Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 10 November 2016

Lari daripada tajuk

Salam Khamis....

Musim Konvo dah habis ek sekarang ni? Dah tak sebok macam hari tu kan! Awal bulan hari tu mana mana mak pergi mesti jumpa adik adik tengah berphotoshoot dengan jubah konvo. Bukan main lagi ko, siap lompat lompat sambil campak topi lagi! Wuiii...... mak yang tengok ni pun seronok!

Tulah tu nak ceritanya ni, masa U si abang konvo hari tu, dia pun ambik bahagian jugak. Dapatlah duduk dalam dewan. Nak dapatkan semangat katanya. Huh yelah tu......... sama je dengan si bongsu tu, kalau bab bab lari daripada tajuk ni memang suka sangatlah dia join ....

Mainnya marwas je, tapi persalinannya dah macam pengantin ko hihi.....


Tak pernah tau pun ada alat muzik nama marwas, bukan mawas ye haha..... Macam rupa bentuk kompang je mak tengok .....

Image result for marwas
Ardi Inanda

Dapatlah jugak mak tengok suasana dalam dewan semasa berlangsungnya konvokesyen hari tu. Semoga dalam masa 2 setengah tahun lagi mak jugak berpeluang melihat abang mengambil ijazah. Insyaallah!!!Bolehlah mak menyambil meraung raung kegembiraan dalam dewan ni haha....    


                             

Anak anak sapalah semuanya ni.....

Lari jauh betul dengan bunyi gamelan ye....

video

37 comments:

  1. wah pandainye abg long main gamelan.....

    ReplyDelete
  2. akak. ni kat universiti mana kak?

    ReplyDelete
  3. Kanda pun sama manalah tahu nama alat muzik semua ni dinda
    Yg kanda tahu gitar/gendang padahal ada nama khas lain tetap kanda panggil gitar dan gendang hihi...

    ReplyDelete
  4. memang tak pernah dengar tentang Marwas ni kak..klu gamelan, main angklong sllu gak dengar.. hihi.. mudah2an, taklama lgi si abang tu konvo..tak sedar 2 tahun lagi...

    ReplyDelete
  5. tak penah dgr nama marwas nih kak... tp kan dulu2 masa keje kt utm skudai, tiap kali konvo mmg ada 1 grup yg akan mainkan alat tradisional, tp setahu dana masa utm dulu dia main gamelan mmg layan kalau dgr masa konvo tu berlangsung...

    mana2 student ke staf yg main dlm grup tu sejam di bayar rm100 kot... anak bujang akak ni pun msti ada bayaran sbb bkn semua org blh main alat tradisional nih

    ReplyDelete
  6. Terkenang balik konvo PH lebih 20 tahun yang lalu. Time tu dia orang buat gamelan dan band polis. So they take turn lah, one batch naik pentas, muzik gamelan (my favorite) and then next batch naik, band punya turn. Sadly, when my turn came, it was the band's turn to play. Bunyi dia pet..pet...pet...gitu. Tak suka :( I like gamelan, it is so elegant, kan?

    ReplyDelete
  7. Kak Ton pun baru tahu ada alat muzik nama 'marwas'. Yang Kak Ton tahu, nama haiwan aje si mawas tu ^_^

    Ish, Kak Ton dah boleh bayang-bayangkan keadaan haru-biru masa konvo SA dua setengah tahun lagi. Selain daripada Maknya sawan selfie, habis satu dewan penuh sesak tu dengar raungan kegembiraannya. Maklumlah anak pertama pulak tu yang baru grad. Harapnya masa tu takdalah SA bawa bakal menantu pertama Mak. Kasihan Mak, belum sempat nak jamah duit gaji pertama anak sulung yang sibuk diraung-raungkan tu ^_^

    Mak, dah siap ke beli pakaian dan alat mekap untuk konvo yang dua setengah tahun lagi tu?

    ReplyDelete
  8. wah..pandai main alat muzik rupanya..:)

    ReplyDelete
  9. tengok gambar tu terus rasa nak antar rombongan meminang Mak..haha.

