Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 16 April 2015

Cucur Manis yang tak menjadi

Salam Khamis......

OKje ada updatekan pasal jus LEGA tu ye. Sesiapa yang berminat nak tahu pasal jus tu boleh tengok entri LEGA kena audit tu balik. Tak sangka rupanya ramai yang tak tahu pasal benda ni. Geng, apa lak nak tengok gambar sebelum dan selepas ni, ni bukan ubat kuwuslah..... Ni untuk kurangkan kolestrol katanya, kalau nak tengok jugak kena belah dada le gamaknya. Nauzubillah, seram weyh!

Malam tadi lagi jenuh pikir nak buat sarapan apa untuk TLBD dan Pak Jilap pagi ni. Memang mak tak pernah pun buat bekfes berat berat pagi pagi subuh ni, hari cuti pun belum tentu mak buat tau, inikan lagi hari sekolah. Selalunya roti calit kaya jerlah.  Haa...jangan tak tahu yek, Pak Jilap sekarang ni dah bawak bekal walaupun katanya sejak peristiwa berdarah tu mak dah tak nak bawakkan dia bekal, tapi nama pun isteri, time beremosi, cakap jer gegar hihi.....Sapa tak sayang laki korang oiiiii.....

Toing! Toing...... terus teringat Cucur Manis yang Cik Sue sharekan dalam blog dia tu. Rasanya tak payah dah rujuk resepi dia, mak dah hafal dah dalam kepala ni. Eksyenkan!!! Lagi pun pepagi subuh ni semua pun nak kena cepat manalah sempat nak google.

Butang air mendidih je, terus je mak curah dalam tepung yang sudah dibubuh dengan gula, susu dan santan kotak ( santan tak de dalam resepi! pepandai sendiri hihi....).      
   
Tak sabar weyh nak tengok hasilnya sebab resepi Cik Sue ni guna air mendidih dan Cik Sue kata hasilnya, cucur akan garing di luar, lembut di dalam ....

Mestilah tak sabar kannnn, maklumlah mak kalau buat cucur memanjang rentung di luar, dalam apa tah lagi hihi.... Baik mengaku dulu, sebelum jiran bersawan  mengumpat mak.....

Haaa.....hambik Mak Jilap! Sudahnya berderai dalam minyak panas ...









Tak tau pulak kena sejukkan adunan sebelum goreng. Memang OKje goreng masa adunan panas panas tu pun hihi..... Padanlah muka sapa suruh tak rujuk resepi!

Sudahnya bekal bekfes dua beranak tu roti ngan kaya lagilah.

OK tak pe, kita lepaskan depa dua beranak tu dulu sambil tunggu adunan tu sejuk. Cuba kali kedua pun tak menjadi jugak. Berderai jugak. Try buat lempeng..... tak mau jugak! Huh....

La ni baru sempat tengok balik resepi Cik Sue dan blog yang dia rujuk, Semanis mama. Rasanya mak dah tau apa sebabnya. Adunan mak cair sangat kot, dia kena kental kental gitu. Tak pun sebab mak bubuh santan ke?

Hish..... entahlah weyh......

29 comments:

  1. saya buat cucur kalau letak air panasa memang tak pernah menjadi. frust tau. sebab nak juga buat cucur yang bulat2 comel2

    ReplyDelete
  2. kui3... takpe cube lg kak sampai boleh...

    dana biasa jgk bt ccr ngn air panas tp bkn cucur manis lah... cucur bawang biasa tp mmg lembut di dlm rangup di luar... tak pyh sejukkan kak grg gitu je pns2 pun blh... tp tak tau kot sbb akak bg santan

    takpe kang dh ok blh share lg ek....

    ReplyDelete
  3. oh ye kak... ccr gune air pns dana selalu bt tuh mmg pekat kental bkn cair tau... kalu tak mmg tak jd

    ReplyDelete
  4. Salam kak... selalu juga dengar org guna air panas..tapi tak pernah cuba lg sendiri..haha..

    ReplyDelete
  5. Tak tahu pula letak air panas cucur tu. sedap ke okje ... eehh okje punya cucur x menjadi. Nanti klu dah jadi kongsi ye bagaimana rasanya. :P

    ReplyDelete
  6. pasepa ni makk buat cucoq tak jadi,
    adik takmo pi sekolah
    takmo, takmo bekal roti kaya...

    nak spegeti carbonara bolognoise

    ReplyDelete
  7. Buat malu mak-mak aje tau dinda ni.
    Bukan masalah kena tunggu sejuk tapi jgn tuang panas mendidih sangat dan jgn cair sangat adunan tu. Masa nak goreng pastikan ianya boleh disudu tak meleleh barulah bila di goreng dia akan keras di luar tapi dlmnya lembut.

    Pergi buat sekali lagi hihi...

