ke mendengornya? Biasalah Mak, dah jiran kekwat nak buat macam manakan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru lepas muntah weyh.... sampai sakit perut ni haha.....
      Makkan dengan rentung tak leh pisah.... kalau tak rentung hilanglah trade mark mak ! Jeleslah tu... sebab dia tak de trade mak!

      Delete
  26. pertama kali tgk!!
    boleh cuba nih.. nampak sedap jer.

    ReplyDelete
  27. klik lagi nom macam lapar la pula bila nampak roti tu..

    ReplyDelete
  28. Saya masak telur dadar campur macam-macam bahan...dalam periuk ajaib ni.
    Senang kan? Sebab x lekat.

    ReplyDelete
  29. uishh lempeng pon buat saya terliur tgk..kalau ada kt rumah boleh buat ni

    ReplyDelete
  30. Mmg sangat ajaib pemanggang ni ok. Terasa nak membelinya pulak :)

    ReplyDelete
  31. saya tak ada menatang ajaib ni, nak membeli pikir beribu kali juga =)
    saya bab minum petang rajin juga buat, en suami suka makan
    tapi idaklah serajin OKje, simple aje =)

    ReplyDelete