Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 4 December 2014

Kelapa sejemput

Salam Khamis geng.......


Penat mak tau asyik kerja menyepray kucing jantan yang mengejar dak si Onyeng tak tentu masa! Si Onyeng pulak, ngengada, depan kucing jantan baekkk punya posing! hihi...... Pelik jugak tengok si Onyeng, berlari masuk rumah lepas tu macam kena sawan, mengguling gulingkan badan tak tentu hala! Baru tau gitu rupanya kucing betina lepas mengawan. Memang nak kena buanglah ko Nyeng tak lama lagi....

Semalam, mak rajin hokay!!! Semalam jerrr...... haha

Kaswi, 1 cawan setengah tepung gandum, 1/2 cawan tepung ubi, 4 cawan air termasuk air gula melaka,
gula pasir ikut suka, sedikit air kapur dan secubit garam. Kukus sampai masak, sudah!












Confirm korang jeles kan! Alahhhh taunya mak, jeles tang kelapa sejemput atas kuih tu kan! Keh keh keh.....

Macam tak kenal makkan.......  Ni semua terliur, gara gara dengar kakak kat kampung buat kuih ni 2 hari sudah. So, sudahnya, buatlah sendiri. Maklumlah, kita tak de kakak kat KL ni, nak mintak tolong buatkan, huhu....

Selera mak, selera tradisional jer, atenya tekak kilauan haha..... Tapi teringin jugak nak berwestern bila bila nanti, nak jugak try buat Kentang Bako Dana. Macam menarik jer. Sure menjejeslah air dari segala rongga jiran sebelah mak ni, terpaksalah mak mop 5 kali lantai dapur ni weyh!....

Ni versi kaswi comot......... Malam tadi sudah selamat kena ngap ngan Pak Jilap. Sebelum tu kasi chance bini buat photoshoot dulu, paknya!.....

Kaswi
  Pagi ni confirmlah sarapan kuih Kaswi ! hihi......


59 comments:

  1. Sedapnya...
    lama dah tak singgah sini...Salam Khamis

    ReplyDelete
  2. Ya Allah.. lapar nyer.. :D sedappppp..!!!

    ReplyDelete
  3. Kuih yg kalau di kampung kanda tak boleh tinggal - kenduri aje mesti ada kaswi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kanda....kuih ni kan masak dalam loyang, senang, masak banyak sekali hihi....

      Delete
  4. Tq untuk resepinya, lain kali kita nak cuba, insya allah..nnt kita tayang samada menjadi atau tidak..

    ReplyDelete
  5. acik pun suka kuih kaswi okje..tapi..tak letak suka letak kelapa..sejemput pun tak suka..suka togel macam tu je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh ye ke...okje pulak suka yg ada kelapa AE....ada kelapa baru mabeles gitu hehe....ada rasa manis manis, masin masin, lemak lemak gitu

      Delete
  6. kuih kaswi memang best...kena letak kapur sket baru ada umppphh...hihihi...

    ReplyDelete
  7. senang jer buatnya . saya mmg x pernah buat . my bonda jer yg rajin buat . saya cuma rajin makan jer ... heh heh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau boleh nak gitu jugak Vee.... makan je tak yah masak, tp apakan daya......huhu...

      Delete
  8. Oo, kena campur tepung ubi ek..tq, tq

    ReplyDelete
  9. Itu je dua kuih kaswinya, Mak? Awat sikit sangat... tak sempat nak menjejes segala air rongga! Pagi ni kita telan karipap sardin buatan kedai orang, Mak. Jadi kuranglah terliurnya. Eh, kalau kita teringin memang kita berlari-lari anak pi rumah kakak kita je. Tak pun kita berlari 100 m pi kedai beli. Nak suruh kita buat, kita ni busy Mak. Busylah sesangat nak dok kat dapur lama-lama nih ^_^

    Nanti kalau kita terbuat kaswi kita hantar rumah Mak tutup semua, dgn baju frozen dan mask ala-ala Catwoman ya. Aha, Mak bayangkanlah aje. Imaginasi Mak kan tinggi melangit gitu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Weyhhhh sedapnya karipap sardin..... tapi jarang ar jumpa yg sedap, nak buat sendiri pun tak tentu sedap hihi....
      Berapa ketul makan karipap tu? 10 ketul ke? haha....

