Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 27 May 2016

Serunding Daging

Salam Jumaat....

Hari ni mak malas nak tulis banyak banyak, cuma nak tanya korang satu jer, dah beli Serunding ke belum? Tak kisahlah Serunding Daging ke Serunding Ayam ke Serunding Ikan pun. Pokoknya Serunding. Kalau tanya mak, mak lebih suka Serunding Daging. Lebih sikit kolestrolnya hahaha...... 

Puasa dah dekat dah ni, kang tak sempat masak sahur, tale ajelah Serunding . Kalau dah terpaksa, makan Serunding dengan nasi pun sodap sangat weyh!

Serunding Daging

Mak dah beli, beli dengan jiran. Setengah kilo. harga Rm45 henggit you. Daging fresh katanya. Mahal ke murah ? Mak pun tak tahu. Cuba tanya mek Kelate, Cik Nor, tak pun tanya mek Ganung, Yaya AzuraBijen tak payahlah tanya sebab dia tengah dalam pantang. Nak tengok kopok leko pun susah haha.......

Yelah kan, mana tak mahalnya Serunding ni, ingat senang ke nak buat Serunding? Berpeluh seluruh badan 5 hari baru siap jadi Serunding tau haha..... Tak caya tanya Tokey Serunding Ikan Nor Azimah

Tanya mak apa yang mak tahu? Selpie bolehlah hihi......




26 comments:

  1. Salam Jumaat kak..
    wahh..awal juga tu beli serunding..klu kmi takut serunding habis dulu, raya tak lagi..haha... selalu klu balik Melaka, mertua bagi bekal serunding ayam & daging buat sendiri buat kmi...hihik.. jadi takyah pikir nak beli...
    atie lebih suka yg daging.. tapi mcm mahal plak rm45 setengah kilo kak..huhu

    ReplyDelete
  2. Alahaiiii...kecur ailio plak nengok serunding tu. Makan ngan nasi panas2 pastu letak kicap. Perghhhh... Bertambah2 nasi dibuatnya nih.

    ReplyDelete
  3. Harga serunding memang agak mahal. Tapi bila fikirkan kalau nak buat sendiri memang tak mampu, pasrah je la bayo, dah nak makan, kan? :)

    ReplyDelete
  4. Dah standby serunding ya nom...ok gak kalau dah kelamkabut nak masak sahur ada serunding boleh juga mkn dgn nasi.
    Memang lah mahal kot 45 tu tapi nak buat sendiri ,berpeluh ketiak juga :-)

    ReplyDelete
  5. rasa ok dh harga tuh.... mmg ssh nk serunding daging nih kan kak nom

    dana lak jenis suke serunding kelapa kalu nk selera mkn heheheh nk rasa daging boh je daging kisar dlm serunding kelapa tuh

    ReplyDelete
  6. Serunding free yang Kak Ton dapat raya tahun lepas pun masih ada lagi rasanya dalam petisejuk, Mak. Bukan besar mana pun, besar bekas tempat simpan kuih tu aje. Rasanya Kak Ton tak belilah. Takda siapa yang makan pun. Kak Ton seorang aje yang selalu makan sambil meratap nasib!

    ReplyDelete
  7. Masa kak Zai berulang ke Pantai Timur dulu adalah pergi ke kilang serunding. Harga agak murah boleh dapat rm50 sekilo masih dalam dulang belum dipacking. Mungkin disebabkan selalu sangat kak zai dah jadi jemu.

    ReplyDelete
  8. Bestnya..nak beli jugak ni..buat stok masa bulan puasa

    ReplyDelete
  9. Salam nom ..
    Kt rumah memang ada stok serinding.
    Utk guna sarapan pagi mudah, letak kt roti gardeñia jer ..

    ReplyDelete
  10. Salam nom ..
    Kt rumah memang ada stok serinding.
    Utk guna sarapan pagi mudah, letak kt roti gardeñia jer ..

