Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 11 December 2014

Makan Luar

Salam Khamis.....

Hari ni paknya cuti yer korang, so faham cukuplah ye kalau paknya ada ....... Mak nak mengadap blog pun seram haha.....

Hari ni izinkan mak nak menyusur yer...... Menyusur dekat dekat jer tapi bawak bag baju haha....... Cer teka mak nak ke mana? 3 orang terawal yang teka betul mak bagi FM yang banyak kat rumah ni! Tetiba teringat entri Teka Teki Tekuk ni hehe..... Macam menipu pulak mak ni yek. Sampai sudah tak bagi bagi jawapan! Serious weyh memang tak de sapa yang teka betul. Jawapannya Rm28 henggit. Selamat mak, ko.... tak yah nak ngepos bagai hihi......

Sebenarnya gambar ni dah lama dah, cuma tak sempat nak publish.

Perahu Pecah





















Perahu Pecah ni adik beradik tomyam jugak, cuma kuah dia ada rasa lemak lemak santan dan kebiasaannya isi dalam tu lebih sikit daripada tomyam biasa, ada isi ikan ada ketam ada lala.........   Korang pernah makan?






















Sebenarnya masa ni mak dah kenyang, tapi nak buat macam mana nafsu serakah nak makan tu mengatasi segalanya hihi..... Kalau tak rasa, rugi weyh......

Macam biasa kalau hari cuti kebiasaannya mak anak beranak akan makan luar. Alah......bukan mak jer yang kuat makan luar ni..... korang pun sama kan? hihi

Kadang makan malam aje, kadang dari pagi sampai malam mak kerjakan duit pak Jilap haha..... Boringlah weyh.....asyik makan air tangan sendiri jer! Kalau dikira betul betul, sebenarnya banyak jugak habis duit kat makan luar..... Bayangkanlah sekali makan yang biasa biasa pun mau cecah Rm 40 henggit sekali makan, kalau dah sebulan, tak Rm320 henggit melayang..... Tak pelah bang, reward jugak untuk abang yang penat bekerja, takkan asyik nak makan ayam kicap bini jer hihi...


57 comments:

  1. Hehehe...pandai nak kenakan Pak Jilap ya... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha....jadi somi gitulah kan KC....kena rela dikenakan dengan anak bini

      Delete
  2. tak tau lak namanyer perahu pecah biasa tom yam kung kan org panggil kalu tomyam seafood ada santan tuh kak...

    aik gi dkt2 tp bwa beg baju? pi genting ke kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama tu depand kedai kot Dana n.....yelah okje pun mcm pernah dengar Tom yam kung tu...
      Genting? Genting nak pergi time hujan gini seramlah Dana....tunggu habis renovation dulu lew...

      Delete
  3. Ai. Selamat bergembira..senang hati ya.... dekat tapi bawa beg? 4 hari terus ke jalan-jalan? Malas la nak teka kat mana, makin jeles nanti i yang duduk je kat rumah ni..ai, Kak Long KL dah upah siapa jaga KL kalau gitu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 4 hari terus kena tunggu pak jilap jadi hartawan dulu AN.....hihi...Eleh....nyampah tau....lu jagalah, kasi ganti mak sapa lagi mau harap? Jiran sebelah? Huh.....suruh itu orang....hari pun esok pagi tau! Haha....

      Delete
  4. Dekat tapi bawak beg, hmmm..balik kg kot, kg pak jilap kan, kan..otw nginggah le mane2 mkn luar,kan, kan,...

    ReplyDelete
    Replies
    1. NA...kg pak Jilap tu dokek yor....tak payah bawak beg der...hihi...

      Delete
  5. Kang tersempak kita berdua, cerlah cerita, nak ke mana??

    Paling2 idokpun pastinya g jumpa anak bujang nan sorang, maklumlah kerinduan seorang ibu mengatasi segalanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alah geng...awak tak mainkan belah belah sini ....awak main Ganu jer ...ye dok? Kalau terserempak kita confirm kenal awak, tak boleh lari punya sebab ada duta blog cilik tu

      Delete
  6. As'salam..wah! baguslah ya Nom..pakat2 anak2 makan di luar sesekali best! itulah namanya keluarga bahagia sesekali tengok suasana orang makan di luar kan..best tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.....
      Dah bukan sesekali dah ni cikgu....saban hujung minggu dah ni hihi

      Delete
  7. macam sedap je perahu pecah tu..bila nak dipecahkan perahu kat dapur Mak Jilap? i olls nakdatang bawak mangkuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat rumah ai tak pernah ada perahu you olls macamana i olls nak pecahkan Sal oiii....hihi

      Delete
  8. takkan orang berkerja aje yg cutikan Nom. kita yg suri-suri ni pun nak juga bercuti dari duk dapur..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu KY.....tp KY lagi untung tau ...sampai ke Istanbul ha..

      Delete
  9. hahhaa.. alaa.. sekali sekala apa salahnye.. OKje pun nak berehat juga, kalau tak keluar, bila masa lak nak melaram baju2 baru dalam gobok tu.. ye tak? hihiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye betul NH....hihi....banyak baju dah tak muat dah tu ..punyalah lama tak berjalan.

      Delete
  10. Sebenarnya nak cuti masak dan rehatkan tangan dari bau bawang:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kanda ni mcm ada experienced jer....hihi

      Delete
  11. Hahaha..gi ngadap Pak Jilap hari ni!