      Delete
    2. Bolehlah tahan rasanya, Mak. Nak kata sedap sangat pun tidak. Yang buat kurang tu sebab bawangnya besar-besar ditenyeh jadi inti karipap tu! Nebes je kita nak makan.

      Tak banyak Mak kita wallop. Adalah dalam lima belas. 5 keping RM2. Hahaha... Mulalah tu Mak nak dok bayang cam na kita ngabiskan ek....

      Kita makan dua keping sarapan, 1 keping lagi brunch. Banyak ke tu? Hahaha!

      Delete
  10. tak brape minat kuih berkukus2 ni .. sbb cam manis2 .....
    tp klu sesekali mkn .. sedap kan ...


    o0o sy tau kucen betina klu lepas mengawan gitu ek .... syok sgt la tu kan .... guling2 cam hindustan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha...... tapi nampaknya la ni dah tak berguling pulak eima....dah biasa kot haha....

      Delete
  11. uwaaaaaaaaaaa kaswi.....sedap2...kuih pertama lieya buat mase sekolah2 dulu...tgk respi pastu cube...tapi frust sbb kental semacam jadinyer hahaahahaha.... mak lieya kalo buat siap boh kicap satu sudu tau okje...sedap rupnye...jadi manis2 masin2 lemak...mmg sedap...ade tu org buat boh nescafe secubit lah....mcm2 cara org buat....yg penting lagi gelap lagi sedap kan....ishh okje..dah le lieya puase nie...terus teringin2 tau heheeheheh....

    ooo takpenah lak tgk peel kucing lepas mengawan.....tapi tertengok mase mereka mengawan ade laaaa kekeekekek..siap le okje lepas ni begelar nenek leeee...dpt cucu kucing baru ekekekeekekek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lieya memang orang kata buh kicap sikit sedap....tp tulah tak buh pulak semalam ....entah kenapa...... Ada terfikir jugak sebenarnya masa buat tu. Next time nak trylah,...
      Hihi...tu yang malas tu, tak cukup jadi nenek manusia, jadi nenek kucing pulak huhu

      Delete
  12. oh lamanye tak makan kuih kaswi. Jom singgah www.princesscindyrina.com and join giveaway contest.

    ReplyDelete
  13. dulu mak rajin masak kuih kaswi ni..terliur la plak tengok kuih ni :)

    ReplyDelete
  14. Kaswi pun kegemaran CH ni hainom.. sedap pulak tengok kaswi hainom buat ni.. dah menjejes pulak air liur.. tak pasal2 kena mop lantai ni aha :D

    ReplyDelete
  15. Kaswi comot lagi elegan dari kaswi yg kelapanya tersusun kat atas tu..hahahaha

    ReplyDelete
  16. Pandainya buat kuih kaswi. Saya suka kuih ni, tapi kalo bekfes makan kuih ni, pasti perlu makan benda lain jgk. Kalo tidak tak kenyang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Lyd...kalau kat kedai mmg tak cukup tp kat rumah belasah separuh loyang tulah pasal cukup haha...

      Delete
  17. rajin kak anim......lama tak makan kuih kaswi:)
    meow tu ada iras lilo.....hiksss

    ReplyDelete
  18. okje ni time buat kuih tu cuba2lah hantar sikit kat blog kami ye hehe...nyum nyum sedapnya

    ReplyDelete
  19. Kelapa sejemput tu memang omei, kak.
    Boleh lah buat lagi pastu pos kat saya.
    Amboii..kuciing tu menggatai ea.