    ReplyDelete
  10. Baru tau pasal marwas. Hehe...
    Tak lama lagi tu kak.. In Shaa Allah, masanya akan tiba jugak. Boleh jatuh air mata bila tengok anak sendiri konvo nanti. Hehe

    ReplyDelete
  11. hebatnya pandai main alat muzik...tabik spring!!

    ReplyDelete
  12. Mak aih dah ada anak teruna ke..tgk si kak hainom ni masih muda jelita..apa rohsio nye

    ReplyDelete
  13. berdarah seni juga anak2 mak rupanya, tempias darah terpendam sapa ni..kan makapaknya sekolah teknikal mari ':)

    ReplyDelete
  14. ha3, kita tak tau nak komen apa daa..

    ReplyDelete
  15. Lari daripada tajuk Xpe,
    Jangan lari daripada rumah.

    ReplyDelete
  16. Baru tau nama alat muzik tu marwas Anom
    Tapi kena sebut betul2 kan takut salahhh sebut
    Tahniah utk ibu dan naak jugak ya
    Mmg mcm pengantin lah

    ReplyDelete
  17. 1st time tau perkataan MARWAS...hahaha

    ReplyDelete
  18. Saya baru tau apa itu marwas.
    Thanks.

    ReplyDelete
  19. Mano den nak cari si marwas ni ek, nak pinjam utk hari konvo ank tadika plak. Den tiap2 tahun sambut konvo tau, konvo ank2 tadika, ank sendiri lmbt lagi, 4 thn lagi kot aku nak kena tggu sawan selfie dan sawan raung mcm ko kate tu mak.

    ReplyDelete
  20. oh !! MARWAS nama nya eh.. hee~ baru tau !!!

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Segak-segak belaka jejaka kacak idaman Malaya... :)

      Delete
  22. pestime dengor nama alat muzik tu. wah ada bakat bermain muzik tu nampaknya

    ReplyDelete
  23. ensom jugak anak akak ni yer....semoga family kakak berjaya seadanya.. InsyAllah

    ReplyDelete
  24. marwas? first time dgr.. hihi.. hebat laa anak akak pandai main alat muzik tu..

    ReplyDelete
  25. Oo marwas rupanya..jie ingatkan gendang..hehe

    ReplyDelete
  26. mmg trend skang ambik gambo lompat2..pastu buang topi tu...hehe gbr terbang pun ada dah...

    amboi ...anak sape ke yg encem tu...ikut sape agaknye yer..

    ReplyDelete
  27. Berbakatlah abg ni...ada darah seni ni
    Seronoknya mrk berkonvo..segala penat belajar selama ini dibalas kejayaan...
    Ensem..ala2 pengantin gitu hihi

    ReplyDelete
  28. Tu la..
    Mula2 baca Marwas nak dekat dgn Mawas jer..
    Tentu dah teror si teruna bergendang ye nom..
    Kalau tak.. tak ada terpilih nak masuk dewan tu main gamelan tu..

    Nom.. hang ada gak lagi 2 tahun setengah utk lihat si teruna terima ijazah..
    Yang CH ni mahu 10 tahun lagi huhuu 😢😢

    ReplyDelete
  29. tak sangka mak ada anak teruna dah, nampak mudalah mak. anyway saya pun tak pernah dengar alat nama marwas tu. bagus juga anak mak terlibat dalam aktiviti camni.

    ReplyDelete
  30. takpa ambil aura dulu...nanti insyaalah giliran abang juga

    ReplyDelete
  31. Ingatkan apa benda marwas tu..
    Alat muzik rupanya..
    Tak lama pun 2 tahun setengah tu..
    Semoga ank akak berjaya dgn cemerlang.. nnt mesti nangis tgk ank amik scroll.. hehe.. smga tiba saat itu..

    ReplyDelete
  32. Makin encem si bujang awK ye...dh leh kawen dh tu
    Ada calon tk..😂😂

    ReplyDelete
  33. La Marwas tu nama alat muzik rupanya.. Sabar jelah.. hehehe

    ReplyDelete