Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 17 October 2014

Suka nampak CANTIK

As salam......



Amboiiiii ....... Lompat kangaroo nampak memasing, mentang mentanglah esok cuti hihi.....

Semua orang pun suka nampak cantik ye dak...... Tambah lagi pompuan macam kita ni. Tak kiralah dah kilauan ke silver ke hihi.......Nak jugak perasan cantik sekali sekala! Anak dara apatah lagi, dah tentu tentulah nak cantik sokmo.

Tetiba jer cerita pasal cantik, udah kenapa pulak?
Entah ...... tetiba je terlintas dalam kepala. Kalaulah korang datang jumpa mak Jilap sekarang ni haruslah korang pengsan 7 hari 7 malam. Haha....

Cantik luaran pada OKje bukan hanya pada muka jer, baju yang kita pakai jugak memainkan peranan, disamping sedikit solekan. Baju tak semestinya yang mahal, (tapi selalunya baju mahal memang cantik pun!) cuma kena pandai padankan baju dengan badan sendiri. Kadang tu bila berjalan OKje suka tengok orang (dah namanya pompuan kan......), muka biasa biasa aje, tapi dressing yang mereka pakai tu kena dengan susuk badan, buat mereka nampak sangat sempurna. Maaflah...... mak Jilap memang suka perhati ye dik hihi....

Termasuklah kilauan yang sorang ni hihi......Nak bergaya memang tak pandai, tengok orang bergaya, jadilah......

Hajat dihati nak jugak sentiasa nampak cantik dan bergaya walaupun duk rumah, nak menambat hati suami katanya. Biarkan pak Jilap tak jemu tengok. Tapi tulah......kadang tu tak mampu weyh!...... Nak bergaya macamana bila dah duk rumah tu, faham sendiri cukup....... dengan basuh pinggannya, jemur bajunya, nak mengemopnya, nak masak lagi, tu tak masuk lagi task tambahan macam buat epok epok gergasi hihi..... sudahnya bau kari ajelah mak Jilap ni haha......

Mohon jangan terpedaya dengan gambar gambar mak Jilap yang ditempek sebelum ini ye. Semuanya plastik aje..... Yelah, dah katanya nak berselfie, haruslah berbedak sekati, berlipstick 5 lapis, pencahayaan pulak kenalah cari angle direct sunlight, kasi cerah muka ....... kasi nampak macam bergambar dengan adik beradik...... Eh? Ada kaitan ke? Haha......

Dari Amr Ibnu ra... " Dunia adalah perhiasan dan sebaik baik perhiasannya adalah wanita solehah" ( Hadith riwayat Muslim )

Udahlah mak Jilap tak payah nak merapu macam macam pepagi ni, pergi jemur baju, kang baju tu kering dalam bakul pulak! huhu.....


45 comments:

  1. bau kari ok lagi..bau bawang ..bau ikan tu yg tak tahan..apa susah ..kang time laki nak balik..mandi siap2 ..pakai bedak..spray minyak wangi..harum la tu..sura pon sama kat rumah cam hantu..kadang pergi kerja pon ..muka jer elok berbedak bagai..hakikat kat dlm..rambut pon kekadang tak sikat..haha..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.....yelahkan Sura betul tu.....kadang tu nak bersikat pun tak sempat.... Sura shhhhhh....yg tu jangan cakap org lew.....kita bisik dua hihi

      Delete
  2. Kalau memang udah cantik, xder alasan disebabkan berbedak seinci, maka terimalah pujian ini seadanya, lagipun ia anugerah Illahi, betul tak geng..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.....yelah kan geng.....bersyukurlah dengan apa yg telah dianugerahkan olehNya. Alhamdulilah...

      Delete
  3. Tetiba je nak suka nampak cantik di pagi Jumaat ni ^_^ Okje, makeup dan pakaian tu memang buat kita cantik dari luaran tapi kalau dalaman pun cantik, pakai apapun sejuk aje mata orang memandangnya. Saya pun kadang tu kat rumah 'tak terurus' juga. Sesekali nak juga berkelawar gitu. Kalau muda-muda dulu lainlah, lagi malam lagi nak seksi dan cantik. Keh3x.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha......memang ar........jiran sebelah ni bukan sekali sekala, agaknya naik jemu kawan tu tengok awek asyik berkelawar tiap malam.....tp sebenarnya senanglah weyh loose jer haha....

