Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 9 May 2016

Ikan Ayam

Salam Isnin......

Selamat Hari Ibu korang!! 

Sempena Hari Ibu katanya, marilah kita beli Ikan Ayam..... Relevan tak agaknya? Haha.....
Korang pernah ke beli Ikan Ayam ni? Mak baru first time beli. Selalu jugak nampak Ikan Ayam ni tapi takut nak beli sebab kepala dia macam ganjil weyh....

Ha tau pun korang...... seram jugak kan?....

Kepala Ikan Ayam

Sebenarnya ikan ni ada kulit yang keras kat luarnya tau, warna kelabu kelabu cerah gitu. So bila dah di buang kulitnya tu , jadilah rupa ni. Putih..... agaknya sebab warna putih dia ni lah, diaorang panggil Ikan Ayam kot. Harga sekilo boleh tahan jugak mahalnya Rm19.99 kat Tesco. Kalah harga ayam ko.....

Asalnya sembang dengan jiran dalam WA pasal ikan ni. Lama lama udah teringin pulak mak nak mencuba makan hihi.....

Ikan Ayam
Rupa bentuk kepala jer yang menyeramkan, tapi bahagian lain sama jer macam ikan biasa.
Semalam belinya, semalam jugak cuba masaknya, tak tertahan dah nak merasa ni. Nampak sangat gelojoh kan haha.... 

Orang cakap, kalau Masak Kari sedap ikan ni, tapi mak cuba Masak Lemak Cili Api, 2 ketul. Degil pulak tu! hihi.....OK jugaklah isi dia, lebih kurang macam isi ikan tenggiri je kot. Janganlah gelakkan Masak Cili Api mak tu..... mak tak terer masak weyh!

40 comments:

  1. ooo.. ingatkan ikan, ayam.. ropenya namanya mcm tu.... heheheh...baru tahu

    ReplyDelete
  2. Rasanya mcm ayam ke? Saya pernah makan ikan bayang.. katanya rasa ketam sb ikan tu makan ketam.. adala sikit2 rasa ketamnya.. yg ikan Okje tunjuk ni mmg xpenah jumpa r dgr pun lg sblm ni. Okla tu masak lemak podeh cili api..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




      (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







      Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

      Delete
  3. eh ni peberet lieya tau okje...tapi pakkal susah nak jumpe...cari kat pasar borong selangor pun takde...pasar putjraya ape tah lagi....tapi kalo kat pasar johor tempat kampung lieya tu byk jek stok..sedap masak kari nie...letak bendi letak tomato...mmg sedap...rase mcm ikan...ehh tapi ade gak rase mcm ayam......yg penting sedap leeee....ikan peberet lieya selain dari ikan mayong .....

    ReplyDelete
  4. tak pernah dengar dan tengok pun ikan ni mak, sebabnya kita ni bab ikan nih memang kurang sikit, tak berkawan sangat hehehe...kita kurang suka mkn ikan dah tua2 ni ha baru nak cuba makan..

    ReplyDelete
  5. Makk kita tak pernah try ikan ayam ni. Kalau ikan patin ke keli ke baung ke tu peberet.. Huhuhu. Boleh la cuba ikan ayam pasnii.. pernah baca org review pasal ikan ni. =D huish tak cukup ilmu dapur lagi.. tp xpe, belajar kannn!

    ReplyDelete
  6. ada tempat lain panggilan nya lain kak...
    dana nyer feveret ih kak... teringat masa sekolah rendah dulu... mak msk kari ikan nih... bila tanya mak kata...ikan ayam... tp kite mkn mcm rasa ayam... tu ingat mak main2...
    rupanye mmg btl namanya ikan ayam...

    ReplyDelete
  7. Apalah dinda ni.. ikan ayam ni pun baru nak kenal.
    Kanda dari kecik dah kena makan ikan ini tau. Maklumlah dulu masa kecik-kecik ikan ni dlm kategori ikan murah. Inilah yg bapak kanda mampu beli dulu. Kulit keras dia tu kalau nak siang (dulu tak macam sekarang org dah siangkan) dulu kena guna plier tau tarik! baru boleh dimasak. Kalau nak bakar tak payah buang kulitnya.

    Sedap masak asam manis/goreng/curry pun.

    ReplyDelete
  8. ni yang suka singgah sini..ilmu baru lagi.
    tak pernah dengar nama ikan ayam.
    tp kan aku syak aku panggil ikan JEBONG lah.
    kepala aneh tu ada iras-iras dah..hihi
    ntah sama ntah kan tidak tak tau lah.
    tp isi ikan jebong pun best mcm ikan tenggiri..masak kari mmg umphh.

    ReplyDelete
  9. Sedap ikan ayam. First time siqah dengar pun pelik juga. Apa ke nama ada ikan dan ayam, kacuk ke apa? Hihi. Sedaplah cuma susah nak jumpa. Dulu pernah makan masa di kuantan..

    Nampak sedap cili api mak.. Menyelerakan.. Nak menyebabkan siqah laparrrrr . Hihi

    ReplyDelete
  10. kalau macam ni nak try beli jugak la ikan ayam! selama ni tgk jek tak pernah nak try membeli..kalau setakat macam tenggiri nak la try!

    ReplyDelete
  11. First time dengar..n first time nampak..

