Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, 21 March 2015

Kuih Dangai @ Kuih Rangin

Salam Sabtu......

Tetiba pulak mak terlajak rajin ni hihi.....
Planning hari ni nak ke Tronoh, tetiba pulak anak bujang balik KL. Hish.....baru berhajat nak ushar instant shawl kat sana tau. Hari tu dah perasan dah ada satu kedai jual. Nampaknya terencat hajat mak tau!

Dua hari lepas OKje buat kuih Dangai. OKje panggil kuih Rangin.
Puncanya masa sembang sembang kat WAlah, ada member tu cerita pasal kuih Dangai. Asalnya dia pos gambar pasar Bukit Gambir. Tetiba pulak melarat cerita pasal kuih Dangai kat Pasar Tani depan Pasar Bukit Gambir ni sedap. Memang sedap pun sebab OKje pernah rasa, sepupu bawak masa Raya tahun lepas. Teringat ingatlah kesedapan dia sampai hari ni. Alah..... macam rasa kuih sagun jer sebenarya hihi.... Memang sedaplah bagi orang yang suka, orang  yang tak suka, sedap macamana pun, tetap biasa je  rasa dia ye dak....

Huh..... apa lagi dan dan tu pulak tekak mak teringin weyh. Google resepi rupanya senang banget buatnya! Terus start kereta cari kelapa parut.

Kuih Dangai



















Resepi :

2 cawan kelapa parut
1 cawan tepung pulut
Gula sesuka hati
Sedikit garam

Cara mak yang nak cepat siap memanjang ni, gaulkan  aje semua bahan, lepas tu bakar dalam Pemanggang Ajaib pemberian Umialya. Agak agak dah kekuningan bawah dia, dah masaklah tu. Memang cepat sangat masaknya weyh. Boleh jugak rujuk sini kalau rajin.

Geng kita teringat awak tau setiap kali kita guna Pemanggang Ajaib ni.

28 comments:

  1. Rajinnya
    dh ada resepi knor pun nk btlh...

    biasa bli kt psr mlm..jakun anak mkn

    ReplyDelete
  2. Alahai senang sangat resepinya ye hainom,Patut lah hainom rajin bangat tu ;)
    boleh jugak CH Cuba ni...;)

    ReplyDelete
  3. arwah nenek saya dulu, suka & rajin buat kuih dangai ni...
    bagus pemanggang ajaib ni, macam2 boleh masak :)

    ReplyDelete
  4. Haha.. 2 hajat tu satu tercapai lagi satu kena tangguh kejap.. ok lagi tu. Alang2 anak bujang balik KL, Ahad ni kenalah pergi hantar dia kan? Haha.. peluang tu..peluang...... jeng jeng jeng

    Berkat Umialya.. pemberian dia Okje guna sepuas hati ni.. sama2 seronok dan gembira...

    ReplyDelete
  5. semalam kakak rewang kat rumah kawan pun dihidangkan kuih dangai ,apa lagi itulah yang dicapai dulu....sampai sereet tau tak minum air...tapi sedap sangat cuma malas je nak buat sendiri...
    pemanggang ajaib memang trbaik ,kerja2 yang leceh pun jadi mudah kan...

    ReplyDelete
  6. Hu3, tiba2 terasa hiba pula, terharu weyhhhh...

    Maaf geng, pg td kita x smpat nak balas wassap, mklm le keja luar, kena noreh lsetiap hari, cari duit lebih, sat, bulan depan nak byr GST 6% lak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi 1, kita dah lupa daa cmnr gayanya seorg blogger.

      Nak mengarangpn dah kekok, itu le mmg sedap bercuti pnjang, x yah nak fikir, "sat lg nak kuarkn entri apa?" enjoy apa..

      Delete
  7. serius baru tahu blh buat dlm pa.nk juga buat nnti.saya suka sngt dgn dangai.sedap.ayah saya pon suka.nasib bru lps makan.beli kt pasar mlm hari jumaat hri tu.

    tenkiu okje ;)

    ReplyDelete
  8. faveret saya ni okje. menarik lak bila tau dimasak dengan pemanggang ajaib. dok cari acuannya..

    ReplyDelete
  9. kuih dagai.. bagus betul pemangang ajaib ini.memang benar2 ajaib..

    ReplyDelete
  10. BOLEH TRY :) NMPK CM SENANG JE RESEPI DIE . HIHI

    ReplyDelete
  11. saya pun suka..tapi selalunya mak saudara saya buat guna acuan dia.

    ReplyDelete
  12. OK je, pos ke Klang sikit.. terliur nih.. muehehehe...

    ReplyDelete
  13. acik pun suka sanagt jih ni okje..masa dok Tg.karang dulu senang nak belu kuih ni..dah dok N9 ni susah nak jumpa

    ReplyDelete
  14. haritu tgok kt blog sapa ntah mmg teringin nak buat.nantilah kita seru angin rajin dulu.hehe..ni kuih pebetet aruah pak sy tau mak jilap

    ReplyDelete
  15. kuih rangin org johor nyer panggilan kan kak... itulah dana pnh mkn n kwn ckp kuih dangai tp ingat2 mcm mak penah bt kt kampung cume lupe panggil apa... alahai mudah bebeno nk buat nyer uepnyer.... nk try lah sekali kang hehehhe

    ReplyDelete
  16. Aduh! Napa tak pernah dengar nama kuih ni walaupun kita berjiran? Saya pernah makan kuih ni tapi biasalah, kita kalau beli memang tunjuk je, nama pun tak hafal dalam kepala. Kuih ni bolehlah diterima oleh tekak kita tapi memang jarang nampak. Rupanya senang aje nak buat ya, Mak. Kalau macam ni punya senang, confirmlah tak rentung dalam PA, kan Mak! Harus ke kita cuba buat? Mood memasak kita dah sebulan tak datang ni, Mak oi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pernah dengar nama kuih ni yeh..... itu ada 2 maksud jer, satu nak kena buang daerah, satu lagi nak kena babab montot......haha...... mana satu nak?
      Kita sendiri pun jarang jugak jumpa kuih ni wak.... Tak ramai org yang suka kot.
      Udah, tak payahlah ngetest, suruh kak Ngah jer buatkan kalau teringin.

      Delete
  17. saya selalu juga makan kuih ni dulu
    tapi tak tahu nama dia apa, main bedal aje!

    ReplyDelete
  18. oiii senangnya buat. fevret kira jugak ni kak. nak buat lah jugak

    ReplyDelete
  19. kuih tu dangai namanya...oh kat kampung I olls sangat femes!

    ReplyDelete
  20. mmg ajaib la
    tadaaaaaaaaaa
    dah siap

    saya ada pemanggang tu
    tapi lom guna2
    hehehehehe

    ReplyDelete
  21. rajin nya... untung Pak Jilap & anak2 boleh makan jerr :)

    ReplyDelete
  22. Sedapkan kuih dangai... Ssh nk jmpa area kl ni... Nk buat pula x brp nk rajin.. Hehe

    ReplyDelete
  23. lamanya dah tak makan kuih rangin ni...dulu2 mak selalu buat. bakar pakai periuk tembaga, guna sabut kelapa

    ReplyDelete
  24. Assalam okje,
    alaaaaaaaaaaaahhaaiiii
    uols ni memang ghajin msak kueh tradisi tau3
    ni peberet iols niiiiiiiiiiiiii

    ReplyDelete
  25. Senang rupanya nak buat kuih ni. Sebelum ni tau makan je Mia ... hehe

    ReplyDelete