    ReplyDelete
  8. mak saya ajar kalau buat cucur air panas..guna air mendidih..lepas tu part last campur sikit air sejuk..memang sedap..lembut..

    ReplyDelete
  9. Kita tk tau bt kuih ni....nti godek resepinya...
    buang kolestrol tu bkn utk kurus juga ke...adik beradiklh tu...

    ReplyDelete
  10. cik nor main campak jer kak..asal blh makan..cantik blakang kira..haha

    ReplyDelete
  11. Hah! Hah! Hah! Err... Mak, boleh gelakkan lagi ke tidak? *_*

    Kita memang dah arif dengan jiran pe-rentung ni. Trademark tu memang enggak bisa ditakeover tapi yang jadi pelik bin a little bit ajaib bak kat Chef Zachary, ini bukan definisi rentung yang sebenar, Mak...

    Mak ni pun kalau suka derhaka pada resepi, usahlah pepandai tupai melompat nak lanting barang yang tak disebut-sebut dalam resepi. Habis bertarai resepi orang jadinya hah.....

    Mak cubalah kali ketiga. Buat apa-apa mesti 3 kali. Sure kali ketiga nanti merentung dengan cantiknya dalam kuali Mak tu ^_^

    ReplyDelete
  12. sy buat tak letak semua air pnas .... sy campur .... kira air suam tp panas la ....
    ala kak tepung tu dah masak dah pun ... mkn gitu la cam bubur tu ... keh keh keh

    ReplyDelete
  13. okje apa sudah jadi ..
    nape letak santan. nk bg lemak lemak erk..
    buat lain.. cer try ikut resepi tu.jgn curang tau..
    kemarin pon sy buat
    alhamdulillah.. buat bekal tunggu ayh rania masuk wad lg..

    hri tu tpg gandum hbs ada ngam ngam 1 cwn j
    so,sy buat juga. budjet air pon 1 cwn, garam sikit, pastu sudukan susu pekat secukup rasa..
    alhamdulillah mjndi juga..

    okje, minta tolong..
    tlng doakan utk ayh rania.ayah rania demam denggi kena admit wad..
    doakan ye okje..
    doa seorang ibu..

    ReplyDelete
  14. hihiii hainom ni buat lawak pepagi2 ya....setau kakak lah kalau kata air panas ,biarlah air panas suam2 gitu bila nak buat cucur....lagi satu agaknya pasal hainom dah menderhaka pada resepi asal lah tu.
    apapun kakak slute lah dgn hainom yang berusaha utk buatkan bekal suami...kakak dh usia2 ni abang bangun buat sarapan dan bekal sendiri...hihiii pemalas punya bini kan...

    ReplyDelete
  15. Akibat derhaka pd resepi
    kuikuikui

    ReplyDelete
  16. Walau apa pun kak zai tetap puji sebab ada kerajinan mencuba. Lain kali patuh pada arahan( resepi) hehe...

    ReplyDelete
  17. cuba buat jangan letak air panas..sebab saya buat tak pernah letak air panas..memang menjadi..setau saya air panas ni kalau di letak dalam jemput2 memang jawab nya melekat kat kuali la.. -chef Diana-

    ReplyDelete
  18. cm tu ker., xtau plak aku klu guna air pnas lg elok., sbb aku pernah letak air panas kononnya cpat cikit tepung tu rata., sudahnya blum masuk kuali tepung tu da masak berndam dlm air pnas.,

    ReplyDelete
  19. hehee.. xpe. cuba lagi lain kali.. hehe

    ReplyDelete
  20. Teruskan usaha kak okjer pasti berjaya.
    Awat yang pi tambah santan. Hahahahhaa macamlah tau masak

    ReplyDelete
  21. haha... saya pun pernah buat cucur yang hasilnya gini, jadi bersimpati dengan OKje.. faham nau keadaan gini ni.. haha.. kononnya nak berkreatif kan,, hasilnya gini pulak...

    ReplyDelete
  22. hehehe.....teringat masa sy dulu2 nk bljr masak...tp oklah tu OKje cubaan seterusnya menjadi kan... tahniah! :D

    ReplyDelete
  23. hahaha boleh pulak pecan berderai..derhaka resepi ni..tengok betul2 resepi asal

    ReplyDelete
  24. Semangat kena ada tu Hainom.. bagus macam tu.. ada kecekalan hati utk mencuba :)

    ReplyDelete
  25. Assalam okje,
    ooo
    itu resipi dia
    he3
    nanti iols tanya my mom punya version pulop he3

    ReplyDelete
  26. Dah baca entri yg selepas ni..
    Sudah berjaya...yeah!

    ReplyDelete
  27. nak gelak tapi karang dikata derhaka pulak hehehehehe. tapi karang kalau gelak takut pulak kena kt diri sendiri hewhewhew

    ReplyDelete