Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 12 March 2015

Mee Siput

Salam Khamis.....

Walaupun berjiran dengan orang yang mencurah curah idea katanya, tapi sadisnya jiran dia tetap jenuh cari idea setiap kali nak buat entri baru huhu....

Mailah mak cerita pasal Mee Siput ni. Orang lain mungkin panggil Mee Sanggul kot, tapi sejak mak diberanakkan memang mak kenal benda ni adalah Mee Siput tak de nama lain dah.

Dah terlanjur Pak Jilap cari Gula Melaka yang mil kirim tu, mak pun selitlah kirim sebungkus Mee Siput. Tetiba teringin pulak nak makan. Tetiba pulak nak fefeeling zaman kecik dulu dulu, betapa nikmatnya makan Mee Siput celup dengan sambal kicap sambil main teng teng dengan kengkawan. Tak pun main baling selipar tak pun main nyorok nyorok. Ohhh.... bestnya zaman tu.

Orang Johor tak payah nak tipulah, mereka memang kenal sangat dengan Mee Siput ni, kalau tak kenal nampaknya memang nak kena hukum buang negerilah mereka ni.

Mee Siput









Nilah rupa Mee Siputnya setelah digoreng. Sedap sangat tu tak delah, bolehlah untuk kudap kudapan. Zaman mak dulu dulu, benda ni sedap dia mengalahkan Mr Potato tau. Tak caya tanya Kak Saniah Ibrahim! Hehe....

34 comments:

  1. Tak pernah lagi makan mee jenis ni. Cam keropok ye okje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia keras keras gitu Mia....mcm mee kuning kalau kita keringkan lepas tu goreng...lebih kurang gitulah

      Delete
  2. yalah tu hainom dah biasa sangat mee siput ni...kalau jadi orang johor tak kenal mee siput ni memang dah parah lah tu.kat tempat kakak ni ada jual dah bergoreng lagi dengan sosnya sekali dalam plastik2 kecil....biasanya depan sekolah atau kedai2 ada je jual mee siput dah goreng ni..
    kakak ni cakap je tapi kurang gemar sebab keras....nak kunyah payah dah usia2 gini mahu patah gigi kakak...hihhiiii

    ReplyDelete
  3. Errrr....

    Saya orang Johor..

    Tapi...

    Saya tak pernah makan!

    Hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasiblah dah duk Selangor sekarang ni

      Delete
    2. haha..nasib baik saya kenal.separuh Johor jelah, sebab dah lama sangat duduk KL.. ;)

      Delete
  4. XPENAH MKAN N XPENAH NENGOK .. NI PIRST TIME NENGOK . HEHE

    ReplyDelete
  5. pernah dgr nama je..tak pernah jumpa live depan mata hihi..

    ReplyDelete
  6. samalah tu siput sanggul..
    kak kita suka masak,tapi kita tak suka....tapi org hidang kita makanlah..

    ReplyDelete
  7. Mee siput pernah mkn jgk...nurul ada satu bungkus kat rmh blm buat lg.....

    ReplyDelete
  8. laa iki 1st time nyong entes kerungu seng mee siput kenek nggawey kayak iki,
    ketinggalan ketebang betul.
    mengko arek nggawey la kak ^_^

    ReplyDelete
  9. huiiii...makanan lejen ni..lama tak makan..zaman budak2 dulu makan la..sebelum masuk sekolah agama kikiki

    ReplyDelete
  10. macam kopok ikan yg kering panjang2 tu pun ada kak

    ReplyDelete
  11. bila makan petang ramai2 dengan adik beradik mmg sedap, tapi bila makan sorang2 mee siput ni macam tak de aura dah...

    ReplyDelete
  12. Mak, semua orang Johor tau mi siput eh, Mak? Apsal kita tak tahu? Kita tengok ghupa macam kenal rapat jerk tapi bila kata makan dengan sambal kicap, kita terus ingat-ingat lupa pernah ke kita merasa. Oh, ya... kita orang bandar BP memang tak kenal makanan macam ni. Hahaha... Dah, tak payah susah-susah hati nak kondem kita balik. Katanya Mak makin malas nak reply komen sekarang. Huahahaha..... Bestnya menyakat sehala macam ni *_*

    ReplyDelete
  13. acaner nak masak mee siput ni..

    ReplyDelete
  14. apa yg hitam sebelah sos tu okje? sambal kicap ek?

    ReplyDelete
  15. perkh sedap nih kak... krup krap makan nyer... kt umah kalu tak mkn ngn sambal merah tu ngn sambal kicap pun jalan jugak...

    ReplyDelete
  16. salam hainom ..
    mampir mbengi jemuah ..
    kok mee nay koyok sungut sotong ..
    orong pernah weroh mee koyo kuwi ..
    mangan memang orong pernah la

    ReplyDelete
  17. Ingatkan ada siput sebalik mee...
    Tapi salah sama sekali...
    Kudapan rupanya....
    First time berkenalan dgn mee siput ni....

    ReplyDelete
  18. haritu ada tengok kt blog sapa ntah.kita ni orang utara memang tak pernah makan mi siput versi Goreng camni.kesian kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. betoi2, tak pernah tau pun sebelum ni. hahahahaha

      Delete
  19. haritu ada tengok kt blog sapa ntah.kita ni orang utara memang tak pernah makan mi siput versi Goreng camni.kesian kan

    ReplyDelete
  20. Tak pernah lagi makan mee siput.

    ReplyDelete
  21. iya lah hanom , org johor mmg kenal banget dgn mee siput . masa saya sekolah rendah , kedai depan sekolah ada jual mee siput ni bersira pedas lagi . seketul tu 10 sen . mmg sedaplah sira sambalnya yg manis2 gitu ...

    ReplyDelete
  22. Pernah jugak beli mi ni masa balik johor...
    sedap jugak..kreatif dia org ni mempelbagaikan makanan...

    ReplyDelete
  23. saya tak kenal pun, oooo lupa, saya bukan orang johor...hehe
    makan mee siput ni pun tak penah
    cuba pos kot saya, kot sedap boleh selit order plak...hehe

    ReplyDelete
  24. Mee siput goreng?? Pasti rangupkan..

    ReplyDelete
  25. Dah lama tak makan mee siput ni.. biras saya selalu bagi dulu.. rangup dan sedap sosnya.. jual la Okje.. boleh beli..

    ReplyDelete
  26. pernah makan tapi tak berapa nak suka.. tapi layan la juga..

    ReplyDelete
  27. Assalam okje,
    ni pestime iols dengor n tengok makanan ni tau3

    ReplyDelete