      Amboi statement bawah tu....memanjang nak mengumpan aje kerjanya hihi

      Delete
    2. Mana ada mengumpan. Itu saja-saja tanda dah masuk waktu tidur. Hehehe... Kelawar tu kalau masa muda belia memang tak pandang tapi bila dah jadi mak anak dua, memang paling selesalah katanya. Senang nak melibas keluar masuk dapur. ^_^

      Delete
  4. kalau saya kan OKje, kat luar tak adalah laram sangat
    paling koman pun pakai pelembab bibir aje
    kat rumah yang biasa lebih sikit, kata nak bagi suami sayang...hehe
    apapun OKje secara jujurnya, ALLAH memang kurniakan OKje rupa paras
    yang sempurna, saya kata ikhlas ni =)

    ReplyDelete
  5. hahhaa..kalau akak jumpa sy, lagi pengsan.. kihkih..biasalah kak, sllu juga tanam azam nak cantik konon walau kat rumah..tapi tak boleh jugak sy ni..sebab en kuling sllu jg tegur, amboi klu pegi opis dia kata bukan main..klu kat rumah tak dapek gambar dgn kata2.. hahaha...
    alah..takpe kak..muka kak mmg dah semulajadi ayu... hihi

    ReplyDelete
  6. hahaha..singgah pagi jumaat kak OKje. biasalah tu, gambar saya kat media upload semua upload yang pakai kebaya n dress..hakikatnya pakai T-shirt dan jersey je hari-hari.janji cantik dalaman...gitew.blognisalpunya.blogspot.com


    ReplyDelete
  7. Bau bawang ke bau kari ke kalau dah memang cantik tetap juga cantik. Kalau tak mana mungkin ada suami yg terpikat dgn bibik sendiri. Walau tak berbedak, tak berhias dan bau bawang kalau dah cantik tu memanglah cantik.. cuma akan lebih cantik bila dlm diri tu cantik.. baju bling-bling pun kalau dan memang dayang senandung tepeklah berapa inci bedak tetap dayang senandung juga dinda ni alahai...

    ReplyDelete
  8. Salam jumaat yang indah. Baca blog Okje,memang otak jadi cerah.

    ReplyDelete
  9. kering dalam bakul lagi bagus OKje..takyah sidai2..terus lipat..bakul tu jenama apa ek?kawan nak carik satu lah..
    OKje tetap cun..
    kecantikan adalah satu kelebihan..

    ReplyDelete
  10. sama lah kita hainom....dah duk rumah nak buat kerja yg macam2 rimas tau nak bersolek2 bagai ,udahnya bau belacan je....kakak pakai baju cantek2 sikit bila kat rumah pun anak dah tanya ....nak pergi mana,cantek2 ni....huhuuu.
    kakak tau hainom memang cantek pun walau tak edit .....bukan nak mengampu pun...ikhlas tau...apalagi pat hidung yg ala2 bolywood tu....

    ReplyDelete
  11. knor bau rempeyek...
    mmg okje cantik dan manis orgnya...
    nanti kita jumpa ye....

    ReplyDelete
  12. haha., cm aku gak senag., sarung jer pe yg ader.,
    err mcm der pngalaman jer baju kering dlm bakul., kekeke

    ReplyDelete
  13. hehehe .. tk kisahlah janji bahagia okje

    ReplyDelete
  14. assalam okje..saya dtg melawat selaps cuti bpntg.hihi.okje sehat?
    bila start nk melawa kang x terbuat kja rumah pulok..hahaha


    ReplyDelete
  15. OKjer.. Zura paham sangat ape yang OKjer citer kt n3 nih.
    memang susah nak sentiasa nampak cantek. lebih2 lagi kt rumah.
    semua bende nk buat. tak kan nak basuh pinggan pakai kebaya yer dok??
    stress tgk dl tv.. org kaya cantek2.. sebab semua keje maid yg settlekan.
    bini tinggal hidangkan untuk suami jer. boleh lah pakai kebaya bagai kan!

    Takpelah OKjer.. semoga Allah kirimkan pada kita pahala yang besar sebab buat semua keje rumah tuh tanpa bantuan maid. amin3x!

    ReplyDelete
  16. Salam...kunjung balas. Terima kasih singgah rumah kak zai.

    Lebih elok kalau cantik luar dan dalaman.

    ReplyDelete
  17. kan??bila dok rumah memang payah sikit nak cantik..lagi2 macam saya yang ada anak kecik ni..baru rasa diri dah wangi2 ,tangan siap losyen bagai sekali.."ibu..adik berak.." alahai..tu belum bab anak main bedak penuh lantai,suami tumpah kan gula atas kabinet dapur...aih..habis losyen kat tanagn,basah lenjun baju ,..bau minyak wangi pun dah bercampur dengan peluh..sudahnya pakai je la seluar track dengan t-shirt pulau pinang,..