    ReplyDelete
  11. Ni klu kat sabah .. serunding ni sedap buat inti kelupis .. tetiba tak sabar nak raya .. hehe

    ReplyDelete
  12. Serunding penyelamat sahur ye Nom..
    Tapi kat rumah CH..
    Non ado yg suko..
    Nanti jadi macam MD..
    Sendiri meratap nasib utk menghabisnya huhuhu..
    Baik CH buat sambal tumis ikan bilis atau pun sambal hitam pahang..
    Ado jugak yg suko hahhaha

    ReplyDelete
  13. betul tu kalau tak sempat nak masak untuk sahur, serunding boleh jadi penyelamat, sedap pun sedap, silap2 bertambah makan walaupun sahur hehehe,orang kata pagi2 tak lalu makan tapi saya haish bila2 pun laju je

    ReplyDelete
  14. Sedap serunding buat bekal puasa. Kalau di kelantan tempat serunding sedap orag kata kat kampung laut betul ke akak?

    ReplyDelete
  15. Uitttt, toke serunding ikan tuh, aminnn...
    Tapi mmg lama nk tggu kering, nk buatnya tklah leceh mana, lebuh je sume dlm koli, tapi bab nk tunggu kering, kalo masih basah tu, tinggal je, bila dh beransur kering tuh, kalo tak dikuca alamat berkeraklah montot kuali den.
    Mane tok laki aku nih?

    ReplyDelete
  16. tengok serunding anom ingat nak raya je ni
    memang time sahur, time takde selera nampak serunding macam ni
    mesti dan dan ada selera ni anom
    tambah lagi letak ikan masin mesti lebih power ranger ni

    ReplyDelete
  17. Anom cyg alamat please!!
    ni email kaknoor ya
    nooriahabdullah@gmail.com

    ReplyDelete
  18. buat stok serunding ni baguslah...
    makan dgn nasi panas2...terbuka selera
    klau nur suka cicah dgn roti, aduh terliuh pulak...

    ReplyDelete
  19. http://kasutkaca15.blogspot.my/2016/05/tudung-raya-dari-kasutkaca15.html



    jom join. senang sgt

    ReplyDelete
  20. Owhh dekat rumah mak jilap kira serunding ni makanan wajib ye time puasa..kami kt utara ni time raya pun susah nk jumpa serunding.hahaha

    ReplyDelete
  21. Okje.. ejaan betul serondeng.. haha.. saja sb keluar exm tengah tahun hari tu, ,tak ada seorang pun murid saya yang tahu serunding tu ejaan salah.. haha.. sedih cikgu tanda.. padahal cikgu pun sblm tu ingat ejaannya serunding gak.. huhu.
    Kalau kilang serondeng kat area pasir mas, dapat beli rm 26 setengah kg utk daging tempatan.. klau 1kg maknanya rm 52.. haha.. beli kat kilang pastila murah.

    ReplyDelete
  22. selpie pon ok lah mak.tahu juga. ada juga yg tak tahu selpie. haaa, acaner ??

    sedap sangat mkn serunding dgn nasi panas panas mak. layan je.
    tak pon buat nasi goreng. pon sodap eh !!

    tahun ni xda bekalan serunding dah sbb selalunya ayah saya ikut arwah sepupu ke kelantan ambil stok serunding daging utk jualan hari raya. huhuhu

    memang harge nya mcm itu mak.. jnji sodap masuk tekak.plg penting tak yah susah susah keletang keletung dinihari nak masak. hihihi

    ReplyDelete
  23. jarang spare serunding masa bulan puasa
    tahun ni cadang nak buat sambal goreng bilis kering2 tu mak
    sedap tau makan ngan nasik panas
    makan ngan bubur lambuk masa buka pun sodap mak hihi

    ReplyDelete
  24. Taim bersahur bila hujung2 waktu...cantik ni....terdesakkk kata org...

    ReplyDelete
  25. klu kat umah ni , menu yg plg mudah sup sayur dgn telur goreng ler klu lambat bangun ... memang berpeluh buat serunding daging tu ...

    ReplyDelete