Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 8 March 2016

Gerhana Matahari

Salam Rabu....

Semalam Pak Jilapah cuti. Hantar Ferari mak tukar cermin. Harapkan mak hantar? Huh.....hari pun malam.

Nasib baiklah paknya cuti, kalau tidak susah jugak nak hantar ambik si anak dara dua orang tu, sebab sampai ke tengahari jugaklah siapnya. Ambik masa 2-3 jam gitu. Tu tak masuk lagi tukang buat datang lambat! Terbang le Rm350. Al maklumlah Ferari jenis lamaaaa hihi.....

Hari ni terus gerhana....

Weyh, mak tak jumpa pun suspek. Gegar jer lebih hihi.... Malaslah pulak nak menyinsing lengan dengan jiran. Sebab tak nampak dengan mata kepala sendiri, walaupun katanya guard nampak. Kang kalau bukan salah dia, tak ke bopeng jer muka mak ni!

Bebel bebel jugak ye, mehlah mak nak tempek cara Solat Gerhana buat panduan di masa akan datang.


Mengikut kata Ustaz Hariyanto ( sekarang kat TV Al Hijrah ) mengikut Mazhab Syafie, solat gerhana ni afdholnya berjemaah dan surah surah yang sunat dibaca tu kena surah yang panjang panjang ye, macam surah Al Imran dan satu lagi surah, tak ingat ustaz ada sebut tadi. Sekurang kurangnya 80 ayat katanya. Tapi kalau tak mampu, buatlah semampu kita, jangan ditinggal terus, banyakkan berzikir dan bersedekah juga.

Pergh!! ....nampaknya berat nanang jugak ni kalau kena baca surah panjang,  surah Al Alaq yang tak berapa nak panjang tu pun tak berapa nak pas pas lagi haha..... 

Gambar gambar ihsan daripada geng geng WA.....

25 comments:

  1. Alhamdulillah akak diberi kesempatan nampak gerhana tadi sebab dilindungi awan nampak lebih cerah...dari beranda rumah je.excited sorang2....sempat juga solat sunat tapi tak tau lah sempurna ke tidak Allah maha mengetahui.

    ReplyDelete
  2. Yang akak tahukan Anom, jika berjemaah pun kena baca sendiri2.makna kata surah pun pilihan sendiri yg sedia dah hafal..takke gitu. betulkan akak jika salah..
    Bak kata SI..Allah saja yg maha mengetahui..

    ReplyDelete
  3. Subhnallah semoga fenomena yang Allah tunjukkan pada kita semua pada hari ini semakin mendekatkan diri kita kepadaNya. Sungguh peluang utk mendirikan solat gerhana ini bukan selalu. Rugi siapa yg tak buat.

    Kanda buat sendiri di pejabat tadi sebab yg lain semuanya ca ya nun alif.

    ReplyDelete
  4. ishh! mak gambo yg kedua tu cantik la tapi nampak seram2 kan...puas gak terintai2 tadi tapi sakit ar mata kite sebab terik kan mahen...cuma dapat rase suasana gelap je tadi...seram wei...kite tengah kibo bendera ni hape pon tak bole...mood swing je ni...banyak gak tu mak rm350 tapi tu la malas kan nak gaduh2 ni...sabo jelah mak ye mungkin ada hikmah di sebalik semua tu..

    ReplyDelete
  5. Tadi kak Zai keluarlah ke laman sekejap saja nak nengok alahai gelap tapi terang. Anom faham kan suasana sebegitu. Lakukan apa saja yg termampu Allah maha mengetahui.

    ReplyDelete
  6. hmmm tak dpt buat solat sunat tp se,pat berdoa je td ....
    good sharing kak

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah dpt tgok gambar ni pun dh syukur..tak sempat juga nak sinsing lengan tadi.hehe

    ReplyDelete
  8. tak sempat nak tengok, dapat tengok gambar yang kawan2 share saja

    ReplyDelete
  9. kat ofis, x sempat tgok.. pg td dah dgr kat radio...lupa plk.

    ReplyDelete
  10. tak sempat nak snap gambo... busy keje

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah.. berkesempatan tgk tadi. Mujur jugak office menghadap arah gerhana...cuma x smpt snap. silau sangat mak. =)

    ReplyDelete
  12. Poyo jer ko Nom..
    CH ingat beriyelah cari suspek tu..
    Betul juga kan tak lihat dgn mata kepala sendiri kan..
    Tak boleh nak terjah..
    Ustaz kata walaupun lihat dgn mata kepala sendiri tapi kena ada juga 2 org saksi yg melihat kejadian tu..
    Gerhanalah dihati ye Nom..
    Melayang RM350 tu.. kira sedekah lah ye Nom..

    CH pun tengok juga gerhana matahari tu..
    Ambil gambar dgn handphone lain benor dengan kawan CH punya DSLR tu hahaha..

    ReplyDelete
  13. buat solat sunat sekadar termampu..surah panjang memang surrender.
    tp pagi td tak sempat nak rakam, duk dalam kereta..ruginya ..

    ReplyDelete
  14. Tengok dlm berita je, manenya sempat, ajar bebudak iqra je dah dekat kul 9 baru habis, setakat hayat hidup aku ni mak, tak pernah lagi buat solat gerhana ni, yelah dulu2 buat tak kisah je, bila dh kisah cam hari ni, tgh ABC la plak

    ReplyDelete
  15. Tengok dlm berita je, manenya sempat, ajar bebudak iqra je dah dekat kul 9 baru habis, setakat hayat hidup aku ni mak, tak pernah lagi buat solat gerhana ni, yelah dulu2 buat tak kisah je, bila dh kisah cam hari ni, tgh ABC la plak

    ReplyDelete
  16. mahal jgak....

    tengok suasana je..x boleh nk snap gambo pun

    ReplyDelete
  17. Ada ke patut Mak time gerhana kita tertidur dalam kereta nak tunggu main door office buka! Nyesal tau! Memang nampak sangat tak mahu menambah pahala gamaknya!

    Oh, aksyen ajelah kata nak pergi menyerang suspek tu! Tak pergi rupanya. Ni mesti sebab nak tunjuk sopan depan PakJilap, itu yang takda adegan singsing lengan dengan jiran tetangga.

    Duit pun dah terbang, lupakan ajelah kisah cermin retak ni ya, Mak!

    ReplyDelete
  18. semlm aida kurang sihat.
    ada aje matahari tu kat belakang umah.
    tapi tu la, tgk kat tv ajer la.

    ReplyDelete
  19. Saya sedar sedar tak sedar je gerhana. Patut terbabas breakfast sampai boss call suruh masuk ofis..

    ReplyDelete
  20. Alhamdulillah..dapat juga tengok. Cuma x sempat ambik gambo

    ReplyDelete
  21. saya x sempat tgk . tgk cahaya pagi tu mcm sama je . tak nampak redup ...

    ReplyDelete
  22. dapat tengok masa tengah terik tu. tapi kena tapis la, kalau tidak berair2 mata dibuatnya

    ReplyDelete