    ReplyDelete
  18. besar pengorbanan suri rumah ni kan kak okje.
    kalau wanita bujang lain tu boleh berlawa2 berwangi2, suri rumah tangga ni buat kerja itu kerja ini sampai kadang2 tak sempat nak solekkan diri sendiri.. huhu t_t

    ReplyDelete
  19. suami balik kerja, pakai baju cantik2...sexy sexy... :)

    ReplyDelete
  20. Saya ni Cik Okje.. kalau badan tak bau hamis susu atau menumis bebawang, dah rasa cantik sangat dah haaaa. Owh kalau sempat sikat rambut ikat kemas2 dah habis lawa dah tu.

    ReplyDelete
  21. Assalam Hainom Okje...terima kasih kerana sudi singgah di blog sis JM..sis dh lama perasan blogger ni tapi segan nk tegur..

    citer bab cantik..ye semua org nak nampak cantik tapi biasanya org jaga cantik luaran taoi kurang jaga cantik dalaman huhuh

    ReplyDelete
  22. Esok saya kerja! Halfday je..hihi

    ReplyDelete
  23. bau kari??? hahahaha
    samalah kite.. T-T

    ReplyDelete
  24. kalau boleh semua nak nampak cantik
    kan diknom,
    lumrah orang perempuan :)

    ReplyDelete
  25. Salam perkenalan kak
    tersenyum baca entri akak ni :-)

    ReplyDelete
  26. cantik luar je tak guna jugak kan. hati kena cantik gak. hehehe...

    ReplyDelete
  27. Ni yang suka dengan Okje ni, sangat rendah diri. Mia perhati dah lama anak2 okje, kacak dan cantik gitu... jadi dari mana datangnya rupa lawa dorg tu kalau tak dr mak dan bapa.
    bau kari belakang kira, haruslah pompuan berbau dapur..... :)

    ReplyDelete
  28. ha..ha..kita boleh bayangkan kecomelan Okje sewaktu bekerja keras dirumah. (termasuk part kari sekali) ..Apa-apa pun selamat berhujung minggu okje...

    ReplyDelete
  29. OKje memang dah sememangnya semulajadi cantik dan menawan. :)

    ReplyDelete
  30. Rasanya entry ni ada maksud tersirat ya? Ke saya je yang salah tafsir.. setuju dgn Okje.. kena ukur baju di badan sendiri tapi pada masa yang sama kita kena usha kan? Doa banyak2 semoga Allah bg kelapangan, ksenangan dan kecantikan kepada kita juga..

    Bersyukur apa yang kita ada kan...

    ReplyDelete
  31. itew x cantik mana...tp nak jugak org nampak cantik..hihi

    ReplyDelete
  32. saya juga suka nampak cantik . baru siang tadi pi shoping . bulat mata nampak baju cantik2 . klu nak rembat semua mmg habis duit ( mmg dah habis pun ) ... heheheee . sys juga berangan2 bila ada keluarga dan rumah sendiri nanti , nak pakai baju cantik mcm artis korea gitu utk suami ... verangan ni ... verangan !

    ReplyDelete
  33. Dah namanya pmpuan mmg xdpt dpisahkan ngan cantik.sy ni p keja pun kadang xsmpt iron bju,baju tudung sarung mana smpt.sapu muka ngan bedak talkum baby je,bley bayang x klu kt umah cmna rupa?hahaha

    ReplyDelete
  34. alaa conclusion dier mak jilap tetap lawalah wpun dengan epok2 gergasi ker..tp btul bila dok umah mmg tak nyempat atau malas nak melaram..uaa pun lipstick pun ntah kemana, dok sembunyi dr anak2 akhirnya terus tersembuyi tak kuar2..huhuh*_*

    ReplyDelete
  35. berbau plak baju tue nnt..
    pompuan memang sentiasa nk cntik

    ReplyDelete
  36. fitrah wanita sukakan yg cantik dan mahu kelihatan cantik. yg tak besnya..bila dah "jadi cantik"..memperagakan "kecantikannya" tanpa hadnya..
    bertuah orang yg di anugerahkan Allah kecantikan semulajadi.kaedahnya..pakai apa pun cantikkan OKjer..:)

    ReplyDelete
  37. Bagi Nurul, cantik ni rangkuman semua sekali bersih, tutur-kata dan pembawaan diri .. memang suka pun nengok cara pemakaian, pembawaan diri, cara berjalan.. semua Nurul perati jeeee.. kadang2 Nurul terperasan lak, yang Nurul tengah menghafal.. wahaha... hafal ape agaknye?? rahsia lerr hihiii..

    ReplyDelete
  38. Saya kalau keluar je bergaya.
    Kalau dok rumah, kalah bibik endon.

    ReplyDelete
  39. Termasuklah saya..sekarang dah start bergaya bila umo dah cecah 30.
    Masa dolu2 keluar pakai tracksuit je pun.

    ReplyDelete