    ReplyDelete
  20. pandainya bt kuih traditional... knor pun pandai... bolehlh ikut resepi puan hainom ni..
    p/s tu gmbar slim tu bkn knor kwan adibah ye.. knor kedempol orangnya... hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukanlah pandai Knor...tp bolehlah..... setakat tekak sendiri nak makan

      Delete
  21. pergh..mmg terliur ni kak! lama dah tak makan.

    ReplyDelete
  22. nasib baik bukan kuih feberet zura nih. makan, tapi bukan feberet.. kalo kuih feberet.. mau paksa cinta pi carik nih.. ahahaha

    ReplyDelete
  23. ceh sempat dulu tangkap gambar ye dok.. lama dah x makan kuih ni..nnt suruh mak buat la..hahaha^^

    ReplyDelete
  24. ENAK EY MAKNOM
    AREK SITIK, AKEH PUN ORAK OPO
    WES SUWI ORAK NGOBROL JOWO KARO MAK
    EHEHE ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. yolah.....mareng di riko, kok wes suwi dah mentu nang WA....

      Delete
  25. sian onyeng nak kena buang....gitulah hainom kalau bela kucing betina....membiak2.
    kuih kaswi ...sedap tu...kakak kalau anak2 semua ada suka juga buat ,tak sempat sejuk dh kena ngap...x sempat nak taruk2 kelapa parut pun.

    ReplyDelete
  26. tekak dh kilauan ni memang suka kueh antik OKjer. tetiba Ky teringin nak makan wajik pulak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adoiiiii KY ni wajik pulak dah!!.... Ada orang buat yg pulut macam tak masak tu ye KY....mengeletis ngeletis dalam mulut kalau mengunyah, sedap tu

      Delete
  27. Tolong buat kan kuih lodeh..teringin pulak nak makan..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuih Lodeh????? Nama lain kuih Kaswi yeh DR.....

      Delete
  28. Kuih kaswi !!!!
    Sedap tu cik kak ooii,memang fevret saya la.

    ReplyDelete
  29. sy tak pernah buat kuih kaswi,bila tgok okje buat impressnya.muahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang tak pernah boleh dipernahkan PK..... Awak kan rajin sila buat malam ni....hihi

      Delete
  30. bangun2 pagi ni buka blog tdo ada kuih kaswi depan mata dri blog ni... tapi masalahnya tak boleh nk ngap masuk mulut...
    terliur ja mampu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah gi cari sarapan kat kedai hihi....

      Delete
    2. memang tak la pagi2 nk bgn siap p kedai pagi2.. rela dok terbaring atas katil hahahah terukkan..

      Delete
  31. ehhh mcm tue ka kucing lepas mngawan.. xpernah taw plak.. lepas nie nk mngintai la si kucing ni lepas mngawan dia jad dak mcm tue

    ReplyDelete
    Replies
    1. Farhana .....kucing anak dara jadi gitu kot hihi....

      Delete
    2. oo hahaha... ye lah..baru lepas mngawan heheheh

      Delete
  32. Alahai onyeng.. gatal jugak yek.. kucing daralah katakan..

    Hmm.. sedapnya kaswi...

    ReplyDelete
  33. Sedapnya kaswi... kecur ailio...

    ReplyDelete
  34. Saya lagi suka kalau xpayah ada kelapa tu... tapi dalam gambar, kalau kuih ni xder kelapa mcm xde seri la pulok...

    ReplyDelete
  35. kuih kaswi!!! dh lama x mkn..nk buat x pandai...

    ReplyDelete
  36. Baru tahu nama kuih ni ... selama ni tau mkn jer .. :)

    ReplyDelete
  37. Okje, nak order kaswi seloyang.. kasi sedap tau..jangan bagi yang keras atau lembek pulak ya.. kalau kuih sedap, memang tak perasan kita boleh makan banyak2 ya..nak2 pula kalau kaswi ni guna kelapa muda...sedapnya..

    ReplyDelete
  38. comel buat kelapa sejemput gitu =)
    saya suka juga makan kuih ni, masak aje yang tak reti
    macam biasalah kan..hehe

    ReplyDelete