    ReplyDelete
  12. CH pun belum pernah cuba makan ikan Ayam ni Nom..
    Itu hari ada blogger Kayu Manis masak kari ikan ayam..
    Kat situlah CH kenal nama ikan ayam ni..
    Sekarang dah bertambah-tambah kenal bila hang tunjuk rupa paras ikan ayam tu..
    eeeerrr Seram juga tengok kepala dia tu Nom..
    Tapi kulit putih melepak pulak ye Nom hahahha..
    Kalau orang lelaki selalu cari bini putih melepak..
    Ini mesti ikan ayam banyak peminat dikalangan ikan hahahhaha..
    Udah kesitu pulak CH ni ye Nom..

    CH bagi 4 bintang ****
    untuk masak lemak cili padi ikan ayam ko tu Nom..
    Rupa dah ada tu ..
    Tapi rasa tak tahu macam mana hahahhahah :P

    ReplyDelete
  13. TAK PERNAH MKN .. BUKAN IKAN LEMBU KE .. IKAN LEMBU HAT MANA SATU EK ... AKU PUN KONPIUS ... HEHEHE AI TAU IKAN KEMBUNG DAN IKAN YG SELALU ORG KENAL JE

    ReplyDelete
  14. oh ikan ayam...
    masak kari pun sodap kak hainom

    ReplyDelete
  15. ooo itu rupanya ye okje..acik tak pernah tengok sebelum ni..acik makan ikan apa yang suami acik beli je..sebab acik tak masuk pasar..dia sorang je masuk..kalau pi sama2 ke pasar pun acik tunggu dalam kereta je..dari muda sampai ke tua..gitu la tak berubah lansung kan.

    ReplyDelete
  16. wooo first time dengar pasal ikan ayam ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pestime tgk...nama pun unik
      kena beli ni baru tau sedap or tidakkk...

      Delete
  17. ohhh tak kenai.. mungkin kat utara nama lain kot.

    ReplyDelete
  18. Kau ketinggalan zmn ls msk, aku dr bujang2 dulu dah penah dengar, dh penah mkn ikan ni, cuma tk penah beli dan tk penah masak, aku mkn yg dh siap masak je, cuna tang kepala dia mmg aku tk penah tgk, sbb aku mkn yg dah siap masak jew, heh heh

    ReplyDelete
  19. Kau ketinggalan zmn ls msk, aku dr bujang2 dulu dah penah dengar, dh penah mkn ikan ni, cuma tk penah beli dan tk penah masak, aku mkn yg dh siap masak je, cuna tang kepala dia mmg aku tk penah tgk, sbb aku mkn yg dah siap masak jew, heh heh

    ReplyDelete
  20. biasa kitorg bakar je cicah air asam

    ReplyDelete
  21. Selera nya mak masak ikan ayam masak lemak cili api..Favourite masakan berasaskan lemak cili api.. :) Bila dah masak ikan ayam ni macam rupa ekor ikan talapia pulak..Lagi lahhhh mengiurkannn..Sedap betul..Hehe!

    ReplyDelete
  22. ya Rabbi sumpah saya baru tahu kewujudan ikan ayam ni...
    teringin pulak nak try walau ada seram tgk kepala dia tu...
    tapi lepas ni kalau jumpa mmg nak try...
    tq sharing info ni...sangat berguna...

    ReplyDelete
  23. Kalu kita bertandang kt umah nnt, jgn le masak ikan pelik2, x terliur weyhhhh, lain le kalau dihidangkn aneka jenis laksa, ahakkkkk....

    ReplyDelete
  24. tak pernah makan lagi ikan nih.
    nama dia pelik yer. hehehe
    sedap x rasanye OKjer?

    ReplyDelete
  25. Siap en hubby google lagi sebab dia kata ikan kekek, tapi saya cakap nama ikan tu dah official sebab beli di supermarket. Google salah haaa..kira pestime ni tengok dan dengar..hehe

    ReplyDelete
  26. assalamualaikum anom
    ingatkan apa tadi
    rupa nya nama ikan tu ayam ahaa
    mesti sedapp masak lomak kuning tu
    tingin lahhh dimana nak cari ikan ayam tu disini adoii sakit mata kaknoor tengok lah

    ReplyDelete
  27. Ada juga ikan ayam. Beli satu dapat rasa dua jenis lauk. Walaupun akak kata tak pandai masak. Tapi tengok kepada masakan tu ada gaya macam chef juga.

    ReplyDelete
  28. Pertama kali dengar nama ikan macam ni. Pandai dah tu akak masak

    ReplyDelete
  29. Sy pun baru tahu ni ikan ji namanya ikan ayam.entahlah pernah makan ke tak..memang buta jenis ikan.haha..

    Tp klu isinya sama rasa macam ikan tenggiri,manis la kan

    ReplyDelete
  30. ada juga nama ikan ayam..
    ingtkan masak ikan dan ayam

    ReplyDelete
  31. Aha, Mak! Kita pun tak kenal ikan ayam ni. Ini pun kali pertama dengar Mak menulisnya! Kalau kita tengok ikan ganjil sikit, memang kita tak belilah, automatik tak lalu nak makan. Tapi sedap eh ikan ni? Ada rasa-rasa ayam tak? Keh3x.

    ReplyDelete
  32. baru pertama kali tengok ikan ni.

    ReplyDelete
  33. Sedap nampak tu...anto ler Bangi siket..

    ReplyDelete
  34. Dulu ada jugak orang buat lawak pasal ikan sardin cap ayam..

    ReplyDelete
  35. pestime dengar. betol la kepala ikan tu lain

    ReplyDelete
  36. tak pernah rasa pulak ikan ayam nih.. suami tak suka kot. sbb yg selalu membeli ikan suami yang beli..kikiki

    ReplyDelete
  37. 1st time dgr nama ikan ni :)
    and yes. menakutkan!!!

    ReplyDelete