Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 12 February 2015

Pesen Designer Professional katanya

Salam Khamis......

Lanjutan daripada kisah semalam, memang betul cakap awak, Puan Sri Dr Bijen, memang ada kisah lanjutannya hari ni. Sepetang mak menjahit tau semalam! Maklumlah Pesen Designer katanya, hihi..... once Mesin Jahit dah buh atas meja, semua benda habis mak belek, pantang nampak benda yang terlebih panjang, memang habis mak Jilap potong kasi ikut saiz haha.....

Nama je gelaran Mak Jilapah, tapi kemetot macam Hippo jer..... haha.....  Menjawab pertanyaan Norazimah dalam entri lepas kenapa OKje guna gelaran Mak Jilap, mak pun tetiba rasa alzhemier ni ....  Kenapa yeh sambil garu kepala!

Agaknya main rembat jer kot nama tu haha....... sebab suka tengok nuka Jilapah yang comel ni .....
Eh??? Baru perasan telinga zirafah ke bawah rupanya......hoho

Image result for zirafah tersenyum image
Hai Zimahhhhh!!! hihi...... credit cisdel.com
Pesen Designer memang cenggitu Kak Jah, ilham memang datang setahun sekali dan hasilnya of courselah tak de Pesen Designer kat Malaysia ni yang akan meniru haha....... Hak Cipta terpelihara Mak Jilap sahaja hokay! Wey Kak Jah, ko mimpi mak Jilap ke malam semalam, tetiba pulak muncul setelah sekian lama menyepikan diri??

Ha...... nak menjahit tu, jangan ikut suka hati jer ye, kena ikut nasihat pakar, Lydsunshine. Pakar tak pakarnya Lydsunshine ni, dia jahit sendiri tau baju kot anak bujang dia, daripada baju dan seluar kerja dia yang dah lama tapi masih elok! Hebatkan.....

Lyd cakap.......jangan potong bawah tu, buh getah aje, tapi dah katanya mak ni kan boleh tahan degilnya, OKje potong jugak sikit Lyd sebab panjang sangat dan OKje jahit balik macam asal! Pergh!!! Tak sangka mak terer! haha......

Tapi Datuk Zita Omar pun terer menjahit jugak tau. Setakat baju kurung, blouse, jubah tu memang dah pro sangatlah..... Jahit gaun baby cucu sedara dia pun sambil kejam mata tau!!!..... Korang hado?

Mak memang non hado hihi..... jahit lurus bolehlah, itu pun bengkok haha.......

Kasi kecik sikit baju ni kasi nampak kurus.....
Kalau cenggini punya alter baju, harus kena kecam dengan Pesen Designer Professional ni!! haha.....


44 comments:

  1. okaylah jugak tu boleh nak bega sana sini jahitannya..

    saya beli mesin saja, sekali jarum patah terus simpan hew hew

    ReplyDelete
    Replies
    1. Carilah jarum....senang nak jahit benda koyak, cepat sikit dpd jahit tangan

      Delete
  2. hahaahah bantai laa okje...yg dalam org tak nampak..asalkan dari luar tgk takpelik kire halal laa tu...kire okey laa tu okje leh gak menjahit cam tu...lieya nie? kalo baju koyak sikit nak jahit jelujur pun mengaggau jari tau pegang jarum kahkahkah....

    ReplyDelete
  3. jeles tengok orang pandai menjahit ni. Mia ni langsung tak berbakat hmmm ... setakat jahit seluar anak koyak tu bolehlah walaupun bersimpang siur jahitannya ... :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pandai pun Mia....lepaslah jahit baju ke seluar koyak...

      Delete
  4. Tempah baju raya kami 3 beranak boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi....sanggup ke lepas raya baru dapat pakai geng!

      Delete
  5. Ok dah tu hainom... janji dah bercantum baju tu... lagi satu benda tu jahit kat dalam, tak de nampak lurus ke bengkang bengkok ke... dah boleh pakai ikut size badan dah berbaloi tu mak oooiii :)

    ReplyDelete
  6. kak saya suka jahit mcm ni zaman saya remaja dulu hehehhehe
    terbaik kak!:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Amizaa...okje pun rajin gak menjahit jahit ni, repair mana yg patut. Kecikkan seluar yg besar...hihu

      Delete
  7. ohhhh mak dah pandai menjahit..pasni bleh la gi tempah baju raya..hikhikk..FOC jer camgini :)

    ReplyDelete
  8. hahahah, boleh lah tu mak. asalkan nampak berjahit :P

    ReplyDelete
  9. hahaha..oklah tu Mak Jilap, janji bila pakai tak nampak senteng sebelah.

    ReplyDelete
  10. kak nak tmpah baju kurung bloeh tak?hihi

    ReplyDelete
  11. hahahahahaha.. belasah jer laaa..
    janji ade ruper baju.
    orang x kelebet pon bahagian dlm baju.
    hahahahahaha.

    Zura dah lama tinggal alam menjahit nih. sejak start keje.
    trus tutup mesin jahit.
    sejak anak dh sekolah nih br bukak balik mesin jahit.
    itu pon sebab nak jahit lencana dan name tag anak.
    kah kah kah kah kah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama je kekdahnya dengan okje zura.....bukak mesin jahit pun untuk jahit lencana, repair seluar pak Jilap ...jahit baju koyak.....Itu aje hihi

      Delete
  12. Wow! Tak sangka Mak ada skill menjahit tersembunyi celah lemak! Ni yang Kak Ton tetiba ras jealous. Kak Ton nak jahit butang pun tak pandai. Mak pandai guna mesin jahit lagi tu... Aduhai, pilu hati Kak Ton ni mendengarnya!