    Perahu pecah? 1st time dengar..

    Betul jugak, asyik makan air tangan sendiri aja..sesekali rasa lah air tangan mamak..air tangan orang siam...hahahaha

    ReplyDelete
  12. Salam pertama kali singgah sini. saya pun tak tahu nak panggil apa, kakak atau hainom saja.
    Saya pun belum kenal tuan blogger ni siapa.

    Apapun menu diatas sangat menyelerakan.
    mmm...sedap nampak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Panggil apa apa aje pun boleh Arz...

      Delete
  13. Mak, kenapa takda gambar wefie Mak suami isteri di penghujung entri? Dah tak sabar nak 'lari dari rumah' ke atau sebab saja-saja macam selalu nak tunjuk sopan sesangat depan PakJilap? Ni sahlah Mak tak datang singgah rumah minum petang kalau dah PakJilap adakan....

    Perahu pecah ni hasil belian ke atau hasil buatan tangan Mak ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malas ar nak mop muntah kaler .....hihi
      Sama jer mcm kak Ton nak cepat letak gambo makanan, eleh!!.....
      Mana ada buat sendiri kak Ton....yg tom yam biasa pun tak lepas, ada hati nak buat perahu pecah....baik makan kedai jer ler puas hati!

      Delete
  14. haaa mana ek ... ai rasa pi felda residence air panas tu ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat Perak yeh Eima....tempat tu lum sampai lagi

      Delete
  15. acik setiap hari bekerja makan tengahari dah tentu kat luar..hari cuti..masak sendiri la okje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yelah jemukan AE.....kalau pagi petang makan luar

      Delete
  16. Selamat bergumbira di waktu cuti ni..he..he

    ReplyDelete
  17. ala..takde klu camne nak main teka teki kak..:)

    saya pun kalau hari suami cuti, mmg biasa mkn luar..saje tuko selera. Bila terkena tak sedap..ada gak rasa tobat. Tobat sambal belacan jer.. :D

    ReplyDelete
  18. kenapa kah namanya begitu??heheh...[pertama kali saya dengar perahu pecah ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin ikut kedai kot DR...lain kedai lain namanya

      Delete
  19. bagus2 knor cuti pun masak...tak ada maknanya mkn luar..

    ReplyDelete
  20. memanglah hainom kalau dh hari2 makan airtangan sendiri pun tekak sendiri pun boring...nak juga makan luar sekalisekala...kalau boleh hari2 hihiii...tapi suami kakak tak suka makan kat luar ,ada sja tak kena perut dia bila makan bagai2 kecuali nasi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh...sama mcm kakak okje SI, laki dia susah nak makan luar, nak air tangan bini sesaja....

      Delete
  21. Perahu pecah ? Tak pernah dengar pulak nama masakan ni ... agaknya sebab isi banyak bercampur gaul dlm kuah tu, itu yg dinamakan perahu pecah. :)

    Mia ni pun boring juga makan air tangan sendiri ... nak makan air tangan somi, kembong perutlah jawabnya sebab dia tau masak air je ... kihkihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha...mcm sama jer Mia kita....tu pun masak air setahun sekali belum tentu....

      Delete
  22. Betul tu.. kalu dah hari2 makan masakan air tangan sendiri mmg jemu.. setakat rm320 tu apa lah sgt.. kannn.. sebulan sekali katanya.. heee

    ReplyDelete
  23. Kalau berdua mcm saya ni, memang selalulah makan luar. Mcm tak berbaloi pula nak masak hari2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu.....buat penat jer masak yek....buat lambat tido jer haha

      Delete
  24. telan air liur tengok tom yam tu..
    nyum..nyum....lapar...

    ReplyDelete
  25. hahaha...entri Mak Jilab memang selalu best. Tak kering gusi bila membaca.

    ReplyDelete
  26. tak pernah pulak dgr nama ni sblm sblm ni
    biasa la sekali sekala.. hihi

    ReplyDelete
  27. Klu tomyam tu biasalah,perahu pecah tak pernah pulak makan..biasalah makan luar,senang..duit terbang tp nikmatnya tu lain..macam kami ni sekali sekala ja makan luar..budget katakan.hehe

    ReplyDelete
  28. ada gak tomyam yang letak susu cair tau hainom ... klu dak dok umah seminggu , x merayap hujung minggu , mmg blh stress hainom . mcm dah x de life jer . nak gak amik fresh air kat luar tu wpun udara berhabuk ... lala tu yg sedap ...

    ReplyDelete
  29. aku pun jarang masak
    bleh bilang ngan jari tangan je brapa kali masa kat umah tu
    fikirkan duit
    mmg byk gak la melayang
    tapi apakan daya
    itu lebih baik dari badan melayang

    ReplyDelete
  30. sekali sekali ok la..mau tiap2 hari mkn luar mau pening pala paknya

    ReplyDelete
  31. mcm permah mkn di batu caves tapi namanya bukan perahu pecah tetapi sampan terbalik

    ReplyDelete
  32. sedapnya la haiiiii. rasa mcm belum pernah jumpa lagi. nanti kalau makan kat kedai thai nak try tanya la ada tak menu perahu pecah

    ReplyDelete
  33. sedapnya nampak, buat lapar jadinya!
    hehe...saya dah jarang makan dekat luar

    ReplyDelete