    Itu yang bergantung baju selepas dipotong ke atau sebelum? Kalau senteng pun Mak, Mak kata ajelah pesen. Katanya Mak pesen designer, haruslah jadi trendsetter sepanjang zaman!

    Tak sangka ada juga kegunaan mesin jahit kat rumah Mak ya! Terharu sungguh Kak Ton hari ni tau!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboi....mentang mentanglah mak banyak lemak.....Kalau ye pun coverlah jiran sikit weyh ... hihi...

      Tu yg lepas potonglah kak Ton.....tengoklah betapa terernya mak jahit sampai kak Ton tak kenal baju sebelum dan selepas... punyalah standard dgn Tukan Jahit professional.

      Tulah .....kak Ton jangan pandang mak sebelah mata.... setakat potong seluar tu kejam mata jer mak potong tau tp dgn syarat jangan kelebet bhg dalam haha...

      Delete
  13. ok la dari daku tak pandai langsung menjahit apatah lagi pakai mesin jahit..kerkerker..

    ReplyDelete
  14. hahahha takpe kak, sndiri pakai sendiri je tau rupe di dlm nyer

    ReplyDelete
  15. salam hainom ..
    untong seng lanang bojo nay iso njait ..
    orak payah entirkay mareng tailor ..
    bojonya wes iso ngawey ..
    hihi

    ReplyDelete
  16. Bagi kanda gelak besar dulu dinda hahaha.... kalau yg lurus tu pun macam adik yg jahit memang nak kena tempelak pesen designer ni:) Lain kali kalau nak kecikkan kena gunting dulu tepi ikut aje jahitan asal dah tu jahit ikut jarak masa yg memula mesti tak bengkang-bengkok macam tu:)

    Tapi oklah daripada yg tak ada mesin kena hantar kedai baik jahit sendiri. Puas hati kan:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kanda ......dah agak dah mesti kanda gelakkan..... huhu....
      Malaslah nak kawan kanda!! Hihi....
      Kanda, dinda nak mengelakkan kena jahit tepi tu sebenarnya, malas nak hantar kedai, pas tu mmg nak buat pinggang sikit hehe....kembang sungguh baju tu kanda.....

      Delete
  17. tak pe okje..janji dah boleh pakai he he..yang bahagian dalam tu..bukan ada yang nampak pun kan..

    ReplyDelete
  18. nak jadi kreatif bukan senang.. tapi yang pasti perlu tenang.. hehe

    ReplyDelete
  19. Bila tengok ramainya blogger pandai menjahit walaupun guna mesin je,saya rasa macam dah tiba masanya saya menggunakan sedikit duit gaji suami untuk membeli mesin jahit..tak tahu la nak jahit apa,tapi bila ada mesin jahit tu tau la nanti apa nak di buat..sama ada nak buat baju macam Lyd..atau pun untuk pandang saja...heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eloklah tu kalau dah ada perancangan cenggitu hihi ....bila lagi nak pau duit laki

      Delete
  20. Oo, begitukah jalan critanya, hrmmm..macam2 kan, takpelah..sweetnya jilapah tu senyum, tapi tetap takleh kalahkan senyum org yg pinjam nama dia, hi hi..

    alamak baru teringat lencana anakku belum ku setelkan menjahitnya, kang kena tegur lagi dgn ustaza dia, hu hu, sib baik terbaca pasai jahit-menjahit kat sini.

    ReplyDelete
  21. oklatu Nom..janji boleh pakai semula.
    KY pun sama..beli baju ready made mesti kena alter..memula jait senget benget..lama2 lurus..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah selalu alternya, jahit yg bengkok pun boleh lurus kan KY...

      Delete
    2. practise make perfect bak kata orang putih...

      Delete
  22. Eh bila masa pula saya kawin ni dgn Tan Sri ni? Konpius jap... Yg Dr tu Insya Allah coming soon... haih, harapnya cepat lah habis... Penat sgt dah belajar ni... Nasib baik ada blog ni boleh buat hilang stress... Dapat pula tgk wajah Jilapah yang telingan terbalik tu... Mmg terbaik lah :)

    saya nak jahit kan batik pun kena mintak tolong suami... Bagus Okje boleh jahit sndiri... siap ada sentuhan kreatif lagi... Belah dalam bukan org nampak pun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh...gelaran tu mak anugerahkan tau....tak semua dapat tu hihi

      Mintak tolong suami jahit tu bukan tak reti jahit sebenarnya.....saja nak manja kan hihi....padahal boleh jer tu....

      Delete
  23. kira ada seni jugak walaupun bengkok..klu sy lagi teruk mak jilap oii..jait pakai tangan ja.huhu

    ReplyDelete
  24. bakat terpendam ni okje
    saya mmg non hado

    ReplyDelete
  25. Wah dah lama tak.datang dah mula berjinak jinak nak jadi pesen designer la rupanya.. haha.. bolehla tu Okje.. kalau lepas ni praktis selalu pasti lebih baik jadinya. Jadi kena la buat selalu ya.. amboi2 lepas ni bolehla baju raya 16 pasang..

    ReplyDelete
  26. knor hntr kedai..
    klu rajin jhit tgn... selalunya tk rajin

    ReplyDelete
  27. hehe...kira okaylah tu okje
    saya gelakkan orang, saya mesin jahit pun tak de...hehe

    ReplyDelete